Annons

Vill reda ut en grej

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lottawe

Aktiv medlem
Ja, där tycks vara en missuppfattning, för så tolkade inte jag det. Jag tolkade det som att en klocka ringde och att jag svarade mycket rakt på frågan om reprisen.

Någon "på gränsen till hätsk" ton är absolut inte min mening och det är väl lika bra att jag medger att jag själv inte ser den. Skulle du kunna hjälpa mig genom att peka ut vad du syftar på? Det kanske vore en bit på väg till något...
 

Vevo

Aktiv medlem
Jag tror att det beror på hela situtionen som uppstod där det finns en underton av anklagande. Jag förstår nog att din mening var inte att anklaga men det uppfattades så, och att svaren blev lite för korta och utan tydliga referenser så kan det uppfattas som hätskt, (eller påhopp).
Det är dock väldigt vanligt att man misstolkas med text, speciellt i ett snabbt forum som internet. Att sitta och prata på tu man hand där kroppsspråket har stor del av kommunikationen är det lättare att var kort i tal, men det är extra viktigt med tydlighet i skrift.

Hoppas att vi i slutändan kan hitta ett bra sätt att kommunicera bättre och tydligare. Jag tror att den stora boven är när texter är tolkningsbara.

mvh/Ove
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Och nu förstår jag ingenting heller..

Dock är det vääääldigt vanligt att kvinnor medvetet misstolkar för att kunna vinna diskussioner eller på nåt sätt vinna tid osv osv.. LIVET ÄR INGEN SÅPA!
Alla tjejer/killar jag träffat som håller på såhär har jag bara gett kalla handen direkt, jag orkar inte spela ett j*vla spel och diskutera meningslösa saker utan att komma fram till någonting..

På så sätt har jag hittat riktiga vänner som verkligen är äkta.
D
e kommer fram såfort man visar att man är en som inte spelar det spelet, överlyckliga att de hittat någon som bara är sig själv utan att krångla till det. Någon man kan roligt tillsammans med utan skitsnack.
Det är jag det ;)
 
Senast ändrad:

lottawe

Aktiv medlem
Men Daniel. Nu är du väl ändå väl diskriminerande och fördomsfull när du blandar in kön?

(Det jag upplever har orsak i person snarare än i sak från några inom naturfo mot mig påbörjades fö ursprungligen av en man.)
 
Senast ändrad:

Mattsen

Aktiv medlem
En hel tråd om Lotta! Inte illa.
Du är nog rätt populär med tanke på hur många som engagerar sig. Och här kommer jag....

Får jag tid över ska jag skriva ett längre mail till dig angående hur jag upplever det du tar upp.

Jag är väl en av dom som har "fajtats" med dig i flera år. Du är bra på att ifrågasätta, lägga dig i, och vill gärna ha sista ordet. Inget fel i något av detta men på något sätt så vet jag att så fort jag skriver ett inlägg om ofta lite kontroversiella spörsmål, ja då dyker Lotta upp snart... Och jag är en av dem som du sällan håller med. Inget fel i det heller, snarare bara bra för diskussionens skull.

Men efter några år med "samma visa" så tänker man slentrianmässigt att när Lotta ha replikerat så är det alltid ett mothugg... Även om det kanske inte va så. Man läser alltså ditt inlägg med en förutfattad mening. Man utgår ifrån att du inte håller med fastän du kanske gjorde det just denna gång. Så kanske ska man läsa dina inlägg ett par gånger för säkerhets skull eller så får du anstränga dig att bli tydligare. Se till att inte utgå ifrån att de som läser dina inlägg kan läsa mellan raderna.

Tror oxå att det är lite manlig/kvinnlig kommunikationsbryderi ibland...

Tja, ta mitt inlägg för vad det är, en enda lång teori och spånande kring det du upplever som ett kommunikationsproblem.
 

lottawe

Aktiv medlem
Mattsen. Jag upplever att du ändå är skapligt bra på att hålla dig till sak och att det oftast är åsikter som går isär och jag upplever inte att Du går till angrepp på person på ett sätt som gör diskussionerna besvärliga. Dock tror jag att även du har hämtat en del intryck om mig i vad andra säger att jag sagt snarare än vad jag skriver själv.

