Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kanske är jag seg, men såg nyss svenska priset för 5Ds -36.000:- - och det verkar konkurrenskraftigt mot Nikon D810, så de har inte prissatt sig löjligt högt.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Kanske är jag seg, men såg nyss svenska priset för 5Ds -36.000:- - och det verkar konkurrenskraftigt mot Nikon D810, så de har inte prissatt sig löjligt högt.
30 970:- nikon d810
37 990:- för 5dsr
Enligt prisjakt idag.


Priset kommer kanske att ändras till den släpps men som det är nu så får du lite flera pixlar. Luktar flopp om inte priset sänks med 10K
 

AFJ

Aktiv medlem
30 970:- nikon d810
37 990:- för 5dsr
Enligt prisjakt idag.


Priset kommer kanske att ändras till den släpps men som det är nu så får du lite flera pixlar. Luktar flopp om inte priset sänks med 10K
Priset på 5D mk3 har väl länge varit högre än "motsvarande" Nikon - trots det har modellen sålt bra.

För den som köper en 5Ds eller 5DsR är nog 5-6000 i prisskillnad inte avgörande. Dessa kameror vänder sig inte till första gångs köparen utan till de som redan har investerat i ett märke och sannolikt sitter på objektiv, blixtar mm som kostar mer än kamerahuset.

I längden kan förstås inte priserna mellan märkena avvika alltför mycket, men din jämförelse avser ju inte likvärdiga modeller. Vill man ha 50 megapixel så kanske man tycker det är värt dessa tusenlappar?
 

Bengt Jönsson

Aktiv medlem
Priset på 5D mk3 har väl länge varit högre än "motsvarande" Nikon - trots det har modellen sålt bra.

För den som köper en 5Ds eller 5DsR är nog 5-6000 i prisskillnad inte avgörande. Dessa kameror vänder sig inte till första gångs köparen utan till de som redan har investerat i ett märke och sannolikt sitter på objektiv, blixtar mm som kostar mer än kamerahuset.

I längden kan förstås inte priserna mellan märkena avvika alltför mycket, men din jämförelse avser ju inte likvärdiga modeller. Vill man ha 50 megapixel så kanske man tycker det är värt dessa tusenlappar?
Den dagen denna finns att köpa kan det ju hända att även Nikon-hus med 54Mpx finns. Det är ju priset på den man ska jämföra med om det ska jämföras C/N.
 

Bengt Jönsson

Aktiv medlem
Finns det något som tyder på att Nikon släpper en kamera med 54Mpx innan sommaren när 5Ds/5Ds R börjar säljas?
Det pratas ju om att sensorn redan finns. I vilket stadium av producerbarhet den är i för tillfället är ju en annan sak. Canon presenterade ju 5ds väldigt långt innan säljstart kan man tycka och det kan ju kanske bero på att N har något på gång och C ville presentera sin först. Men det är alltså rena spekulationer.
 

Photocon

Aktiv medlem
Finns det något som tyder på att Nikon släpper en kamera med 54Mpx innan sommaren när 5Ds/5Ds R börjar säljas?
Tror inte det! Däremot finns sannolikt planer på att avisera en pixelstinnare kamera än 36mp. Mycket hänger på på avtal med Sony ang sensorn. Dessutom vill man nog inte mörda den nya D810 på ett tidigt stadium och låta en ny modell kannibalisera på liket.

Tror personligen att Nikon väljer att försöka lyfta prestandan mer än vad 5Ds/5DsR förmår. Detta segment har ju behärskats av Nikon/Sony de senaste åren. Men jag kan ha fel, naturligtvis.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
30 970:- nikon d810
37 990:- för 5dsr
Enligt prisjakt idag.


Priset kommer kanske att ändras till den släpps men som det är nu så får du lite flera pixlar. Luktar flopp om inte priset sänks med 10K
Så en helt ny 54 megapixelskamera från Canon skall genast sänkas till att bli 3 000 kr billigare än Nikons D810, annars blir den automatiskt en flopp. Det tror jag inte.

Däremot tror jag att priset kommer sänkas inom kort efter lanseringen. Det gör dom oftast. Exakt hur mycket återstår att se. Den här modellen kommer oavsett sälja bra i den tänkta målgruppen.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Tror inte det! Däremot finns sannolikt planer på att avisera en pixelstinnare kamera än 36mp. Mycket hänger på på avtal med Sony ang sensorn. Dessutom vill man nog inte mörda den nya D810 på ett tidigt stadium och låta en ny modell kannibalisera på liket.

