Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Många har kanske väntat, men jag föredrar ett hus med fart i än en massa pixlar. Hellre 1DX än 5Ds, om man säger så.
Inget konstigt med det. Det är ju skälet till att det finns många modeller från varje tillverkare.
Det är en av fördelarna med marknadsekomomin. Inte som i Östtyskland en gång. Trabi or nothing.
Fast det verkar ge många beslutsvånda.

Det viktiga med denna kamera tycker jag är att Canon nu verkar ändra fokus och inse man skall leverera fantastiskt bra kameror och inte nödvändigtvis försöka fylla sina egna produktionslinjer och göra allt själv..
Jag hoppas det blir mer Apple av Canon. Som användare skiter jag fullkomligt i om de producerar kameran själv eller låter någon annan göra det.
 

Photosession

Aktiv medlem
Jag hoppas det blir mer Apple av Canon. Som användare skiter jag fullkomligt i om de producerar kameran själv eller låter någon annan göra det.
Med detta sagt så hoppas du att Canon blir mer innovativa likt Apple. Även om nu Apple gått ner sig en del vad det gäller innovation sedan Steve Jobs gick ur tiden. Dock hoppas jag dom återhämtar sig och återgår till forna nivåer och mer därtill.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Med detta sagt så hoppas du att Canon blir mer innovativa likt Apple. Även om nu Apple gått ner sig en del vad det gäller innovation sedan Steve Jobs gick ur tiden. Dock hoppas jag dom återhämtar sig och återgår till forna nivåer och mer därtill.
Jag hoppas på att Canon blir mer innovativ. Innovativ är ett svårt begrepp. Man måste inte ändra på allt och ständigt komma med något som världen inte sett förr för att vara innovativ på ett bra sätt.
Tvärtom.
Egentligen är kanske Microsoft mer innovativ med Windows än vad Apple varit med OSX eller IOS.
Med Windows har de varit så innovativa att de flyttat på allt man lärt sig hitta så man skall behöva gå en kurs för att lära sig hur man gör det i den nya versionen. Apple är nu inne på 10 versionen av OSX. Man känner fortfarande igen sig i varje ny version. Har dock hela tiden lagt till nya funktioner som man med tiden tar till sig. Så jag föredrar evolution före revolution.

Canons nya kamera verkar också vara en evolution. 5Ds verkar vara till det yttre på pricken lik 5DMKIII. Inget fel i det. Den kameran har utmärkt ergonomi och reglagen sitter där man är van att ha dem.

Så jag kommer vara nöjd om Canon blir lika innovativ som Apple är för tillfället.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det skulle förvåna mig. Mycket.
Eftersom det beskrivs hur man dämpar skakningarna i spegeluppfällning så är den definitivt inte spegellös.

Varför får vissa människor en trend i huvudet och sedan skall allt stöpas den formen. Spegellöst är bra till en del grejor. Bland annat att kamerorna kan bli mindre. Varför skal man krympa denna kamera som ofta kommer användas med 11-30, 24-70/2,8 eller långa teleobjektiv.
Ofta kommer istället användare sätta på ett batterigrepp för att få bättre balans mellan hus och ett tungt objektiv.

Jag kör gärna spegellösa kameror där det passar. Här passar det absolut inte enligt min mening.
Dessutom har denna kamera med en AF som man idag absolut inte kan motsvara med någon spegellös kamera.
 

Johan P

Aktiv medlem
Trevligt :)
Var inne på H5D 50c men nu blir det antagligen några exemplar av denna istället.

Vilka objektiv kan man tänka sig utnyttjar denna högre upplösning maximalt ?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Trevligt :)
Var inne på H5D 50c men nu blir det antagligen några exemplar av denna istället.

Vilka objektiv kan man tänka sig utnyttjar denna högre upplösning maximalt ?
Många objektiv passar nog bra om man bländar ner lite. Men här några som jag tror kommer att passa extra fint till nya kameran och kunna utnyttja pixlarna på ett bra sätt:

Zeiss Distagon 21/2.8 (har för mig att den var tidningen FOTOs favorit)
Canon 24/1.4II
Tror båda zoomarna 24-70/2.8II och 70-200/2.8II kommer att fungera ypperligt
Undrar om inte Canons makro 50/2,5 är en skarp underdog
Canon har också några riktigt skarpa telen som tex 200/2L och 300/2.8II

Finns ett gäng äldre Zeiss/Leica med adaptrar som är snorskarpa (och snordyra)..
 

Jonas Markstroem

Aktiv medlem
Hyffsat självsäkra med bildkvalitén och första gången vad jag vet som Canon nämner ett brett DR bådar gott!