Mejl är bra:)
 

evalisen

Aktiv medlem
Lotta, jag måste få fråga en sak eftersom du skriver att du vill reda ut en grej.
Varför mailar du inte till personerna som det berör, för att reda ut det hela?

Jag tänker lite på det här som du skrev:
"(Det jag upplever har orsak i person snarare än i sak från några inom naturfo mot mig påbörjades fö ursprungligen av en man.)"

Det kanske är enklaste vägen att reda ut problem att ta kontakt med personen/personerna som det berör.

Sedan tycker jag inte att en sådan här diskussion är fel, utan snarare tvärtom. Men att reda ut saker/händelser inför hela forumet om det berör enskilda personer tycker jag inte är rätt. Men det är min åsikt.

/Eva
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag tycker att det berör diskussionsklimatet och vill snarare ha diskussionen att handla om det än om enskilda personer. Sen.. Om diskussionen kan öppna upp för ökad förståelse mellan berörda kanske det syftet med bättre klimat uppnås?

Mejl har ju skickats fram och tillbaks en hel del under åren men min upplevelse är att det snarare förvärrats än hjälpt. Men det är viktigt att inte Du tar åt dig av det, för just Du behärskar att skriva mejl på vettigt sätt.
 

Mattsen

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Dock tror jag att även du har hämtat en del intryck om mig i vad andra säger att jag sagt snarare än vad jag skriver själv.

Mejl är bra:)
Ska försöka skriva ett mail. För övrigt så tror jag inte att den här tråden enbart handlar om dig. Den handlar mkt om hur fel det kan bli när man debatterar kontroversiella ting enbart med det skrivna ordet. Det finns så många fler ingredienser i "språket" som syns och används när man träffas IRL.

Sen vill jag med kraft skrika NEJ åt ditt påstående att jag har influerats av andra. Jag är inte sån Lotta. du sårar mig genom att påstå något sådant.
Jag är kränkt!! (haha)

Fö handlar det även om Mobbing, kompistryck, konspirationer, intriger, besserwisserattidyder, maktstrukturer, kvinnligt/manligt, catfights!, vanligt hederligt rövslickeri, konkurrens och säkert mkt mer...
 
Senast ändrad:

RolandLarsson

Aktiv medlem
Världen hade varit härlig att leva i om alla var snälla mot varandra. Nu är dom inte det och därför finns det vänner och fiender. Ju mer åsikter man har och ventilerar desto lättare är det att skaffa sig fiender. Att man bland fotosidans tusentals medlemmar bara skall finna vänner är en utopi. Dessutom är man anonym på fotosidan, jag ser inte vem jag pratar med och därför kan jag vara mer elak än om jag hade suttit öga mot öga med personen.

Om det är som någon skrev att du, Lotta, har stort inflytande på fotosidan så förstår jag att du också har flera motståndare. Andra vill också ha inflytande men kanske inte lyckas lika bra som du och då blir dom avundsjuka. Så är det överallt där någon har lite mer "makt" än någon annan. Sådan är människan och det kan vi inte ändra på, vissa är det mer än andra.
 

Nikonetha

Aktiv medlem
RolandLarsson skrev:
Världen hade varit härlig att leva i om alla var snälla mot varandra. Nu är dom inte det och därför finns det vänner och fiender. Ju mer åsikter man har och ventilerar desto lättare är det att skaffa sig fiender. Att man bland fotosidans tusentals medlemmar bara skall finna vänner är en utopi. Dessutom är man anonym på fotosidan, jag ser inte vem jag pratar med och därför kan jag vara mer elak än om jag hade suttit öga mot öga med personen.

Om det är som någon skrev att du, Lotta, har stort inflytande på fotosidan så förstår jag att du också har flera motståndare. Andra vill också ha inflytande men kanske inte lyckas lika bra som du och då blir dom avundsjuka. Så är det överallt där någon har lite mer "makt" än någon annan. Sådan är människan och det kan vi inte ändra på, vissa är det mer än andra.
En intressant diskussion det här och jag anar kanske att Roland här kan vara något på spåren.

