Annons

Säljer ni bilder för publicering på privata hemsidor och hur tar ni betalt då?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag har efter en hundutställning där jag fotograferade en del hundar fått förfågan om att sälja bilderna till hundägarna. Jag har legat rätt lågt i pris på bilderna har jag efteråt förstått, men det är inget jag har legat sömnlös för ändå :)

Däremot har jag nu fått en förfrågan från en av hundägarna som gett mig ordentligt huvudbry.

Den här hundägaren har av mig beställt papperskopior av bilder som jag tagit av hennes hund, både mindre bilder som 10x15-format och några lite större bilder.
Dessa har vi kommit överrens om ett pris på som vi båda är nöjda med.
Nu är det dock så att hon även frågar efter bilder som hon vill ha i digitalt format för eventuell publicering på sin hemsida. Det är väl ok för min del, jag märker ju bilderna med mitt namn och jag vill även ha en länk till min hemsida i anslutning till bilden...men....priset?

Jag tänker ju då så här:

Visst, jag kan ju sätta ett relativt högt pris på bilden då den via hennes hemsida riskerar att spridas vidare utom kontroll från min sida. Men å andra sidan, om jag ligger för högt i pris så kan hon ju lika gärna skanna in de papperskopior hon köpt av mig och lägga upp dem på sidan istället...fult givetvis, men inte mkt jag kan göra åt det utom att gräla på henne. Och att gräla & ställa till med bråk har jag varken tid eller lust med.

Jag vill ogärna hamna på kant med ngn inom denna speciella rörelse då jag försöker att slå mig in och etablera mig ett namn som hundfotograf. Ett otrevligt rykte är svårt att skaka av sig om man inte hunnit skapa sig en fast grund att stå på.

Dessutom riskerar jag ju att hon gör en dålig inskanning och komprimerar bilden illa, vilket skulle sätta mig i dålig dager om det skulle komma fram på ngt vis att jag är fotografen.

Hellre då att jag sätter ett relativt humant pris och därmed kan både märka bilden och kontrollera hur bilden skall se ut i uppladdat format.

Ja, detta har nog stötts och blötts i massor med trådar, jag har sökt men ändå inte riktigt hittat det svar jag behöver. Så nu knåpar jag ihop en egen tråd och ber er om råd på så vis...Snälla har ni ngt råd att ge mig?


/Catherine
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
-Catherine- skrev:


Hellre då att jag sätter ett relativt humant pris och därmed kan både märka bilden och kontrollera hur bilden skall se ut i uppladdat format.


/Catherine
Jag tänker så också. Plus skriva ett avtal om användningen, dvs. att bilderna skall publiceras på den sidan och inget annat.
 

Gatufoten

Aktiv medlem
-Catherine- skrev:
Dessa har vi kommit överrens om ett pris på som vi båda är nöjda med.
/Catherine
Hej Catherine. Ger inget konkret svar nu för jag blev lite osäker på vad du egentligen frågar efter? Du har en linje du sätter pris på pappersbilder och håller den. Det låter rakt och bra och där är allt bra vad jag förstår.

Sen webbbilder är väl samma sak? Det låter konstigt att spekulera om vad någon kan göra i framtiden. Den som skannar in och snor din bild (ja bryter mot upphovsrätt då) är den som gör fel och ... ja du hänger med mig va?

Det är dina bilder och dina beslut som gäller.
 

Stoffe69

Aktiv medlem
Jag förstår din tanke med att marknadsföra dig med låga priser för att ta dig in och "bygga en marknad"

Har själv agerat likartat och sett det som marknadsföringskostnad det jag ev har missat genom att hålla låga priser.

Problemet är när du sen vill höja priserna och kunderna valt sig vid din låga nivå.....hur ska du motivera att du helt plötsligt är värd mer pengar för samma arbetsinsats ?

Svårt det här......
 

growingart.se

Aktiv medlem
-Catherine- skrev:
Hellre då att jag sätter ett relativt humant pris och därmed kan både märka bilden och kontrollera hur bilden skall se ut i uppladdat format.
Jag skulle hålla den här linjen eftersom du får kontroll och eftersom du vill slå dig in så vore det inte kul att få ett oförtjänt rykte som "bråkmakare" (hur rätt du än har så blir det ju negativ koppling). Sätter du humant pris samt har en länk till dig sida, så får du ju ev nya kunder därigenom. Även lite PR är ju PR för oss småttingar...
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Tack alla....

...för att ni tagit er tid att traggla er igenom mitt långa inlägg och dessutom kommit med era tankar om det hela.

Jag valde att göra så som jag nämnde i mitt inlägg, att sätta ett lägre pris på bilden och därmed få lite kontroll. Jag har meddelat "kunden" detta och nu får jag vänta och se hur hon ställer sig till det.

Jag är medveten om att jag kan komma att få det jobbigt längre fram om jag vill höja priset på mina bilder, men likt strutsen så sticker jag huvudet i sanden inför det problemet just nu :)
OM det nu blir aktuellt med en prishöjning så får jag lösa det då...

