Annons

Vilken är den bästa normalzoom objektivet till Nikon dx

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad130619

Avslutat medlemskap
Hej

Funderar på att skaffa mig ett nytt objektiv...
och har läst om många olika och det verkar vara så att sigmas 17-50 är det bästa, men kan det finnas några andra kanske?
 

millgard

Aktiv medlem
Det "bästa" är väl Nikkor 17-55, om du med bästa menar kvalitet och optiska egenskaper. Annars är det ofta bättre att för samma pris köpa ett par fasta gluggar som i detta brännviddsområde är hyfsat billiga.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag använder 17-55/2,8 nu men tidigare täckte jag upp området med 12-24/4 från Tokina och ett fast 35/1,8 o 50/1,4 från Nikon. Det finns inte så mycket i fasta i vidvinkelområdet så där får man välja en zoom. Ska man välja en normalzoom utöver 17-55 så hade jag nog tittat på Tamron 17-50/2,8.
 

iBoat

Aktiv medlem
Nikkor 24-70/2.8 anses nog som det bästa men det kostar ju en del. Motsvarar 36-105 mm på en DX kamera.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Som sagt, Nikons 17-55/2,8 är bäst men dyrast med god marginal. Det är ett riktigt proffsobjektiv vad gäller byggkvalité och allt liknande. Väderskyddat, stöttåligt, bra känsla i allt men rätt stort och tungt. Dock kan man få det begagnat relativt billigt.

Bra budgetlösningar är Sigmas, Tokinas och Tamrons 16-17-18-50/2,8 i olika varianter. Jag hade själv ett Tamron tidigare som funkade riktigt bra! Tyvärr slet jag ut det till sist, men jag räknade ut att jag hade en kostnad på 7-8 öre per bild jag tagit så jag ser det som intjänat ändå ;-)
 
ANNONS