Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket datorkraft kräver Lightroom och photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
USB C är en kontaktstandard. Jag gissar att du menar USB 3 (eller ännu hellre 3.1).

USB 3.1 har nominellt samma överföringshastighet som Thunderbolt 1, men numera finns även Thunderbolt 2 och 3. De senare har nominellt betydligt högre överföringshastighet.

Man ska dock inte stirra sig blind på den nominella överföringshastigheten. Det finns annat som kan vara flaskhals när man kopplar in en disk med en sladd, så lite googlande efter prestandatester kan nog löna sig.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Håller med att ha OS på extern är ingen bra lösning. Bättre installera LR och ha katalogen på extern SSD om det nu är snabbare. Man kan väl placera sin cache i den också.
 

Walski

Aktiv medlem
Varför skulle det vara en dålig lösning att köra OS på extern lagring?

USB3 går i upp till 5Gbit/s, eller 640MB/s. Den SSD jag länkade tidigare är specad till 550MB/s i läs och 350MB/s i skriv. Även om den med USB3 bara når halva sin teoretiska hastighet så kommer den ändå vara avsevärt snabbare än trådskaparens disk, som mättes upp till 66MB/s skriv och 82MB/s läs.

Anledningen till att jag länkade just en USB3-lösning var för att jag inte hittade något lika billigt Thunderboltkabinett. Trådskaparen verkade vara mån om att det skulle bli billigt, och min lösning kommer minst att dubbla läs/skrivhastigheten (snarare 3-4ggr så snabbt) för under 1000kr. Ett av problemen trådskaparen tog upp var badboll vid scrollning i LR, och om han uppgraderar till minst 16GB RAM och en SSD för OS+LR+katalog+previews, så kommer åtminstone det problemet vara löst.

En mer framtidssäker lösning är att köpa en PCIE-SSD och ett kabinett till den, till exempel:
SSD: https://eshop.macsales.com/item/OWC/SSDIM12D240/
Kabinett som jag tror passar ovanstående SSD: https://eshop.macsales.com/item/OWC/MAU3ENPRPCI/
Då kan trådskaparen anlita någon för att montera SSD i datorn om han inte längre vill ha den extern. Men då försvinner kostnadsargumentet helt: ca 2500kr för SSD + kabinett och säkert 1000-2000kr för montering.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
För mig ser jag det lättare att fördärva saker vid läs/skriv om sladdar är lättillgängliga att råka dra ut. OS lär ju ständigt vara i sådan fas att den jobbbar ständigt med att läsa/skriva.
Erfarenheten jag har säger att bryta strömmen från datorn på ett eller annat sätt kan ställa till problem. Det är alltså inte hastigheten jag främst är orolig över.
 

Walski

Aktiv medlem
För mig ser jag det lättare att fördärva saker vid läs/skriv om sladdar är lättillgängliga att råka dra ut. OS lär ju ständigt vara i sådan fas att den jobbbar ständigt med att läsa/skriva.
Erfarenheten jag har säger att bryta strömmen från datorn på ett eller annat sätt kan ställa till problem. Det är alltså inte hastigheten jag främst är orolig över.
Som tur är så sitter kontakterna på iMac på ett sätt att det är ganska svårt att råka dra ut sladdar av misstag. Vill man vara extra säker kan man använda en vinklad kontakt (https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/usb/usb-adaptrar/horisontell-vinkeladapter-usb-3-0-270--p69003), en kort USB-sladd och slutligen sätta fast kabinettet på baksidan av datorn. Allt går att lösa enkelt med dubbelhäftande tejp, buntband eller något annat kreativt.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Jag har kollat runt lite om installation av interna SSD. Det är en sak jag inte har riktigt klart för mig. Jag vill ha kvar min snurrdisk och installera SSD på den extra platsen. SSD ska alltså inte ersätta snurrdisken utan komplettera. Fungerar det med alla interna SSD, t ex Samsung 850 EVO? Har en iMac 27 tum, sent 2012.
 

Walski

Aktiv medlem
Jag har kollat runt lite om installation av interna SSD. Det är en sak jag inte har riktigt klart för mig. Jag vill ha kvar min snurrdisk och installera SSD på den extra platsen. SSD ska alltså inte ersätta snurrdisken utan komplettera. Fungerar det med alla interna SSD, t ex Samsung 850 EVO? Har en iMac 27 tum, sent 2012.
Nej, du ska ha en sådan som jag länkade i inlägg 323 här ovan. Disken är bara ett kretskort, så en vanlig passar inte alls.
 

EJM68

Aktiv medlem
Ursäkta? Du har faktiskt helt fel. Visa gärna hur du kommer upp i priset av en maxspecad iMac genom att köpa standardkomponenter.
Maxspecad Imac kostar 37kkr, PC ihopplockad med motsvarande uppsättning fast lite nyare då iMac inte har uppdaterats på ett tag kostar 34kkr. Prisskillnaden i detta exempel är ca 10%
https://www.dustinhome.se/favorites/index/5763735?
Paketet saknar högtalare.

