Annons

Hur mycket datorkraft kräver Lightroom och photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Jag tycker du får mycket bra hjälp och undrar om du försvarar ditt köp lite väl hårt, ibland kanske det är bättre att acceptera läget och gå vidare, jag tycker faktiskt inte det är fjantigt. Om man inte är insatt i tekniken så kan det vara en djungel att köpa en dator, det förstår jag. Förhoppningsvis har du lärt dig något. Jag tror många här ser att du har fastnat i ett moment 22 av att inte vilja skruva och inte vilja lägga pengar samtidigt som du har köpt en dator som är överprisad för sin prestanda och svårskruvad..

"har i ca 1,5 år märkt att den är extremt långsam och ibland så illa att det inte gått att arbeta med den. Har sökt om problemet förr om det kanske har varit virus eller något. Har formaterat hårddisken och lagt in allt på nytt.

Fick tips redan för över ett år sedan att det kunde vara hårddisken som var på väg att gå sönder. men det borde inte vara den då det var över ett år sen som sagt.

Den snurrande badbollen dyker upp så fort jag gör någonting.
Att gå från detta forum till ett annat genom att skriva i adressfältet kan ta 10 sekunder. "
Så bara för att Mac är lite överprisade så ska man kasta den så fort det händer nåt med den menar du?

Känns bara som att du hatar mac och endast förespråkar en vanlig pc .
Har dock svårt att tro att alla pc skulle vara så extremt mycket bättre.

Man läser ju ofta att Mac är optimerade just för foto och film men det kanske är en gammal myt ?

Sen funderar jag på hur mycket billigare det blir med en pc istället för Mac. Ska jag köpa en lika bra skärm som i min Mac så kostar dom rätt mycket. Man kan ju inte vara räcka med själva datorn.

Jag tänker hur som helst inte kasta datorn. Känns vettigare att istället försöka få bort problemet. So sagt (igen) så ska jag uppgradera minnet efter alla tips här i tråden. Förhoppningsvis löser det mycket av problemet när jag kör flera program samtidigt
 

SanneJ

Aktiv medlem
Så bara för att Mac är lite överprisade så ska man kasta den så fort det händer nåt med den menar du?

Känns bara som att du hatar mac och endast förespråkar en vanlig pc .
Har dock svårt att tro att alla pc skulle vara så extremt mycket bättre.

Man läser ju ofta att Mac är optimerade just för foto och film men det kanske är en gammal myt ?

Sen funderar jag på hur mycket billigare det blir med en pc istället för Mac. Ska jag köpa en lika bra skärm som i min Mac så kostar dom rätt mycket. Man kan ju inte vara räcka med själva datorn.

Jag tänker hur som helst inte kasta datorn. Känns vettigare att istället försöka få bort problemet. So sagt (igen) så ska jag uppgradera minnet efter alla tips här i tråden. Förhoppningsvis löser det mycket av problemet när jag kör flera program samtidigt
Ja jag tror att alla har läst att du tänker uppgradera minnet vid det här laget. Jag hatar inte Mac men jag får inte ihop din logik om att vara prismedveten, vilja ha hög prestanda och sen köpa iMac. Det kan vara en kompetent maskin om man maxar ur plånboken men det verkar du inte vilja göra.

Du gör några fel här, en Mac ÄR en PC så sluta skriva och tänka som om de vore olika, de är båda PC men med olika operativsystem. Att Mac är bättre för film och foto är just som du misstänker, en gammal myt.

Jag tror du har drabbats av "choice-supportive bias" eller liknande och har svårt att ta in situationen riktigt.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Ja jag tror att alla har läst att du tänker uppgradera minnet vid det här laget. Jag hatar inte Mac men jag får inte ihop din logik om att vara prismedveten, vilja ha hög prestanda och sen köpa iMac. Det kan vara en kompetent maskin om man maxar ur plånboken men det verkar du inte vilja göra.

Du gör några fel här, en Mac ÄR en PC så sluta skriva och tänka som om de vore olika, de är båda PC men med olika operativsystem. Att Mac är bättre för film och foto är just som du misstänker, en gammal myt.

Jag tror du har drabbats av "choice-supportive bias" eller liknande och har svårt att ta in situationen riktigt.
Ja Mac är väl en pc men jag tror du förstår vad jag menar 😊

Men du som vet , hur mycket kostar en annan dator som inte är Mac som är lika bra och och en lika bra skärm.

Gärna en som inte får massa virus också. Det slipper man ju oftast på Mac och deras os.

Sen jag jag inte så svårt att ta in situationen men blir lite löjlig diskussion när folk vara säger att jag ska kasta skiten.

Det känns varken seriöst eller kunnigt. Eller gäller det alla datorer och inte bara Mac ? Att så fort dom krånglar med något så ska man kasta dom?
 