Skönt att höra av er att jag inte har varit helt ute och cyklat iaf :)

Tack igen för att jag fick ventilera med er.

/C
 

growingart.se

Aktiv medlem
Visar du upp bra bilder och ett gott rykte så är en prishöjning mot mer marknadsmässiga priser motiverad! Det är nog ingen som säger emot en sådan sak. Gör de det så har man ju en bra motivering.
 

jolsson

Aktiv medlem
Blf ger rådet:
Privat hemsida icke komersiell, oavsätt antal dagar 310,-
(Med privat hemsida avses en sida med en privatpersons namn och sökadress, ej en sammanslutning av något slag)
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag har inte hört ngt än...

...från min "kund". Men jag tycker jag har lagt mig humant i pris och vill hon inte acceptera priset så kan jag inte göra mer åt den saken.

Det var inte en fullskalig bild, utan en bild i 450 px på längsta sidan och 72 ppi, så att gå efter Blf känns lite väl saftigt :)


/C
 

growingart.se

Aktiv medlem
Är de intresserade så hör de av sig... du kan ju följa upp lite senare (om de fortfarande inte hört av sig) och fråga lite trevligt vad de tycker om ditt erbjudandet, då om inte annat får du respons på vad de tycker.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
growingart.se skrev:
Är de intresserade så hör de av sig... du kan ju följa upp lite senare (om de fortfarande inte hört av sig) och fråga lite trevligt vad de tycker om ditt erbjudandet, då om inte annat får du respons på vad de tycker.
Bra idé, så skall jag göra. Som du sa så är det ju intressant att veta hur mitt erbjudande uppfattas.

/C
 

growingart.se

Aktiv medlem
Jag har en idé som du kan få ta del av. Jag har erbjudit mig att fota gratis för hemsida, och erbjudandet är riktat till en sådan hemsida som exponerar fler företag, och således inte är en besökssida för ett företag, utan kan ses som ett nätverk med många besökare. Min tanke är att erbjuda bilder till hemsidan med kravet att de skall länkas under varje bild till min hemsida, vilket kan ge mig framtida uppdrag. Om du har någon kontakt med en hundförening (du öppnade diskussionen med fota hundar), så kan du göra ett liknande erbjudande och på så sätt försöka snärja de privatpersoner, som surfar vidare från föreningens hemsida till din, att fota deras hundar...
 

-Catherine-

Aktiv medlem
growingart.se skrev:
Jag har en idé som du kan få ta del av. Jag har erbjudit mig att fota gratis för hemsida, och erbjudandet är riktat till en sådan hemsida som exponerar fler företag, och således inte är en besökssida för ett företag, utan kan ses som ett nätverk med många besökare. Min tanke är att erbjuda bilder till hemsidan med kravet att de skall länkas under varje bild till min hemsida, vilket kan ge mig framtida uppdrag. Om du har någon kontakt med en hundförening (du öppnade diskussionen med fota hundar), så kan du göra ett liknande erbjudande och på så sätt försöka snärja de privatpersoner, som surfar vidare från föreningens hemsida till din, att fota deras hundar...

Det var en jättebra idé :)
Jag kan ju då kolla med brukshundsklubbarna i min närhet t.ex, de har ju ofta evenemang som de säkert vill ha bilder till. De har ju dessutom många medlemmar samt en medlemstidning....superidé Mikael, tusen tack för att du delade med dig!

/C
 

growingart.se

Aktiv medlem
Om du har erfarenhet av att fota hundar (vilket inte är lätt när de är i rörelse), så borde du kunna fota hästar och katter, så du kan ju kontakta häst- och kattklubbar också, om inte annat så be dem informera dig när det är något evenemang eller utställning på gång så att du kan fota. Ert nya fritidsintresse i familjen kan vara att gå på hästevenemang och katt- och hundutställningar... :D
 

-Catherine-

Aktiv medlem
growingart.se skrev:
Ert nya fritidsintresse i familjen kan vara att gå på hästevenemang och katt- och hundutställningar... :D
Haha, ja den dagen jag får med mig man & barn samtidigt som min kamera...hihi, det vore ju ngt att sträva efter. Dock tror jag aldrig det kommmer slå in. Men tanken var ju iaf god.

Fota hästar jag jag faktiskt gjort ett par ggr, så den idén är inte dum. Katter däremot har jag inte vågat mig på, jag tror det är rätt svårt.


/C
 

growingart.se

Aktiv medlem
-Catherine- skrev:
Haha, ja den dagen jag får med mig man & barn samtidigt som min kamera...hihi, det vore ju ngt att sträva efter. Dock tror jag aldrig det kommmer slå in. Men tanken var ju iaf god.

Fota hästar jag jag faktiskt gjort ett par ggr, så den idén är inte dum. Katter däremot har jag inte vågat mig på, jag tror det är rätt svårt.


/C
Om mannen är intresserad av motorsport så kan du ju göra ett par utflykter till sådana evenemang... så kanske hans vilja ökar när du föreslår en utställning, och på vägen hem så storhandlar ni ("för det måste ju göras ändå")...
 
ANNONS