Annons

Gammal 2016-06-22, 08:56
Graylingman

MariaS1 skrev: Men den hittar sällan ryttarens huvud!
Nej, just det! Hur ska kameran kunna veta att det är ryttarens huvud som är det viktigaste att få skarpt?

Du måste själv sätta fokus på ryttarens huvud! Alltså en och endast en fokuspunkt som du själv sätter på ryttarens huvud. Välj sedan bländare så att skärpedjupet blir tillräckligt stort och ISO så att slutartiden blir tillräckligt kort. Att förstå exponeringstriangeln är A och O.

http://www.canon.se/youconnect_newsl...tive_exposure/
Gammal 2016-06-22, 09:49
AFJ

TS är om jag förstår rätt inte en total nybörjare. Däremot är den nya kameran säkert mer avancerad än tidigare.

Jag tycker felet är uppenbart, med alla fokuspunkter är det omöjligt att få fokus rätt. Fokus kommer så gott som alltid låsa på något som man inte vill ha fokus på! Det funkar sannerligen inte till motorsport och heller inte hästar.

Att använda manuell fokus på den här typen av motiv kan jag inte förstå hur det skulle hjälpa, snarare tvärtom så blir det betydligt svårare. Ungefär som att koppla ur anti-sladd, fyrhjulsdriften och de låsningsfria bromsarna på bilen och sedan köra till fjällen. Visst går det men risken för att hamna i diket ökar.

Jag skulle prova med den vanliga enpunktsfokusen, möjligen utökad fokuspunkt. Lägga den i mitten och sikta på ryttaren. AI-Servo är rätt. Själv brukar jag fota i Av läget, välja den bländare som jag vill ha för skärpedjupet - och skärpan, här kanske 5,6 eller 8. Sedan sätta tillräckligt högt ISO för att få korta tider. Allra längst 1/500, gärna en 1/1000. Det är absolut inga problem att skicka upp ISO till 800 eller t o m 1600. En solig sommardag kommer det ändå bara bli minimalt med brus.

Detta sagt - först skulle jag göra några statistiska tester mot stillastående motiv i kontrollerad miljö för att försäkra mig om att objektivet fokuserar rätt.

Lycka till!
Gammal 2016-06-22, 10:28
EllinorKempe

MariaS1 skrev: Hej!!!
Nybliven medlem som sucktar efter hjälp från kunniga! =)
Jag har ett Canon D7 mark II med ett canonobjektiv på 70-300, 4-5,6 som jag fotar med.
Har dock märkt att när jag kör AI servo, för att få få fokus på ryttare och häst i en massa snabba rörelser, så fokuserar inte den på ryttaren nånting, utan nästan enbart på hästens sida!
Har alla 65 punkerna valda som går, alltså MAX. Man vet ju inte vart de kommer i bilden.
Jag tänkte prova köra med TV och snabba på bländaren till nånstans över 1/1000 iaf. Har kört AF också, är det något att frångå? MF? känns bara svårt att hinna ändra om det hela tiden. Även när de stod stilla och jag skulle ta kort så blir skärpan kass! Fast de har fokus då iaf. Jag fattar ingenting! Tips på vad jag kan försöka köra med för inställningar?? Otroligt tacksam för hjälp!

Mvh Maria
Hej!
Med risk för att någon redan har svarat samma som mig.
Jag fotar en del rörliga motiv och då hästar och sport.
Har ingen Canon men en Nikon D800 som inte direkt är någon sportkamera (seg)
Jag har mitt tele ett 80-200/2.8 så den är rätt ljusstark.
Inställningarna som jag väljer är en punkts fokusföljning och AFC vet inte vad det är i Canon men kameran är inställt på att motivet kan röra på sig.
Väljer 3.2 eller 3.5 i bländare för dig blir det svårare iom att din inte var lika ljusstark.
Sen runt 500-650 i tid och ISO efter väder, allt det ställer jag in manuellt.
Anledningen till stor bländare är för att det är alltid dressyrstaket, publik eller bilar bakom som förfular allt. Man får ju inte alltid välja vart man ska stå.