Tror personligen att Nikon väljer att försöka lyfta prestandan mer än vad 5Ds/5DsR förmår. Detta segment har ju behärskats av Nikon/Sony de senaste åren. Men jag kan ha fel, naturligtvis.


Jag tror tvärtom, Canon meddelar i god tid att de kommer med en 50Mp kamera för att inte fler skall gå över till Nikon/Sony
Jag tror att strax före Canon börjar sälja sin kamera så får vi se en Nikon med 54Mp eftersom denna sensor finns redan och bygger på beprövad radvis ADC utläsning, dvs en 24x36mm sensor baserad på samma pixeltäthet som d7100 mfl. Nikon kan dessutom välja mellan Toshiba och Sonys sensorteknologi eftersom det finns två bra varianter i Nikons APS kameror redan nu
 

PMD

Aktiv medlem
I mellanprissegmenten brukar Canon ha höga priser vid lansering eftersom det alltid finns en grupp som köper det senaste även om de kan få samma sak till lägre pris ett halvår eller ett år senare. Sen sänks priset lite gradvis med tiden. Bästa tillfället att köpa en Canon-kamera är när efterföljaren lanseras (eller snarare när den börjar säljas). (Det här gäller förmodligen för fler märken.)

Kanhända att Canon har samma strategi med sina high-end-modeller?

F.ö. så är EOS 5Ds billigare per pixel än NIkon D810. :)
 

snap01

Aktiv medlem
30 970:- nikon d810
37 990:- för 5dsr
Enligt prisjakt idag.


Priset kommer kanske att ändras till den släpps men som det är nu så får du lite flera pixlar. Luktar flopp om inte priset sänks med 10K
det vara samma snack när 5d mark3 kom o nikon hade sin D800 då skulle alla gå över till Nikon dels pga priset o antal pixlar men canon stod kvar störst som vanligt.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag tror tvärtom, Canon meddelar i god tid att de kommer med en 50Mp kamera för att inte fler skall gå över till Nikon/Sony
Jag tror att strax före Canon börjar sälja sin kamera så får vi se en Nikon med 54Mp eftersom denna sensor finns redan och bygger på beprövad radvis ADC utläsning, dvs en 24x36mm sensor baserad på samma pixeltäthet som d7100 mfl. Nikon kan dessutom välja mellan Toshiba och Sonys sensorteknologi eftersom det finns två bra varianter i Nikons APS kameror redan nu
du vet likaväl som jag att canon säljer mest o Nikon får stå snällt o vänta på tillverkarna av sensorer får fram någon för Nikon har inga egna sensorer utan får lita på att sony tex får fram en.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
du vet likaväl som jag att canon säljer mest o Nikon får stå snällt o vänta på tillverkarna av sensorer får fram någon för Nikon har inga egna sensorer utan får lita på att sony tex får fram en.
nej du Ove
Nikon har egna sensorer gjorda av Rensas, dessa sitter i d4s d3s D3
Nikon behöver inte vänta på Sony eller någon annan
Idag så är det Sony som dominerar sensormarknaden, Toshiba, Panasonic , Cmois mfl tillverkar alla sensorer för den stora marknaden, den enda som behöver vänta är Canon som fortfarande anser att sensorerna skall göras inom koncernen, därav väntan till denna sommar att få en 50Mp med samma gamla utläsning som tidigare.
Sony , Panasonic, Toshiba mfl har redan geometrin att göra sensorer som inte Canon kan eller har utrustning, kunskap om.
Canons 50Mp var ett sätt att visa att vi kan med gammal sensorteknologi , hur bra kommer snart tester att visa
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
det vara samma snack när 5d mark3 kom o nikon hade sin D800 då skulle alla gå över till Nikon dels pga priset o antal pixlar men canon stod kvar störst som vanligt.
detta stämmer inte helt, läser du forum runt om i världen så häktas idag Canon objektiv på Sony, Nikon kameror för upplösningen skull
Att sedan Canon säljer mest betyder inte något annat än bra marknadsföring, starkt namn, Toyota säljer mest bilar i världen, själv kör jag inte Toýota.
 

AFJ

Aktiv medlem
Att sedan Canon säljer mest betyder inte något annat än bra marknadsföring, starkt namn, Toyota säljer mest bilar i världen, själv kör jag inte Toýota.
Ja, det är ju självklart att de som gilla Coca-Cola inte förstår vilken läskedryck som är godast, att de som köper en Samsung telefon inte begriper sitt eget bästa och att de som handlar på IKEA är grundlurade.