PMD

Aktiv medlem
Till alla som irriterar sig på att TS inte gör som de vill

Det är ren idioti att förnumstigt tala om för TS att han borde slänga sin dator och köpa en ny eller skruva isär den och byta disk. Det hjälper honom inte ett dugg, vilket väl bör ha framgått vid det här laget. Ge gärna goda råd, men upprepa dem inte om och om igen när responsen inte blir översvallande. Poängen med den här tråden är att försöka hjälpa TS att få ordning pä sin dator, inte att stila med att man själv är en duktig datormekaniker eller Vet Bäst om vilken slags dator TS borde ha köpt istället för den han har.

Hjälp TS istället för att polemisera med honom!
 

SanneJ

Aktiv medlem
Ja Mac är väl en pc men jag tror du förstår vad jag menar 😊

Men du som vet , hur mycket kostar en annan dator som inte är Mac som är lika bra och och en lika bra skärm.

Gärna en som inte får massa virus också. Det slipper man ju oftast på Mac och deras os.

Sen jag jag inte så svårt att ta in situationen men blir lite löjlig diskussion när folk vara säger att jag ska kasta skiten.

Det känns varken seriöst eller kunnigt. Eller gäller det alla datorer och inte bara Mac ? Att så fort dom krånglar med något så ska man kasta dom?
Det är svårt att ge ett generellt svar men någonstans mellan 50% och 100% dyrare för en Mac än en Windowsmaskin, men då får man ju ett annat OS, en annan design och en annan känsla i själen som är väldigt svår att sätta ett värde på. Att du automatiskt skulle drabbas av virus för att du har Windows är väl också mest en myt, det har snackats om det i tråden tidigare men det är väl ett sidospår. Har aldrig hänt mig.

Att du får rådet att kasta skiten är väl en reaktion på att om du inte är beredd att själv laga eller betala någon att göra det så är det väl var du hamnar, givet att det är din HDD som strular? Ja det är på många sätt ett Mac-problem eftersom de gjort höljet "svårt" att öppna just för att folk inte ska uppgradera utan hellre köpa nytt.
 

EJM68

Aktiv medlem
Det är svårt att ge ett generellt svar men någonstans mellan 50% och 100% dyrare för en Mac än en Windowsmaskin, men då får man ju ett annat OS, en annan design och en annan känsla i själen som är väldigt svår att sätta ett värde på.
Snabb googling på Dustin. En Lenovo IdeaCentre med lika designspråk som iMac 27 kostar 20K.

En desktop i traditionell burk med SSD+snurr byggd på standarddelar blir inte så mycket billigare efter att alla tillbehör lagts till för att matcha iMacen.

Men det är klart att en desktop-låda är enklare att öppna och uppgradera/serva. Delar går sönder med tiden.
 

SanneJ

Aktiv medlem
En desktop i traditionell burk med SSD+snurr byggd på standarddelar blir inte så mycket billigare efter att alla tillbehör lagts till för att matcha iMacen.
Ursäkta? Du har faktiskt helt fel. Visa gärna hur du kommer upp i priset av en maxspecad iMac genom att köpa standardkomponenter. Däremot lägger jag ingen värdering i om man vill göra så eller inte, alla väljer själva. Men är pris/prestanda det viktigaste är valet enkelt. Jag är inte gjord av pengar så jag vet hur jag gör.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Ja Mac är väl en pc men jag tror du förstår vad jag menar 😊

Men du som vet , hur mycket kostar en annan dator som inte är Mac som är lika bra och och en lika bra skärm.

Gärna en som inte får massa virus också. Det slipper man ju oftast på Mac och deras os.

Sen jag jag inte så svårt att ta in situationen men blir lite löjlig diskussion när folk vara säger att jag ska kasta skiten.

Det känns varken seriöst eller kunnigt. Eller gäller det alla datorer och inte bara Mac ? Att så fort dom krånglar med något så ska man kasta dom?
Andreas, jag tycker du allvarligt ska fundera på att skaffa dig en extern SSD. Det funderar jag på för jag har likadana problem som du med min iMac sent 2012. En extern SSD med Thunderboltutgång går snabbast. Du har två sådana ingångar på din iMac. 250 GB lär räcka, kanske t o m 120 GB. Transcend och LaCie har SSD med Thunderbolt. Samsung, som många rekommenderar, har inte Thunderbolt. På SSD:en lägger du bara Mac OS och dina program. Bilder mm får du ha på en separat, vanlig disk. En inbyggd SSD går lite snabbare än en extern, men de är ganska bökiga att installera. Det finns i och för sig väldigt bra instruktionsvideos på YouTube, men är man ovan med att pilla i datorer ska man nog inte göra det.
 

AFJ

Aktiv medlem
Du har inte läst alla inlägg verkar det som och det är ju förståligt då det finns lite att läsa.