Ser alltid till att försöka fota hästarna när dom kommer mot mig eller nästan mot mig.
Det går inte jättesnabbt för dressyrhästarna till skillnad från när jag fotar trav :-)
Följ med med kameran och tryck knappen till hälften så den kan fokusera och sen tryck av. Ta gärna några i serie för varje piruett eller vad det kan vara.
Man har en liten fördel om man rider själv och har tävlat i dressyr/hoppning som jag har, vet inte hur det är med dig. Man får mer känsla för när man ska ta bilderna.

Att den fokuserar konstigt kan vara som jag lästen nån fler som svarat att du har för många fokuspunkter.
Sen ställer jag också in ljusmätningen på centrerat eller spotmätning så den inte mäter massa runtom.

Sen är det bara öva, öva å öva... Alltid klurigt med motiv som rör på sig! Men som tur är så följer dom ett förutbestämt program så det är lätt att följa och förutse vad som ska hända.

Lycka till!!!
Gammal 2016-06-22, 11:01
MariaS1

PeterWem skrev: Vad menar du när du skriver att du inte skulle få med häst och ryttare?

Så här är det. Din kamera har 65 punkter och kameran kommer välja en punkt som är kontrastrikast och ofta närmst. Om det blir hästsvans, hov eller ryttare är slumpen som avgör.

65 punkter är kanon för att fota flygplan i luft med eller bilsport. Ska du fotografera ryttare och dennes ansikte så se till att använda en punkt och använd Ai Servo. Vill du få häst och ryttare i fokus får du blända ned litet grann. Vill du inte ha rörelseoskärpa får du se till att använda kortare slutartid.

Börja med att läsa manualen på svenska. Den finns och välj framför allt avsnittet om autofokus.
Har läst den lilla boken flera gånger. Ingen jättehjälplig instruktion, mest alla olika val o vad knapparna betyder. Den är rätt innehållsrik med miljoner instruktioner så blir mest rörigt. Försöker köra mest på TV o justera slutartiden. Men ibland tar du närbild då de kanske kommer mitt framför dig, ca 10 m. Då behöver du ju använda hela bildrutan. Ibland rider de iväg och hamnar 60 bort..så avståndet varierar hela tiden på en tävlingsbana. Så fokus ändras hela tiden. Så du säger Ai servo men o dra ner antalet fokuspunkter?
Gammal 2016-06-22, 11:11
MariaS1

Graylingman skrev: Nej, just det! Hur ska kameran kunna veta att det är ryttarens huvud som är det viktigaste att få skarpt?

Du måste själv sätta fokus på ryttarens huvud! Alltså en och endast en fokuspunkt som du själv sätter på ryttarens huvud. Välj sedan bländare så att skärpedjupet blir tillräckligt stort och ISO så att slutartiden blir tillräckligt kort. Att förstå exponeringstriangeln är A och O.

http://www.canon.se/youconnect_newsl...tive_exposure/

Jag har ju den på Ai servo...den ska följa med föremål som rör sig..och hela ekipaget rör ju sig samtidigt...så tycker den borde hitta BÅDE häst och ryttare då de rör sig lika mkt då de "sitter ihop"... Det är svårt att hinna ändra inställningarna på tävling, vädret varierar kraftigt med ljus, skuggor, olika färger på hästarna...Så därför tyckte jag att jag borde kunna få Nån hjälp från min kompetenta kamera....På tävlingarna har du 45 sekunder från ekipaget kommer in på banan innan de påbörjar programmet...Då hinner man inte fixa o prova en massa, inte jag iaf..
Gammal 2016-06-22, 11:13
PeterWem

