Annons

GRATIS bilder! (utan copyright)

Produkter
(logga in för att koppla)

Elrahir

Aktiv medlem
Hittade en sida som verkar jätte trevlig..
Dom erbjuder över 100000 bilder som är fria att använda även i kommersiella sammanhang, om jag fattat det rätt..

http://www.sxc.hu/
Håll till godo!

(Men den kanske var känd här sedan tidigare?)
 

Elrahir

Aktiv medlem
jo, visst självklart, om man har möjligheten så..
men om man gör nåt projekt om typ asien, så kan det ju vara lite jobbigt att dra dit och plåta själv.. :)
Eller om man vill ha lite inspiration..

Men visst vad ska vi ha alla bildbyråer och allt till, vi kan ju ta bilderna själva... (?!)
 

Fotograf121

Aktiv medlem
Egna bilder ær ju bæsa alternativet men som sagt ibland kan det vara bra om man jobbar i PS med ett montage och behøver något speciellt...
 

Caffe

Aktiv medlem
Trevlig sida, men det ska finnas fler (vilka jag självklart inte hittar).
Någon som vet någon mer?
 

Caffe

Aktiv medlem
Tack Johan!
-----

Men vad tycker ni fotografer om dessa sidor?
Är det bra för att det kan minska bildstölderna om "vanliga" människor väljer dessa istället för att sno era bilder?
Eller är det dåligt? Kanske minskar bildköpen?
Eller spelar det ingen roll?

Vad tycker ni?
 

gerhardp

Aktiv medlem
Jag tycker det är utmärkt med sådana siter. Väldigt många kreatörer använder foton med CD-samlingar och siter med fria bilder som markeringsbilder i sin arbetsprocess. Sedan blir det fotojobb av det till oss arbetande fotografer.

De allra flesta siter har restriktioner för användandet och inte sällan en "disclaimer" som denna, som jag kopierade från www.sxc.hu:

"7.) The owners of Stock.XCHNG cannot be held responsible for any copyright violations, and cannot guarantee the legality of the photos stored in its system. You have to contact the authors to make sure. You use the site and the photos at your own risk!"

Vi vet ju alla vad som händer om man olovandes gör intrång i eller missbrukar någons upphovsrätt. Det kan bli kostsamt.

Att sådana bilder skulle användas av seriösa kommersiella beställare och därmed påverka marknaden håller jag för närapå uteslutet.

/G
 
ANNONS