Jag har ju själv inte varit aktiv såå länge på Fotosidan så mycket av det som ventileras i den här tråden, är för mig helt okända saker.

Däremot, känner jag igen en del tongångar.. och det är denna, en färgstark och rak person, vågar säga sin åsikt.. vågar stå på sig vågar sticka ut, vågar synas och höras.

Detta fenomen är det en hel del personer runt om oss som inte riktigt klarar av.. och vad gör man då.. jo man försöker helt enkelt med kanske sjyssta.. men framförallt osjyssta medel tysta den här sortens människa.. Precis som Roland säger.. man gillar inte att någon har inflytande.. samma sorts inflytande man egentligen själv vill ha.. men inte kan få..

Så vad är enklare.. jo istället för att erkänna sitt eget ibland tillkortakommande.. så jäklar.. då slår man på den person som har inflytande, är färgstark, vågar stå upp och lufta sin åsikt.. även om åsikten inte passar i "mellanmjölkens" land.

Jag känner igen det, jag har själv råkat ut för det och jag blir på ren svenska heligt f-bannad när jag ser det.
 

tannler

Aktiv medlem
Vad är Du ute efter Lotta? Jag kan se flera aspekter:

• Inte bli "påhoppad" av "vissa personer"
• Inte bli missuppfattad
• Skapa ett bättre debattklimat på fs.se

Den första punkten är inte mycket att göra åt - sillahuv'en och ålarens finns i alla hörn av vårt samhälle, och i ytterst få fall går det att förändra deras rättshaveristiska beteende. Jag har för länge sedan resignerat och skapat en informell "spärrlista". Jag kliver helt sonika av diskussionerna när de börjar breda ut sig - jag lägger hellre energi på mer fruktbärande saker, än fåfänga diskussioner med kretiner.

Den andra punkten är Du delvis skyldig till själv Lotta. Ibland fattar jag inte vad Du skriver. Din svenska lämnar i vissa inlägg helt enkelt mycket i övrigt att önska. Massor av "missuppfattningar" är fåfänga försök att förstå efter bästa förmåga. Hårt? Nä - men rakt.

Den tredje punkten har jag egentligen samma uppfattning om som den första. Pragmatiskt resignerat.
 

lottawe

Aktiv medlem
Fast jag har nog inte stort inflytande. Däremot vet jag att några uppfattat det som att mina ord skulle väga ibland, men det är inte fakta. Fakta däremot är att jag har åsikter och att jag framför dem, men det kan ju alla göra i samma utsträckning. Alltså uppnå.
 

Per

Aktiv medlem
Tjahapp, den ena efter den andra av dina antagonister får frälsning som oskyldiga, så jag ställer väl mig mot muren jag med.. ;)

Jag kan iofs inte vara någon av de som tjafsat med dig ända sen 2005 - har jag i alla fall inget minne av - däremot kan jag säkert vara en av dem från DHS-tråden som du syftar på.

Som andra har jag haft lite svårt att förstå vad den här tråden handlar om. Du vill reda ut och hitta lösningar, men verkar inte vidare mån om att delta i processen själv genom att rannsaka ditt sätt att uttrycka dig på. Av din beskrivning verkar det som om flera personer hoppat på dig på ungefär samma sätt genom åren - kan inte det antyda att de reagerat helt oberoende av varandra på nånting som du inte lyckats uttrycka så tydligt som du önskat? Eller tror du verkligen på allvar att det finns någon slags sammanslutning av människor på Fotosidan som har ett intresse av att svartmåla dig som person, snarare än att bemöta vad du skriver från gång till annan? För egen del kännar jag varken dig eller någon annan aktiv person på FS till person, mer än vad som publiceras och skrivs. Det gör att jag mer eller mindre kan lova att inget av det jag skriver är 'personligt' menat, även om det förstås är omöjligt att färgas av tidigare erfarenheter av en persons inlägg. Jag har hållit med dig och jag har tjafsat emot, dina bilder har fått ris och ros - allt från gång till gång.