Visst kan du komma billigare undan om du stryker TB, wifi, webcam, men då är de inte jämförbara.

Att Windows burken är mer mångsidig är en annan sak. Den nuvarande iMacen är inte speciellt prisvärd nu pga den är i slutet av försäljningscykeln, men när Apple släpper ny HW brukar de ligga i absoluta framkant.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Maxspecad Imac kostar 37kkr, PC ihopplockad med motsvarande uppsättning fast lite nyare då iMac inte har uppdaterats på ett tag kostar 34kkr. Prisskillnaden i detta exempel är ca 10%
https://www.dustinhome.se/favorites/index/5763735?
Paketet saknar högtalare.

Visst kan du komma billigare undan om du stryker TB, wifi, webcam, men då är de inte jämförbara.

Att Windows burken är mer mångsidig är en annan sak. Den nuvarande iMacen är inte speciellt prisvärd nu pga den är i slutet av försäljningscykeln, men när Apple släpper ny HW brukar de ligga i absoluta framkant.
PC-priset är endast för komponenterna? Bygget ska väl också prissättas.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Kan inte stämma. För jag har vara 100gb kvar på den disken.
Min katalog är 5GB och med alla 100.000 bilders previews så blir hela summan 135GB.
Allt flyter på bra. Dina 400GB tomrum borde duga. Undrar hur du kan ha 1TB. Det skulle motsvara nästan 1 miljon bildfilers preview för mig.
Fel av mig. Det är backupen som drar i det närmaste 1TB (997 GB) och katalogerna 10-11 GB.
 

EJM68

Aktiv medlem
Själva monteringen kräver en viss händighet som jag antar alla inte har.
Det är inte mycket svårare än att följa ett matlagningsrecept. Inget som skall lödas, utan bara kontakter att trycka fast enligt anvisning samt några skruvar som skall dras i. Gäller förstås att kompatibla delar valts, men det finns mycket hjälp på försäljningssidorna.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Maxspecad Imac kostar 37kkr, PC ihopplockad med motsvarande uppsättning fast lite nyare då iMac inte har uppdaterats på ett tag kostar 34kkr. Prisskillnaden i detta exempel är ca 10%
https://www.dustinhome.se/favorites/index/5763735?
Paketet saknar högtalare.

Visst kan du komma billigare undan om du stryker TB, wifi, webcam, men då är de inte jämförbara.

Att Windows burken är mer mångsidig är en annan sak. Den nuvarande iMacen är inte speciellt prisvärd nu pga den är i slutet av försäljningscykeln, men när Apple släpper ny HW brukar de ligga i absoluta framkant.
Jag börjar känna att detta kanske platsar i en annan tråd men jag vet att TS frågade om det, att det skulle vara likvärdigt pris stämmer ju bara inte. Visst, det tar ju en timme eller två att sätta ihop grejerna och installera Windows, det ska beställas kanske från mer än en sida för att få ner priset och så vidare, frågan är ju bara hur mycket man tycker det är värt att slippa. Men att påstå att priset är likvärdigt tycker jag blir objektivt felaktigt!
 

Bilagor

andreassofus

Aktiv medlem
Jag börjar känna att detta kanske platsar i en annan tråd men jag vet att TS frågade om det, att det skulle vara likvärdigt pris stämmer ju bara inte. Visst, det tar ju en timme eller två att sätta ihop grejerna och installera Windows, det ska beställas kanske från mer än en sida för att få ner priset och så vidare, frågan är ju bara hur mycket man tycker det är värt att slippa. Men att påstå att priset är likvärdigt tycker jag blir objektivt felaktigt!

fast du kan ju inte heller jämföra en färdigbyggt iMac mot en annan dator som kommer i en miljon delar som du måste bygga ihop själv.

det är ju typ som att jämföra priset på en middag ute på en restaurang med råa ingredienser i en mataffär. Blir ju inte direkt rättvist.
Sen ska datorn byggas ihop och installeras också. Har man ingen kunskap så måste man lämna bort den till ett företag som kan och det är säkert inte billigt.

Hur är det sen med garantier på en dator man har byggt ihop själv jämfört med en färdigbyggd dator?
 

EJM68

Aktiv medlem
Jag börjar känna att detta kanske platsar i en annan tråd men jag vet att TS frågade om det, att det skulle vara likvärdigt pris stämmer ju bara inte.
Vet inte varför du får en dyrare iMac än vad jag får fram på Apples sida. Har inte sagt att priserna är lika, men några 50-100% mer för iMac som du skrev är lite väl långt bort från sanningen.
 

afe

Aktiv medlem
Det finns många firmor (t.ex. Inet och Alina) som bygger ihop en dator av de komponenter du väljer för ett tämligen lågt pris (några hundralappar), så det behöver inte alls bli så dyrt. Garantierna gäller per komponent, så det är ingen skillnad där heller - snarare bättre då en del komponenter kan ha längre garanti än vad en hel dator brukar ha.

Detta har dock förstås inte så mycket med prestanda i Lightroom att göra ;)
 
ANNONS