Annons

Tokina 11-16mm f/2.8 DX eller Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Bosnian

Medlem
Hej.

Jag äger en Canon 550D och söker ett prisvärt vidvinkelsobjektiv. Vilken bör jag satsa på?

Jag hade varit väldigt tacksam för ett snabbt svar då min vän som befinner sig i LA kan endast köpa med sig ett objektiv idag.
 

bikeman

Avslutat medlemskap
Hej.

Jag äger en Canon 550D och söker ett prisvärt vidvinkelsobjektiv. Vilken bör jag satsa på?

Jag hade varit väldigt tacksam för ett snabbt svar då min vän som befinner sig i LA kan endast köpa med sig ett objektiv idag.
Jag har Tokinan till Nikon, och skarpare och mer välbyggd vidvinkel hittar du inte för rimliga pengar. Köp Tokinan, du kommer inte att ångra dig.
 

Bosnian

Medlem
Jag har Tokinan till Nikon, och skarpare och mer välbyggd vidvinkel hittar du inte för rimliga pengar. Köp Tokinan, du kommer inte att ångra dig.
Jag har en vän som äger en Tokina-glugg också och även han rekommenderade den. Dock har den inte bildstabilisator, gör det något? Med tanke på att jag inte använder stativ.
 

bikeman

Avslutat medlemskap
Jag har en vän som äger en Tokina-glugg också och även han rekommenderade den. Dock har den inte bildstabilisator, gör det något? Med tanke på att jag inte använder stativ.
Inga problem. En gammal regel för att slippa skakningsoskärpa är att slutartiden inte får vara längre än objektivets brännvidd, t.ex en normal 50mm är det 1/60 eller snabbare som gäller. Med Tokinas vidvinkelzoom kan du utan problem fota på 1/30 om du är stadig på handen eller skruva upp isot lite grand.

Kort sagt, jag ser inte att bildstabilisering fyller någon funktion på vidvinklar. Tokina 11 - 16/2.8 är en rolig glugg att fota med, man får med mer än vad man kan tro.

Lycka till!
 

Bosnian

Medlem
Inga problem. En gammal regel för att slippa skakningsoskärpa är att slutartiden inte får vara längre än objektivets brännvidd, t.ex en normal 50mm är det 1/60 eller snabbare som gäller. Med Tokinas vidvinkelzoom kan du utan problem fota på 1/30 om du är stadig på handen eller skruva upp isot lite grand.

Kort sagt, jag ser inte att bildstabilisering fyller någon funktion på vidvinklar. Tokina 11 - 16/2.8 är en rolig glugg att fota med, man får med mer än vad man kan tro.

Lycka till!
Väldigt tacksam för din information. Tusen tack för att du förklara för en amatör som mig! :)
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
"Kromatisk abberation är i stort sett obefintlig" är nog inte riktigt sant. Letade & läste mycket innan jag slog till & läste här & där att just detta var en brist på denna. Det hindrade mig inte att köpa den ändå eftersom övrig prestanda fick så goda ord. Använt den i 5 år nu & tycker det jag läste om den stämde bra. CA är det mycket av (på vissa motiv såklart) & det är inte alltid LR får bukt med det. Behövde jag en vidvinkel till DX hade jag nog ändå köpt den igen.
 

Bosnian

Medlem
Canons nya 10-18mm med bildstabilisering är ljussvag, men topptestad, billig och antiskak, skulle inte tveka en sekund
Ja, priset var ju mycket bättre och då jag är amatör så vill jag inte spendera allt för mycket då jag inte fotograferar på heltid. Om man jämför denna med Tokina gluggen - hur "sämre är den?

Jag är väldigt inställd på tokinan men skulle kunna "nedgradera" mig till Canons 10-18 mm.

Jag älskar att fotografera arkitektur, landskap, gatufotografering och söker den ultimata gluggen i 2500-4000 kr klassen.
 

Bosnian

Medlem

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så här skriver www.photozone.de om Canon 10-18:

Verdict

The mirrorless gang may have all the attention at the moment. However, Canon showed once more that the quality crown still belongs to DSLR systems - even and especially regarding low cost lenses. The Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM may be very slow but it is darn sharp in the relevant aperture range. In fact it is every bit as good as the Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM here ... at half the price! The amount of lateral CAs is well controlled. In critical scenes (e.g. architecture) you will be able to spot some barrel distortions at 10mm but we've seen a lot worse here. The only significant weakness is vignetting especially at 10mm. It's a good idea to work with vignetting auto-correction to compensate this.
Full-metal lovers will not be impressed by the lens but truth is that the build quality is actually very decent despite the heavy use of plastics. Objectively we don't see any reason to complain here really. The new STM AF is essentially silent and very fast. Canon's IS (image stabilizer) is a proven technology by now and it's a welcome feature to help out in low light situations. And it is also a differentiator towards the much more expensive Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM.

The Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM may have a weak spot but when taking the generally high quality as well as the extraordinary low price point into account, we can only conclude ... "highly recommended"!
 

eskil23

Aktiv medlem
Tokinans fördel är att den är ljusstarkare vilket gör det lättare att använda i dåligt ljus. Canons 10-18 har å andra sidan bildstabilisering vilket ger samma fördel så länge det man fotar inte rör på sig.
 

Bosnian

Medlem
Tokinans fördel är att den är ljusstarkare vilket gör det lättare att använda i dåligt ljus. Canons 10-18 har å andra sidan bildstabilisering vilket ger samma fördel så länge det man fotar inte rör på sig.
Overall är ju Tokinan bättre. Canon är inte så mycket sämre dock. Är det lika bred vidvinkel då?
 
ANNONS