Jag tror du skrev i den här tråden att du är mer intresserad av lösningar än förklaringar till att det blivit som det blivit. I kombination med en ovilja att se att du själv kan ha bidragit på något vis blir det ett ruskigt provocernade uttalande i mina öron, lite som amerikansk utrikespolitik och krig mot terrorn; "-jag skiter i varför folk är förbannade, jag ska se till att de tystnar utan att jag behöver göra det". Jag tror det kan exemplifiera den typ av uttalanden som kan 'missförstås', och skapa sådana mothugg som du upplever som kränkande.

Jag tror att på det stora hela får man ungefär så mycket däng man gör sig förtjänt av på ett sånt här Forum. Själv är jag tveklöst en sån som får ta en del, men jag tror att jag i alla fall har självinsikt nog att inse vad det beror på, och ta det för vad det är. Flera har varit inne på hur hopplöst det är när engagerade diskussioner i ett sånt här forum glider ur fokus och blir tjafsiga - det funkar helt enkelt inte likadant och lika bra som det gör i 'verkliga livet' Jag tror man måste acceptera det, och försöka anpassa antingen vad man skriver eller hur man förhåller sig till det som skrivs tillbaka.

Per
 

tannler

Aktiv medlem
Lotta Elofsson skrev:
Lennart. Om situationen varit denna på t.ex. en skola eller arbetsplats. Hade du sett lika på saken då?
IRL handlar det oftast om kommunikation ansikte mot ansikte, och då är villkoren lite annorlunda. Anonymiteten, bråttomet och avsaknaden av andra medel än det skrivna ordet, gör textkommunikation på nätet extra svårt.

Jag väljer numera mina "strider" med omsorg. T.o.m. IRL drar jag mig ur diskussioner som inte leder någon vart. Min energi är en ändlig resurs, som jag försöker sätta in där den gör skillnad. En ropande röst i öknen, hörs bara av himlen.
 

lottawe

Aktiv medlem
Tro mig Per. Jag har rannsakat mig. Och ja, jag tror att det finns en sammanslutning av människor som försöker smutskasta mig som person snarare än att bemöta vad jag skriver. Lät inte kul, snarare provocerande, jag ser det.. Men det är min känsla och både du och jag vet ju att det även snackats ett gäng mellan vid sidan av diskussionerna här också. Visst?

Jag är mån om att delta i processen själv och jag är inte sämre än att jag kan inse egna brister.

Det jag önskar är som sagt ett bättre diskussionsklimat. Det kan jag tyvärr inte fixa helt på egen oavsett rannsakan så ett samarbete behövs nog..
 

Per

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Men det är min känsla och både du och jag vet ju att det även snackats ett gäng mellan vid sidan av diskussionerna här också. Visst?
Nej, jag förstår faktiskt inte vad du menar? Ingår jag i "gänget"? Berätta gärna, för att undvika fler missförstånd.

Fö tycker jag det är hedervärt med en insats för att höja stämningen i alla fall, det kan aldrig skada!

Per.

ps - nu stänger jag ner datorn, Trevlig Helg!
 

mannbro

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Tro mig Per. Jag har rannsakat mig. Och ja, jag tror att det finns en sammanslutning av människor som försöker smutskasta mig som person snarare än att bemöta vad jag skriver.
Hade jag varit i din situation och känt det som om vissa människor är emot mig så hade jag tagit upp det med de människor det gäller privat om det hade varit så allvarligt att jag tyckt det varit värt att lägga energi på.

Inte på ett anklagande sätt, men jag hade kontaktat personerna, redogjort för hur jag känner det, bett om ursäkt för eventuella tåtramp, jag gjort och bett de förklara hur de ser på saken och visat intentionen att jag gärna vill lägga det som varit bakom oss och gå vidare.

Jag kan inte påstå att det är rätt sätt att hantera den uppkomna situationen, men det är så jag hade gjort. Det hade kännts mest rätt för mig.

Edit: Det går lätt prestige i uppkomna tvister. Om man har styrkan, kraften och viljan att lägga prestigen åt sidan så tror jag att man har mycket att vinna även om det är svårt och initialt kan kännas som ett nederlag.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS