Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
det ändrar det inte faktumet att Nikon bygger sina egna sensorer hos Rensas och att Ove presenterar felaktiga uppgifter angående Nikons sensortillverkning. Nikon samarbetar med Aptina,Rensas, Sony och Toshiba, Canon får förlita sig till vad deras egen sensor avd kan hitta på.
Mikael jag ställer gärna upp och är med på ett test med ny canon mot tex D810. Ifall du lånar ut kameran från dina kontakter o försöker köra med samma optik på bägge tex en sigma art 35mm/50mm så vi får samma förutsättning. Min tanke är att du tar tex 3 bilder med varsin kamera ställer dom i tex 80x60 och A3 skickar filerna till mig jag printar ut då 6 bilder det enda jag får veta är att du döper bilderna till tex ett nummer/bokstav jag printet ut dom på epson 7900 på epson högblanka papper så man ser crispet

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/7405269/epson/rulle-glossy-photo-paper-170gr-60-x-30-5-meter

Vi bestämmer en liten grupp tex med lennart, anders johnsson o några till jag står för kostnaden att printa bilderna att skicka dom tex i ett papprör till lennart (om han vill vara med) sedan så skickar han dom till tex Anders o står då för portot till honom osv sista person är Mikael. Om det bara är jag som vet vilken bild som är från vilken kamera så gör vi ett enkelt frågeformulär med frågar om kvaliten på bilden,skärpa,dynamiskt omfång osv där får ni gärna hjälpa mig att göra sedan så publicerar vi våra svar på vad ni tycker o bilderna o om ni kan gissa från vilken kamera den kommer.
Och jag litar på att Mikael får fram 3 motiv som kan uppvisa skillnader en tex vädigt mörk bild tex under en bro med ljus utanför, en detaljrik bild med tex byggnader på osv men den biten får Mikael välja.

Vad jag tycker är intressant är att med tex 80x60 bilden är att se om upplösningen gör någon skillnad o sedan på tex A3 hur det ser ut då. Om det är intressant så kan väl dom som vill vara med bara maila o anmäla intresse men det bygger på att man är med o skickar bilderna vidare till nästa person o gör det omgående.

Sedan så bygger det på att Mikael vill vara med o kan få tillgång till nya canon. Jag ställer upp jag vill gärna se om det är någon skillnad som är synlig på printad bild o vad bedömningen av bilderna är.

finns intresse så bestämmer vi hur vi går vidare.
 

snap01

Aktiv medlem
min epson glossy papper är på 250g annars är det nog samma papper som länken. om ni hellre vill köra epson luster så går det bra men jag tror att på ett högblankt papper syns skillnaden mera.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Så fort jag får tillgång till de nya kamerorna så har jag och en känd Malmöbo sagt att vi skall häkta på Otus och göra en liten test i jämförelse med bla d810 , dessa bilder får du givetvis ta del av och printa ut. Vi skall också ta med några olika bra objektiv för att presentera ev skillnader som kan ses mot Otus.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mikael jag ställer gärna upp och är med på ett test med ny canon mot tex D810. Ifall du lånar ut kameran från dina kontakter o försöker köra med samma optik på bägge tex en sigma art 35mm/50mm så vi får samma förutsättning. Min tanke är att du tar tex 3 bilder med varsin kamera ställer dom i tex 80x60 och A3 skickar filerna till mig jag printar ut då 6 bilder det enda jag får veta är att du döper bilderna till tex ett nummer/bokstav jag printet ut dom på epson 7900 på epson högblanka papper så man ser crispet

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/7405269/epson/rulle-glossy-photo-paper-170gr-60-x-30-5-meter

Vi bestämmer en liten grupp tex med lennart, anders johnsson o några till jag står för kostnaden att printa bilderna att skicka dom tex i ett papprör till lennart (om han vill vara med) sedan så skickar han dom till tex Anders o står då för portot till honom osv sista person är Mikael. Om det bara är jag som vet vilken bild som är från vilken kamera så gör vi ett enkelt frågeformulär med frågar om kvaliten på bilden,skärpa,dynamiskt omfång osv där får ni gärna hjälpa mig att göra sedan så publicerar vi våra svar på vad ni tycker o bilderna o om ni kan gissa från vilken kamera den kommer.
Och jag litar på att Mikael får fram 3 motiv som kan uppvisa skillnader en tex vädigt mörk bild tex under en bro med ljus utanför, en detaljrik bild med tex byggnader på osv men den biten får Mikael välja.

Vad jag tycker är intressant är att med tex 80x60 bilden är att se om upplösningen gör någon skillnad o sedan på tex A3 hur det ser ut då. Om det är intressant så kan väl dom som vill vara med bara maila o anmäla intresse men det bygger på att man är med o skickar bilderna vidare till nästa person o gör det omgående.

Sedan så bygger det på att Mikael vill vara med o kan få tillgång till nya canon. Jag ställer upp jag vill gärna se om det är någon skillnad som är synlig på printad bild o vad bedömningen av bilderna är.

finns intresse så bestämmer vi hur vi går vidare.
Jag är intresserad av 5Ds men tänker inte bestämma mig förrän jag vet om det är fågel eller fisk. I dagsläget tycker jag inte vi vet något om det. En kamera är ju inte bara sin sensor utan ett helt arbetsredskap som man skall trivas med.

Så jag är gärna med och bedömer resultatet. Tycker också vi bör få tillgång till raw-filerna. Det är intressant att se hur de beter sig. Så om Mikael har ett motiv som har mörka partier och med kraftiga högdagrar tycker jag det räcker. Här säger nog utskriften mindre och raw-filen mer.
De andra 2 tycker jag kan ligga mer inom de 12-14 steg som kamerorna klarar. Så vi kan bedöma färgåtergivning, upplösning mm. istället för att fastna i någon Dynamic range diskussion. Jag håller med Ove att det är helheten som räknas.
Sedan skulle det vara intressant att ha med gamla 5DMKIII i testen. För många av oss har den kameran och säkert fler än jag funderar på om det lönar sig att uppgradera.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Inom ett område till så utklassar Canon nikon o det är inom film där har Canon en serie proklamerar nikon har nada.
Både Nikon och Sony har överlag bättre bildkvalité på video i deras DSLR:er
http://www.eoshd.com/2014/09/nikon-d810-video-quality-leapfrogs-canon-5d-mark-iii/

Canon har sin Cxxx-serie som är bra och Nikon har inget där. Men däremot har du en annan stor tillverkare Sony i det segmentet. Canon lever väldigt mycket på gamla meriter (5dmkii)


Så där har du helst fel igen.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Både Nikon och Sony har överlag bättre bildkvalité på video i deras DSLR:er
http://www.eoshd.com/2014/09/nikon-d810-video-quality-leapfrogs-canon-5d-mark-iii/

Canon har sin Cxxx-serie som är bra och Nikon har inget där. Men däremot har du en annan stor tillverkare Sony i det segmentet. Canon lever väldigt mycket på gamla meriter (5dmkii)


Så där har du helst fel igen.
The D810 now shoots better quality 1080p out of the box than the 5D Mark III.
 

afe

Aktiv medlem
Eftersom 5DS(r) inte är avsedd för video eller riktad mot de som främst använder kameran för video tycker jag det argumentet är ganska poänglöst. Visst finns det några som irriterar sig på det, men kameran är uppenbart tänkt för stillbildsfotografer som vill ha hög upplösning.

I video, till skillnad från stillbild, är det snarast en fördel med färre pixlar än så länge i och med att man då kan slippa lineskipping som ger fula effekter.

Personligen tycker jag det är vettigare att diskutera de användningsområden dessa kameror är tänkta för än att hävda nackdelar som få i målgruppen bryr sig om. Det blir lite som att i en diskussion kring Sony A7S klaga på att den har jättelåg upplösning ...
 

snap01

Aktiv medlem
Både Nikon och Sony har överlag bättre bildkvalité på video i deras DSLR:er
http://www.eoshd.com/2014/09/nikon-d810-video-quality-leapfrogs-canon-5d-mark-iii/

Canon har sin Cxxx-serie som är bra och Nikon har inget där. Men däremot har du en annan stor tillverkare Sony i det segmentet. Canon lever väldigt mycket på gamla meriter (5dmkii)


Så där har du helst fel igen.
fel igen?
ok vad har Nikon för prokameror inom video? canon har pro kameror med anpassad video optik Nikon har ingen video optik överhuvudtaget. Bland filmfolk är fortfarande canon större även på dslr pga dom har varit stora där länge o det finns mängder med tillbehör till canons dslr.