Har skrivit många gånger ni i alla fall att minnet kommer att uppgraderas till 24gb så ett beslut har jag ju tagit i alla fall.

Sen har jag även skrivit att datorn inte alltid är så här utan bara när jag har många program öppna samtidigt.

Att "slänga skiten och köpa nytt" är väl rätt fjantigt att kasta ur sig?
Ber om ursäkt, det var dåligt uttryckt.

Bra att du har bestämt dig för att utöka minnet. Det tror jag också är rätt första åtgärd.
 

Walski

Aktiv medlem
Jag tror att din minnesuppgradering kommer göra stor skillnad, men om du sedan känner att du inte når hela vägen fram så är det SSD som gäller. Det behöver dock inte vara dyrare än din minnesuppgradering.

Externt kabinett:
https://www.inet.se/produkt/4300023/icy-box-hdd-kabinett-2-5-usb-3-0#specs
SSD runt 120GB, till exempel:
https://www.inet.se/produkt/4300190/kingston-uv400-120gb#merinfo

Den mekaniska hårddisken i datorn behåller du för att lagra bilder och andra filer på. SSD använder du till OS, programvaror och LR-bibliotek.


Ett test som jag tycker du bör göra för att utesluta processorrelaterade felaktigheter är Geekbench. Dina problem borde inte vara processorrelaterade, för då borde de vara mer konsekventa, men det skadar såklart inte att testa ändå. Du finner Geekbench här:
http://geekbench.com

Geekbench har en databas över testresultat, där du kan finna resultat från andra likadana datorer. Givetvis ska du få liknande poängtal. Om jag minns rätt från tidigare i tråden så är det en sån här specifikation du har:
https://browser.primatelabs.com/v4/cpu/search?q=model:"iMac (27-inch Late 2012)" platform:"Mac" processor:"Intel Core i5-3470S" frequency:2900 bits:64
 

pic-tor

Aktiv medlem
Jag tror att din minnesuppgradering kommer göra stor skillnad, men om du sedan känner att du inte når hela vägen fram så är det SSD som gäller. Det behöver dock inte vara dyrare än din minnesuppgradering.

Externt kabinett:
https://www.inet.se/produkt/4300023/icy-box-hdd-kabinett-2-5-usb-3-0#specs
SSD runt 120GB, till exempel:
https://www.inet.se/produkt/4300190/kingston-uv400-120gb#merinfo

Den mekaniska hårddisken i datorn behåller du för att lagra bilder och andra filer på. SSD använder du till OS, programvaror och LR-bibliotek.


Ett test som jag tycker du bör göra för att utesluta processorrelaterade felaktigheter är Geekbench. Dina problem borde inte vara processorrelaterade, för då borde de vara mer konsekventa, men det skadar såklart inte att testa ändå. Du finner Geekbench här:
http://geekbench.com

Geekbench har en databas över testresultat, där du kan finna resultat från andra likadana datorer. Givetvis ska du få liknande poängtal. Om jag minns rätt från tidigare i tråden så är det en sån här specifikation du har:
https://browser.primatelabs.com/v4/cpu/search?q=model:"iMac (27-inch Late 2012)" platform:"Mac" processor:"Intel Core i5-3470S" frequency:2900 bits:64
Min Lighroommapp, där kataloger plus backups finns, är på lite drygt 1 TB. En SSD med sådant utrymme lär kosta skjortan. Kan inte katalogerna och backups ligga kvar på hårddisken? I mappen finns också filer med benämningen Temporary Import Data. Kan de slängas?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Min Lighroommapp, där kataloger plus backups finns, är på lite drygt 1 TB. En SSD med sådant utrymme lär kosta skjortan. Kan inte katalogerna och backups ligga kvar på hårddisken? I mappen finns också filer med benämningen Temporary Import Data. Kan de slängas?
Temporary importdata har jag ingen aning om vad den innehåller, men varför har du backupen på SSD? Onödigt så dessa inte används.
Har du originalfilerna med på SSD? Det är också overkill.
 

Walski

Aktiv medlem
Min Lighroommapp, där kataloger plus backups finns, är på lite drygt 1 TB. En SSD med sådant utrymme lär kosta skjortan. Kan inte katalogerna och backups ligga kvar på hårddisken? I mappen finns också filer med benämningen Temporary Import Data. Kan de slängas?
Nu har jag bara 5000 bilder i mitt Lightroombibliotek, men för mig (LR 6, Mac OS Sierra) så är LR 1,5GB i applikation och katalog/previews ca 4GB. Katalogbackupen (som inte innehåller previews) är bara ca 10MB per backup.