MariaS1 skrev: Har läst den lilla boken flera gånger. Ingen jättehjälplig instruktion, mest alla olika val o vad knapparna betyder. Den är rätt innehållsrik med miljoner instruktioner så blir mest rörigt. Försöker köra mest på TV o justera slutartiden. Men ibland tar du närbild då de kanske kommer mitt framför dig, ca 10 m. Då behöver du ju använda hela bildrutan. Ibland rider de iväg och hamnar 60 bort..så avståndet varierar hela tiden på en tävlingsbana. Så fokus ändras hela tiden. Så du säger Ai servo men o dra ner antalet fokuspunkter?
En punkt Ai servo och välj den punkt närmast ryttarens huvud. Snöa inte in dig på att ryttare och häst sitter ihop för avståndet till ansiktet är längre bort.
Gammal 2016-06-22, 11:25
MariaS1

Glad
AFJ skrev: TS är om jag förstår rätt inte en total nybörjare. Däremot är den nya kameran säkert mer avancerad än tidigare.

Jag tycker felet är uppenbart, med alla fokuspunkter är det omöjligt att få fokus rätt. Fokus kommer så gott som alltid låsa på något som man inte vill ha fokus på! Det funkar sannerligen inte till motorsport och heller inte hästar.

Att använda manuell fokus på den här typen av motiv kan jag inte förstå hur det skulle hjälpa, snarare tvärtom så blir det betydligt svårare. Ungefär som att koppla ur anti-sladd, fyrhjulsdriften och de låsningsfria bromsarna på bilen och sedan köra till fjällen. Visst går det men risken för att hamna i diket ökar.

Jag skulle prova med den vanliga enpunktsfokusen, möjligen utökad fokuspunkt. Lägga den i mitten och sikta på ryttaren. AI-Servo är rätt. Själv brukar jag fota i Av läget, välja den bländare som jag vill ha för skärpedjupet - och skärpan, här kanske 5,6 eller 8. Sedan sätta tillräckligt högt ISO för att få korta tider. Allra längst 1/500, gärna en 1/1000. Det är absolut inga problem att skicka upp ISO till 800 eller t o m 1600. En solig sommardag kommer det ändå bara bli minimalt med brus.

Detta sagt - först skulle jag göra några statistiska tester mot stillastående motiv i kontrollerad miljö för att försäkra mig om att objektivet fokuserar rätt.

Lycka till!

Tack Anders! Nej, det är ju min kamera som är "så bra" och måste lära mig den, finns ju så mkt mer än min tidigare mindre avancerade kamera att kunna välja olika inställningar o inte bara några rattar ovanpå kameran o vrida på...Jag vill ju utveckla mig ännu mera, men svårt när många säger lika många olika saker....Så bäst o prova sig fram, vilket jag gör...
Har gått upp till rätt snabb slutartid, det blir ju lite avstånd att fota på o kan inte ha stativ, så ca 1/1000, så pass hög iso som jag behöver, har ställt in efter slutartiden. Bländaren hamnar på mellan 4-5,6.
Har provat en massa på döda ting här hemma, och det går ju fint! det är just de i rörelse som knasar nu..
Gammal 2016-06-22, 11:29
MariaS1

Glad
EllinorKempe skrev: Hej!
Med risk för att någon redan har svarat samma som mig.
Jag fotar en del rörliga motiv och då hästar och sport.
Har ingen Canon men en Nikon D800 som inte direkt är någon sportkamera (seg)
Jag har mitt tele ett 80-200/2.8 så den är rätt ljusstark.
Inställningarna som jag väljer är en punkts fokusföljning och AFC vet inte vad det är i Canon men kameran är inställt på att motivet kan röra på sig.
Väljer 3.2 eller 3.5 i bländare för dig blir det svårare iom att din inte var lika ljusstark.
Sen runt 500-650 i tid och ISO efter väder, allt det ställer jag in manuellt.
Anledningen till stor bländare är för att det är alltid dressyrstaket, publik eller bilar bakom som förfular allt. Man får ju inte alltid välja vart man ska stå.