Nå har du sålt din usla canon kamera ännu o gått över till Nikon?
Att en testare tycker en sak så är det inte facit däremot så har Sony A7S fått bra kritik överlag o Nikon är långt ifrån att placera sig som en video dslr pga att många går på gamla meriter o det finns mängder med filmer som är inspelade med canons dslr o där har inte Nikon mycket att komma med idagsläget. O frågan är om det går att ändra skeppet där för när folk investerat i riggar o all utrustning så byter man inte gärna märke o skillnaden i real life brukar vara ungefär som att köra audi eller bmw en smaksak.
Sedan finns det som som tror att märket på kameran är jätteviktigt för mig så funkade det lika bra med Canon som Nikon det är skillnader finns alltid + och - det handlar mer om småsaker som skiljer i bildkvalitet utan oftast är det bättre att välja det märket som är mest komplett o som man trivs bäst med.

Jag kör Nikon men funderar på en A7S o köra adapter till Nikon fattning o ha det till film.

Canon är ett betydligt större företag än Nikon inom video däremot är Sony oxå stora där.
 

afe

Aktiv medlem
Jag vill åter igen påpeka att detta inte är en vs-tråd, så försök hålla er till att diskutera de aktuella kamerorna.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är ju det som görs ovan. Inte för att jag har skrivit nåt på länge, men läst. Det är givetvis omöjligt att diskutera om en viss kamera är bäst utan att jämföra med vad andra tillverkare har. Det blir som att förklara skillnaden på en cykel.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Förväntans tid äro kommen.

Hej Anders vore kul att höra vad du tycker om denna kamera efter din erfarenhet av andra Canon hus du ägt genom tiderna.
Men när förväntas detta mirakel komma äro min fråga utan att jämföra med Nikons underbara skapelser ? Michael med sin D810 blir väl den första att kunna ge jämförande bevis om o hur de skiljer sig emot varandra. Och om båda bestyckas med skarpa glas som Zeiss Otus 55 /85 F/1.4 så det bästa sitter på blir en härlig glimt av vad dagens teknik kommer att ge.

Med vänlig upptäckarglädje /Lennart Erik Edlund
 

Bilagor

hbengtsson

Aktiv medlem
Var förbi Rajala idag där Canon hade demo av 5Ds(r). Kul att få klämma lite på den och snacka med säljarna.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Ok! Du vill berätta att du har klämt på den.. Har du inget att berätta, ett omdöme eller så..?
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Ok! Du vill berätta att du har klämt på den.. Har du inget att berätta, ett omdöme eller så..?
Nej i detta läge är vi så törstande på info om det nya miraklet att det är tillräckligt mycket information att någon av oss här har varit i närheten av kameran! :)

hi hi Bara skojar lite.

Håller med, hur var den att klämma på.
Den sägs ju vara väldigt lik Mk 3
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Ok! Du vill berätta att du har klämt på den.. Har du inget att berätta, ett omdöme eller så..?
Ja precis, det var allt! Ville bara skryta lite att jag petat på den.Tråkigt va! :)

Nja...Ni vet allt redan. Den ser ut och känns exakt som 5d3. Jag försökte med en del tekniska frågor om färgfilter och DR men det var mest säljorienterad respons.

Frågade om jag fick peta i ett eget minneskort och ta några bilder. Hann inte ens avsluta frågan innan det blev ett tydligt NEJ!! Det lilla jag noterade på LCDn var en bra autoexponering och en av allt att döma säker vitbalans. Det är typ så knapert som det var under mina 5 minuter med kameran
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har inte planerat att köpa någon 5Ds. Jag inbillar mig att den 1DX jag numera använder till nästan allt passar bättre till mitt huvudsakliga fotointresse. Alltså idrott.
 

Bengf

Aktiv medlem
Med den specen vad gäller autofokus som 5Ds/r har fått och att skyffla 50mp med 5b/sek, så är jag övertygad om att längre fram under året så kommer det att komma flera rapporter om alldeles utmärkta sportbilder tagna med kamerorna, även om en modell har möjligheten till 10 eller 12b/sek så tror jag inte att det är första valet vid sportarenan, man kör 3-4 bilder, söker ny vinkel kör 3-4 igen osv.


//Bengt.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, fem bilder per sekund klarar man sig långt på. Det är nog snarast det att ta hand om jättemånga stora filer som inte gör det så attraktivt för sportfotografer, och dessutom är det mycket sällan man behöver 50 megapixel i dessa sammanhang. Fördelen med alla pixlar är dock att det går att delförstora extremt mycket och ändå få tillräckligt bra resultat för att bilderna ska gå att publicera både på nätet och i tryck.
 
ANNONS