Det är inte så att du har själva bildfilerna i Lightroommappen?
 

pic-tor

Aktiv medlem
Nu har jag bara 5000 bilder i mitt Lightroombibliotek, men för mig (LR 6, Mac OS Sierra) så är LR 1,5GB i applikation och katalog/previews ca 4GB. Katalogbackupen (som inte innehåller previews) är bara ca 10MB per backup.

Det är inte så att du har själva bildfilerna i Lightroommappen?
Nej, de ligger i mappen "My Lightroom Photos" och väger 1,35 TB. De finns också backupade på externa diskar varför jag tror jag kastar dem. Då skulle jag få mer utrymme för Lightroom att jobba. Enligt uppgift så kräver programmet plus kataloger att minst 20% av diskens utrymme återstår för att det ska fungera optimalt. I mitt fall minst ca 600 GB. I dag återstår ca 400 GB. För mig kan det säkert vara en orsak till att det segar. Det trista i sammanhanget är att om jag kastar bildfilerna i "My Lightroom Photos" så försvinner också alla länkar till katalogerna. Jag måste då manuellt styra över länkarna till bildfiler på en annan extern hårddisk. Det gäller två års bilder. Kanske går det att styra över länkarna på annat sätt som inte jag känner till.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Kan inte stämma. För jag har vara 100gb kvar på den disken.
Min katalog är 5GB och med alla 100.000 bilders previews så blir hela summan 135GB.
Allt flyter på bra. Dina 400GB tomrum borde duga. Undrar hur du kan ha 1TB. Det skulle motsvara nästan 1 miljon bildfilers preview för mig.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Temporary importdata har jag ingen aning om vad den innehåller, men varför har du backupen på SSD? Onödigt så dessa inte används.
Har du originalfilerna med på SSD? Det är också overkill.
Nu tror jag att du missuppfattade mig. Jag har all min backup på externa snurrdiskar. Jag funderar på att skaffa en extern SSD där jag kommer att ha operativet plus alla program. Förutom att få snabbare uppstarter och respons i programmen så frigör jag utrymme på den interna snurrdisken. Mina bildfiler ligger dels på den interna snurrdisken, dels på ett antal externa snurrdiskar. De bildfiler (ca 1,35 TB) som ligger på den interna snurrdisken funderar jag på att slänga. Helt eller delvis. Jag har dem backupade på externa snurrdiskar. Tunga bildfiler är kanske inte så lämpliga att ha på den interna disken.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Kan inte stämma. För jag har vara 100gb kvar på den disken.
Min katalog är 5GB och med alla 100.000 bilders previews så blir hela summan 135GB.
Allt flyter på bra. Dina 400GB tomrum borde duga. Undrar hur du kan ha 1TB. Det skulle motsvara nästan 1 miljon bildfilers preview för mig.
Jag fotograferar mycket, och alltid i RAW. Det här rör sig om två års bilder. Jag håller på att gå igenom mapparna för jag har upptäckt en del dubletter. Vid import har det skapats ett till original med annan löpnummerserie? Har ingen aning om hur det har gått till. Dubletter som jag hittills upptäckt har jag slängt. Detåterstår massor med mappar att gå igenom, kanske hittar jag fler konstigheter.
 

Tomasz

Aktiv medlem
...Jag funderar på att skaffa en extern SSD där jag kommer att ha operativet plus alla program....
Det där låter inte optimalt. Operativsystemet bör nog ligga så "nära" den övriga hårdvaran som möljigt. Dvs. nära CPU och minne med mera. Kanalen till externa media är oftast långsammare än vad man har internt. Om det vore snabbare skulle väl datorn levereras med OS på en extern disk?
Men allting är en balans mellan hur fort man vill att bitarna ska åka mellan de olika delarna i datorn, så jag kan inte säga att det är fel. Fast för mig känns det inte rätt.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Det där låter inte optimalt. Operativsystemet bör nog ligga så "nära" den övriga hårdvaran som möljigt. Dvs. nära CPU och minne med mera. Kanalen till externa media är oftast långsammare än vad man har internt. Om det vore snabbare skulle väl datorn levereras med OS på en extern disk?
Men allting är en balans mellan hur fort man vill att bitarna ska åka mellan de olika delarna i datorn, så jag kan inte säga att det är fel. Fast för mig känns det inte rätt.
Intern SSD är naturligtvis bättre, men extern SSD med OS och program går betydligt fortare än en snurrdisk oavsett om den är intern eller extern. Det finns flera tester på YouTube som visar det. Men det bör vara en SSD med Thunderbolt. Jag antar att USB-C går lika snabbt men vid en snabb koll har jag ännu inte funnit någon som har det. Som jag skrev så är det ju mycket lättare att ansluta en extern SSD än att installera en intern dito. Att göra det på iMac sent 2012 är väldigt pilligt, fast jag tror nog att jag grejar det med hjälp av instruktionsvideo på YouTube.
 
ANNONS