Ser alltid till att försöka fota hästarna när dom kommer mot mig eller nästan mot mig.
Det går inte jättesnabbt för dressyrhästarna till skillnad från när jag fotar trav :-)
Följ med med kameran och tryck knappen till hälften så den kan fokusera och sen tryck av. Ta gärna några i serie för varje piruett eller vad det kan vara.
Man har en liten fördel om man rider själv och har tävlat i dressyr/hoppning som jag har, vet inte hur det är med dig. Man får mer känsla för när man ska ta bilderna.

Att den fokuserar konstigt kan vara som jag lästen nån fler som svarat att du har för många fokuspunkter.
Sen ställer jag också in ljusmätningen på centrerat eller spotmätning så den inte mäter massa runtom.

Sen är det bara öva, öva å öva... Alltid klurigt med motiv som rör på sig! Men som tur är så följer dom ett förutbestämt program så det är lätt att följa och förutse vad som ska hända.

Lycka till!!!
Hej Ellinor!
Jag är själv dressyrryttare och tävlar så "hur" jag ska ta bra bilder på ekipagen har jag koll på,
Ljusmätningen är något jag inte använt tidigare...Det kanske är nåt o prova? Är det något du ska ställa in övriga saker efter då? Ison eller vad? ;)
Gammal 2016-06-22, 11:30
fotograf-magnus-stalberg

MariaS1 skrev: Jag har ju den på Ai servo...den ska följa med föremål som rör sig..och hela ekipaget rör ju sig samtidigt...så tycker den borde hitta BÅDE häst och ryttare då de rör sig lika mkt då de "sitter ihop"... Det är svårt att hinna ändra inställningarna på tävling, vädret varierar kraftigt med ljus, skuggor, olika färger på hästarna...Så därför tyckte jag att jag borde kunna få Nån hjälp från min kompetenta kamera....På tävlingarna har du 45 sekunder från ekipaget kommer in på banan innan de påbörjar programmet...Då hinner man inte fixa o prova en massa, inte jag iaf..
Din kamera ger dig precis all hjälp du kan få men den gör som du säger åt den. Om du säger åt den att allt på ekipaget är viktigt (använder alla fokuspunkter) har den ingen aning om du vill ha ryttarens ansikte skarpt eller hästens man. Den letar det mest kontrastrika och sätter skärpan där.

Jag rekommenderar följande:

En fokuspunkt.
AI Servo.
Manuellt läge.
Så lågt bländarvärde du kan acceptera.
En slutartid på minst 1/500.
Auto-ISO

De inställningarna kan du köra med hela tiden och behöver inte ändra inför varje ekipage.

Jag råder dig också att läsa manualen, som jag inte alls tycker är dålig. Fotar man med systemkamera så ges man stora möjligheter att precis de bilder man vill. Det innebär också att man måste lära sig hur kameran fungerar. Youtube kryllar av bra klipp där du kan lära dig massor. Och framför allt; lär av dina misstag. Vi har gjort dem, allihop. :-)

www.bilderavmig.se
Gammal 2016-06-22, 11:33
MariaS1

PeterWem skrev: En punkt Ai servo och välj den punkt närmast ryttarens huvud. Snöa inte in dig på att ryttare och häst sitter ihop för avståndet till ansiktet är längre bort.
Jo det är ju en avståndsskillnad...Därför var jag ute efter att få så "platt" bild som möjligt för att få allt i skärpa...då den inte alls ville som mig när de kom på närmare håll...

Så både häst och ryttare bör då alltså få skärpa/fokus om jag tar efter ryttarens ansikte?
Eller blir det samma sak, fast tvärtom, alltså fokus på ryttaren, men ej på hästen?
Jag ska jaga ut lite folk från stallet på gärdet som får rida o jag ska provfota tänkte jag....
Gammal 2016-06-22, 11:45
fotograf-magnus-stalberg

MariaS1 skrev: Jo det är ju en avståndsskillnad...Därför var jag ute efter att få så "platt" bild som möjligt för att få allt i skärpa...då den inte alls ville som mig när de kom på närmare håll...