"The sensor’s advanced architecture provides
ISO 100-6400 sensitivity, expandable to 50-12800, ensuring high quality images with low noise, accurate colours and wide dynamic range."
Talar väl för att sensorn är köpt av Sony ;)
 

nikitin

Aktiv medlem
Enligt Canon USA har kameran:
  • 12 bilders buffert med vanligt CF/SD kort
  • 14 bilders buffert med UMDA 7 eller UHS-I kort
vid fotograferande med full RAW fil.

RAW bilderna blir cirka 60.5 MB/st.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Samma batteri och batterigrepp (LP-E6 och BG-E11) som till tex 5DIII. Skönt när dom inte byter batterimodell.

Trodde nog dom skulle kasta in WiFi för att underlätta i studion.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Samma batteri och batterigrepp (LP-E6 och BG-E11) som till tex 5DIII. Skönt när dom inte byter batterimodell.

Trodde nog dom skulle kasta in WiFi för att underlätta i studion.
Speciellt med 5Ds R har man stor användning av WiFi för att se om man får moiré för att kunna flytta kameran lite för att få bli av med den. Då skulle det sitta fint med WiFi och kunna förhandsgranska bilden på t.ex. en Ipad Retina.
 

Johan P

Aktiv medlem
Många objektiv passar nog bra om man bländar ner lite. Men här några som jag tror kommer att passa extra fint till nya kameran och kunna utnyttja pixlarna på ett bra sätt:

Zeiss Distagon 21/2.8 (har för mig att den var tidningen FOTOs favorit)
Canon 24/1.4II
Tror båda zoomarna 24-70/2.8II och 70-200/2.8II kommer att fungera ypperligt
Undrar om inte Canons makro 50/2,5 är en skarp underdog
Canon har också några riktigt skarpa telen som tex 200/2L och 300/2.8II

Finns ett gäng äldre Zeiss/Leica med adaptrar som är snorskarpa (och snordyra)..
Tackar :)

Kan tänka mig att det kommer lanseras "passande" objektiv från olika tillverkare i samband med att de nya kamerorna landar i butiken.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tackar :)

Kan tänka mig att det kommer lanseras "passande" objektiv från olika tillverkare i samband med att de nya kamerorna landar i butiken.
Canon har väl en drös passande objektiv.
Med 50,6 Mp kan man säkert se en skillnad i 1:1 med den förstoring man då får på skärmen. Fast i praktiken om man jämför ett skarpt objektiv med det skarpaste som går att köpa för pengar. Kommer ni verkligen då kunna se en skillnad i 2 utskrifter utskrivna i 70x100 cm. Jag tvivlar starkt på det.
Skärpa vill vi ha men det skall helst också ha en praktisk betydelse.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fast Canon säger själva att dynamiskt omfång är jämförbart med 5DmkIII
http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-5ds-sr/5 -- sök efter dynamic range

Framstår som en sensor från 7DMkII som de blåst upp på en större kiselbricka.
Då innebär det att man fortfarande ligger 2 steg i Dr efter Sony och samma typ av utläsniing av datan som tidigare.
Det är i så fall en besvikelse. Kanske trots allt är dags att gå över till den andra sidan.
 

Aleta

Medlem
Enligt Canon USA har kameran:
  • 12 bilders buffert med vanligt CF/SD kort
  • 14 bilders buffert med UMDA 7 eller UHS-I kort
vid fotograferande med full RAW fil.

RAW bilderna blir cirka 60.5 MB/st.
Tack för länk till USA. Min dröm om slow motion är krossad, så då får jag ta en frisk funderare på vilken kamera jag ska satsa på.

Finns det något hinder för slow motion och utbytbar optik? Slow motion finns ju på jämförelsevis billiga kameror (mindre än 5 000:) med fast optik.
 

peber

Aktiv medlem
Än en gång. Detta är nischkameror och inte en ersättare till 5dMkIII! Den ryktas det om att den kommer i höst...
 

trax

Aktiv medlem
Pixel schmixel, boring uppdatering! Vid högre upplösning måste ju objektiven också leverera. Bara att tjacka nya objektiv också! :) Hade hellre set en MF kamera från Canon.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Är inte detta en kamera som oxå har till uppgift att positioner Canon som varumärke?
Man leder nu pixel ligan och har petat ned Nikon till en andraplats
att den här kameran är strategiskt viktig för Canon snarare än hur många ex de kommer att sälja av den
Om den blir känd som en värstingkamera så kan man sedan använda sig av det i marknadsföring av andra kameror, exv när mark 2 kommer på 6D kan man säga saker som "lånat xxx teknik från 5D" osv alltså att övriga kunder som är en större kundgrupp får en känsla av att få del av den senaste tekniken utan att behöva betala för det?

jag tänker lite på en annan tråd som var uppe här på forumet för några månader sedan där TS frågade/hävdade att Canon var på väg utför pga att man inte hade tillräckligt moderna produkter i framkant och med den här nya kameran bevisar man sas att man ligger i framkant

bara en tanke jag fått nu efter att ha läst på lite om kameran och alla inlägg här
Ola
 
ANNONS