Självklart är det den promille av befolkningen som skriver på Internet-forum som vet bäst.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
det ändrar det inte faktumet att Nikon bygger sina egna sensorer hos Rensas och att Ove presenterar felaktiga uppgifter angående Nikons sensortillverkning. Nikon samarbetar med Aptina,Rensas, Sony och Toshiba, Canon får förlita sig till vad deras egen sensor avd kan hitta på.
 

AFJ

Aktiv medlem
det ändrar det inte faktumet att Nikon bygger sina egna sensorer hos Rensas
Har jag ifrågasatt den uppgiften?

Det jag reagerade på var att du nämnde ett par marknadsledande företag och tillskrevs deras framgång marknadsföring och varumärke - underförstått att deras produkter är av sämre klass.

Min uppfattning är att marknaden inte är så lätt att lura. Det faktum att Canon säljer många kameror beror på att många kunder gillar vad de får.

Du upprepar gång, på gång, på gång här på fotosidan hur undermålig Canons sensorteknik är. Det börjar bli en aning tröttsamt och jag tycker det vore lämpligt att du höll detta till vs-trådarna. Här skall diskussionen handla om Canon.

Du besitter stor kunskap Mikael och den respekterar jag - och säkert många andra - men jag tror du skulle få ännu större respekt om du kunde vara lite mer balanserad och inte alltid försöka polarisera debatten.

Bara mina tankar.
 

ArneB

Aktiv medlem
detta stämmer inte helt, läser du forum runt om i världen så häktas idag Canon objektiv på Sony, Nikon kameror för upplösningen skull
Att sedan Canon säljer mest betyder inte något annat än bra marknadsföring, starkt namn, Toyota säljer mest bilar i världen, själv kör jag inte Toýota.

Det är riktigt att Canonobjektiv monteras på Sonys A7R med hjälp av adapter. Så vitt jag begriper är det tyvärr inte möjligt att kombinera Canons objektiv med Nikons D800/810. Visst innebär den högre upplösningen på A7R jämfört med 5D III en högre detaljering och bättre DR, men en kamera är mer än bara upplösning. Jag välkomnar och ser fram emot 5DS R.

Jag använde under en längre tid A7R tillsammans med Metabones adapter och tyckte det blev väldigt svårjobbat. AF var mycket seg och inte helt pålitlig. Färgerna blev annorlunda och bilder på kungspingviner med fantastisk detaljering fick ett märkligt grönstick i gula delar av pingvinernas fjäderdräkt.

En kamera är mer än bara upplösning, men jag är väldigt glad att Canon lanserar 50 mp.
 

snap01

Aktiv medlem
detta stämmer inte helt, läser du forum runt om i världen så häktas idag Canon objektiv på Sony, Nikon kameror för upplösningen skull
Att sedan Canon säljer mest betyder inte något annat än bra marknadsföring, starkt namn, Toyota säljer mest bilar i världen, själv kör jag inte Toýota.
Om du tex kör stackning så har tex nikon inte någon optik för det,Canon är ensamledande med sin 5x Marco
Kör du tilt o shift så är Canon vassast där med nya o bättre ts optik som bla 17 mm o 24 mm medans nikon får ljum kritik med klagomål på dålig kantskärpa. Jag tror inte Canon säljer mest bara för starkt namn, bra marknadsföring utan dom levererar bra kameror jag tror inte att flest yrkesfotografer skulle välja Canon om dom är dåliga. Jag är ingen Fanboy av kameror men är innerligt trött på att typ en kamera skulle påverka slutresultatet i någon större utsträckning. Om så fallet vore skulle väl alla undvika Canon om den var så dålig?

Jag kunde leva på fotot även när jag körde Canon likaväl som jag gör när jag kör nikon. Visserligen släpper gummit på mina nikon o,det glappar på objektiven etc men dom håller för hårt arbete o en av mina d800 har gått 265000 bilder nu o funkar bra enda saken är att gummit släpper o menyratten glappar lite men det ordnar nikon på nästa service. Inom ett område till så utklassar Canon nikon o det är inom film där har Canon en serie proklamerar nikon har nada. Det är tramsigt att bara tjata om dynamiskt omfång när man ser printer på mässor om domare bra ut oavsett om dom kommer från ca,ni,Sony osv.
Inget märke är bäst på allt men som helhet är Canon jäkligt bra likaväl som nikon bara välja o se glad ut. Har kört bägge märkena samtidigt i många år men idag bara nikon o,jag kommer inte svischa för nikon passar mig för det jag gör idag möjligen köper jag en annan kamera för film men inte i första,läget.
Jag välkomnar kiosk vältaren från Canon ;) bara kul men jag harvar kvar med Nikon med ett leende :)
 
ANNONS