Så både häst och ryttare bör då alltså få skärpa/fokus om jag tar efter ryttarens ansikte?
Eller blir det samma sak, fast tvärtom, alltså fokus på ryttaren, men ej på hästen?
Jag ska jaga ut lite folk från stallet på gärdet som får rida o jag ska provfota tänkte jag....
Hela ekipaget går aldrig att få i skärpa annat än att du tar rakt från sidan.

Ju mindre bländare desto större skärpeplan (område som kan bli skarpt) men det innebär också att du behöver mycket ljus och/eller öka ISO-talet.
Gammal 2016-06-22, 12:21
perost

MariaS1 skrev: Här är 2 snabba exempel...som sagt, heeelt oredigerade. bara tagna ur datorn....
Skulle du kunna lägga upp dessa bilder i t.ex. ditt galleri här på FS? När du lägger in bilder i en forumtråd så blir de väldigt små och all EXIF-data tas bort från dem, vilket gör det svårt att analysera dem.

MariaS1 skrev: Så både häst och ryttare bör då alltså få skärpa/fokus om jag tar efter ryttarens ansikte?
Det beror på hur ryttaren och hästen är placerad. När du fotar så har du ju ett fokusplan som är parallellt med kamerans sensor (tänk dig en oändligt stor glasskiva utan tjocklek om du inte är bekant med matematiska plan). Allt som ligger på det planet är i fokus medan allt annat är mer eller mindre ur fokus beroende på hur långt ifrån planet man kommer.

När man sedan pratar skärpedjup så ger man fokusplanet en tjocklek, som beror på hur långt ifrån fokusplanet något kan befinna sig och ända vara tillräckligt mycket i fokus för att det ska se skarpt ut. Hur stort skärpedjup du får beror på bl.a. bländare, avbildningsskala och hur den färdiga bilden betraktas.

Med andra ord, om du fokuserar på ryttarens ansikte så kommer ryttarens ansikte och allt annat som befinner sig på samma avstånd från kameran att bli skarpt. Om även hästen ska bli skarp så måste den befinna sig på samma avstånd från kameran som ryttarens ansikte, eller i alla fall nära nog för att skärpedjupet ska dölja att hästen inte är i perfekt fokus.

Om du fotar en häst och ryttare från sidan så bör det alltså inte vara något problem att få båda i fokus, men om du fotar hästen framifrån så kan det bli svårare om du vill få både ryttarens och hästens ansikte skarpa. Om du t.ex. har objektivet på 300mm f/5.6 och fotar en häst och ryttare som är 20m bort så har du ett skärpedjup på ca. 1m, d.v.s. allt mellan ca. 19.5m och 20.5m kommer att vara hyffsat skarpt enligt denna sida. Om du då fokuserar på ryttarens ansikte så har du bara några decimeter framför som kommer se skarpa ut, så hästens ansikte kommer troligtvis bli rätt oskarpt.

Om du vill få både häst och ryttare i fokus så kan en vettig kompromiss alltså vara att fokusera mittemellan häst och ryttare, vilket dock kan bli svårt i praktiken eftersom det sällan finns något för autofokusen att fästa på där. Att minska bländaren hjälper också, men då blir även bakgrunden skarpare vilket kanske inte är önskvärt. Så det finns tyvärr ingen självklar lösning på problemet, det är bara att experimentera och försöka hitta något som fungerar för dig.
Gammal 2016-06-22, 12:29
Thinkpad

