Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två frågor ang. D800E

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!


* Hur gör man i praktiken för att uppfylla utökningen som Nikon själva anger?
" ISO 100–6 400: utökningsbart upp till (motsvarande) ISO 25 600 eller ned till (motsvarande) ISO 50. "


* Finns det möjlighet att med denna kameran fota 16-bitarsbilder eller högre?
(När man laddar in en högupplöst RAW/NEF-bild i Photoshop så står det att den har 8-bitar.)


MVH at1981!
 

Mesch

Aktiv medlem
Hejsan!


* Hur gör man i praktiken för att uppfylla utökningen som Nikon själva anger?
" ISO 100–6 400: utökningsbart upp till (motsvarande) ISO 25 600 eller ned till (motsvarande) ISO 50. "


* Finns det möjlighet att med denna kameran fota 16-bitarsbilder eller högre?
(När man laddar in en högupplöst RAW/NEF-bild i Photoshop så står det att den har 8-bitar.)


MVH at1981!
Enkelt, man skruvar upp ISO till hi-1 eller hi-2 :) Fast det var kanske inte det du menade?
Motsvarande för ISO 50 antar jag.
 

eskil23

Aktiv medlem
Lo-1 = ISO 50
Hi-1 = ISO 12800
Hi-2 = ISO 25600

12 eller 14 bitars råfiler är det som man brukar få ut ur Nikons kameror.

Kan Photoshop förresten läsa RAW-filer? Jag trodde att man var tvungen att hälla dem via Lightroom eller Adobe Camera Raw först.
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Hejsan!


* Finns det möjlighet att med denna kameran fota 16-bitarsbilder eller högre?
(När man laddar in en högupplöst RAW/NEF-bild i Photoshop så står det att den har 8-bitar.)


MVH at1981!
Det låter skumt. Kör du in den direkt i PS och inte via Camera Raw? Jag har ingen egen fil tillgänglig här så jag kan inte testa. Var står det att den är 8-bit? Under Mode?

Det jag kan tänka mig är att den visas i 8-bit, men kan inte förstå varför det skulle stå nånstans.
En skärm kan(oftast) inte visa alla färger i en bild som är djupare än 8-bit, så den transformeras automatiskt till 8-bit för att vi ska kunna se hur den ser ut helt enkelt.

Men filen i sig bör vara 12 eller eventuellt högre...
 

hansl54

Aktiv medlem
8 eller 16 bitar

Man kan i Adobe Camera RAW välja färgrymd (Adobe RGB, sRGB osv..) och färgdjup (8 eller 16 bit). Det troliga är att din ACR är inställd på 8 bitar.
Man klickar på den blå texten under bilden i ACR så får man upp en dialogruta där man kan välja vad man vill ha.

Hans
 
ANNONS