Du har fått all hjälp du behöver i denna tråden, problemet är att du inte riktigt förstår hur en systemkamera fungerar. Du kanske är van att fotografera men inte att fotografera manuellt eller halv manuellt.
Det första du ska göra är att glömma bort alla 65 fokuspunkterna och TV läget.
Ställ dig sedan frågan vad vill jag styra själv, vill jag styra vart fokus blir och hur stort skärpedjup jag får, (om jag får häst och ryttare skarpt i bilden), ja då ska du använda AV läget alltså bländraprioritet och EN fokuspunkt.
Ställ kameran på auto iso och titta i manualen hur du ställer maxvärdet på auto ison, ställ den på 1600 eller något annat passande
En dyrare kamera ställer ofta större kvav på den som fotograferar än en billig kamera. Det finns inga genvägar till att få bra bilder, det första är att lära sig hur kameran fungerar, ta hjälp utav manualen och framförallt öva ute på ryttare och hästar.
Använder du alla 65 fokuspunkter väljer kameran det närmsta objektet i bilden som den kan sätta fokus på och som har bra kontrast, det är mig veterligen nästan aldrig någon situation som lämpar sig för att använda det läget.
Lycka till med fotandet ;-)
Gammal 2016-06-22, 13:09
MariaS1

fotograf-magnus-stalberg skrev: Hela ekipaget går aldrig att få i skärpa annat än att du tar rakt från sidan.

Ju mindre bländare desto större skärpeplan (område som kan bli skarpt) men det innebär också att du behöver mycket ljus och/eller öka ISO-talet.
Vågar jag ens prova mitt nya objektiv, ett 50 mm fast objektiv med 1.4 i bländare? Inte provat på annat än till porträtt o närbilder. Det är verkligen grymt i skärpa! Där får jag verkligen en suddig bakgrund på det som inte hamnar i fokus. Skulle jag lyckas att få till det på ett galopperade ekipage så vore det ju riktigt fina bilder! Dock som sagt varierar ju avståndet till kameran beroende på fokus på huvudet på hästen, eller huvudet på ryttaren.. ;) och visst, vet ju att självklart blir det ju fint djup i de bilder man tar framifrån då fokus är på hästen o ryttaren blir ofokus. Men från sidan borde det ju funka så mkt bättre.... :S
Gammal 2016-06-22, 13:40
johnlennonx

MariaS1 skrev: Vågar jag ens prova mitt nya objektiv, ett 50 mm fast objektiv med 1.4 i bländare? Inte provat på annat än till porträtt o närbilder. Det är verkligen grymt i skärpa! Där får jag verkligen en suddig bakgrund på det som inte hamnar i fokus. Skulle jag lyckas att få till det på ett galopperade ekipage så vore det ju riktigt fina bilder! Dock som sagt varierar ju avståndet till kameran beroende på fokus på huvudet på hästen, eller huvudet på ryttaren.. ;) och visst, vet ju att självklart blir det ju fint djup i de bilder man tar framifrån då fokus är på hästen o ryttaren blir ofokus. Men från sidan borde det ju funka så mkt bättre.... :S
Är det något du inte ska vara rädd för så är det ju att prova. Så länge du inte har en betalande uppdragsgivare förlorar du ju absolut ingenting på att testa.
Jag tycker du ska ge dig ut, inte sätta några krav på bilderna alls utan bara testa och se vilka inställningar som fungerar för dig.
Behöver ju inte vara en tävling utan en träning eller hästar i en hage funkar också för att se hur inställningarna förändrar bilden.

Några saker du kan testa är:
  • Vilken bländarinställning som ger skärpa på både ryttare och häst. (testa på stillastående häst))
  • Vilken slutartid behöver du för att objektet ska "frysas".
  • Hur högt kan du gå i iso innan du tycker det blir för mycket brus.
  • Testa olika fokuseringsinställningar.
  • Kanske testa att fokusera på manken och se om både häst och ryttare går att få skarpa samtidigt.

Själv la min autofokus av för några veckor sedan när jag fotade fotboll så jag fick ofrivilligt möjlighet att testa manuellt fokus i den situationen. Lärde mig mycket men av kanske 40 bilder blev ungefär 5 bilder helt rätt fokuserade och 10-15 stycken helt ok, resten var bara till att radera.
Men nu har jag ju övat på det så nästa gång kanske 10 bilder blir skarpa och jag har blivit en något bättre fotograf.
Besvara

Bokmärken

Taggar
canond7markii , dressyr , fokus , oskärpa , sportfoto

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:44.

B+W Filter