Annons

sensor och brännvidd Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

eighteenlives

Aktiv medlem
Hej!

Jag vet inte riktigt huruvida jag lagt den här tråden under rätt kategori, men jag hoppas jag hamnat rätt.

Jag har tagit en bild på 35 mm med objektivet på min Nikon D90.
Hur räknar jag ut den egentliga brännvidden?

Jag skulle bli himlans glad om någon kunde förklara detta för mig!
Jag har googlat men inte riktigt förstått det hela...

Mvh, Marie
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har tagit en bild på 35 mm med objektivet på min Nikon D90.
Hur räknar jag ut den egentliga brännvidden?
Den egentliga brännvidden är just 35 mm. Men bildvinkeln motsvarar den man får om man använder ett objektiv med brännvidden 53 mm (35 x 1,5) på en kamera med fullformatssensor eller småbildsfilm.
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Ah, så du menar att informationen i EXIF korrigeras automatiskt? Att jag hade den inställd på 53 när jag tog bilden?

Anledningen att jag behöver veta det här är att jag försöker bygga upp mitt foto i 3d och måste ha rätt inställningar på kameran i programmet...
 

and30ers

Aktiv medlem
Brännvidd/brännpunkt (focal length på Engelska) är ett fysiskt mått på objektivet, den ändras inte om du sätter det på kamera X eller Y. Alla objektiv DX eller FX mäts på samma sätt.

En mindre sensor ser en mindre del av världen som objektivet släpper igenom. Den lilla sensorn beskär bilden uppe-nere-vänster-höger jämfört med om sensorn varit större. För att kompensera detta måste den lilla sensorn kombineras med ett mera vidvinkligt objektiv för att se lika mycket av världen.

Liten sensor och 35mm ser lika mycket som stor sensor och 35x1,5=52,5mm
Stor sensor och 35mm ser lika mycket som liten sensor och 35/1,5=23,3mm

I fallet Canon är faktorn ca 1,61
 

Bilagor

ErlandH

Aktiv medlem
Ah, så du menar att informationen i EXIF korrigeras automatiskt? Att jag hade den inställd på 53 när jag tog bilden?
Nej, är objektivet inställt på 35 mm ska det stå 35 mm i exif eftersom brännvidden är just 35 mm. "53" har inget med din bild och din kamera att göra -- det är, som sagt, den brännvidd man skulle behöva använda på en annan kamera (fullformat) för att få samma bildvinkel.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nej, är objektivet inställt på 35 mm ska det stå 35 mm i exif eftersom brännvidden är just 35 mm. "53" har inget med din bild och din kamera att göra -- det är, som sagt, den brännvidd man skulle behöva använda på en annan kamera (fullformat) för att få samma bildvinkel.
Det brukar finnas två uppgifter i EXIF. En med den riktiga brännvidden och en med den fiktiva.
 

Tell

Aktiv medlem
Fast i det här fallet är det 53mm du ska använda dig av. Dom flesta 3d-program brukar välja ha fullformatsbrännvidden när man matar in sånt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det brukar finnas två uppgifter i EXIF. En med den riktiga brännvidden och en med den fiktiva.
Intressant. Det har jag aldrig sett. Det tycks iaf inte finnas i exif från min kamera.

Edit: När jag tittar på dina bilder ser jag att D80 faktiskt skriver den uppgiften i exif. Kanske en Nikon-specialitet?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Om man ser den verkliga brännvidden eller både den verkliga och motsvarande FF beror nog också på vilket program som läser infon. T.ex. Lightroom och PS verkar inte bry sig om annat än vad som står på objektivet, däremot rena EXIF-läsare som Opanda och även bildvisaren i Mac OS visar både ock såvitt jag vet.
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Det stämmer att OS X lämnar både objektivbrännvidden samt motsvarande 135 mm om man öppnar i förhandsvisning. Det gäller även för äldre manuella objektiv förutsatt att man slår på bildstabiliseringen. Utan den visas inga värden för brännvidden.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det stämmer att OS X lämnar både objektivbrännvidden samt motsvarande 135 mm om man öppnar i förhandsvisning.
Det beror, som sagt, på vilken kamera man tagit bilden med. Min kamera berättar det inte.

Men att t ex Nikons och Pentax kameror gör det får mig förstås att bättre förstå varifrån de ganska lite märkliga uppfattningar om brännvidder som dyker upp i diskussionerna här på FS ibland kommer ifrån.
 

erro.se

Aktiv medlem
Det kanske beror på vilket program man använder för att titta på bilderna? I Lightroom kan man se den faktiska brännvidden, men även "35 mm equivalent", d.v.s. vilken brännvidd som just den kombinationen av faktisk brännvidd och sensorstorlek skulle kräva i fullformat/småbild. Om det baseras på EXIF-info eller om programmet själv räknar om dessa faktorer vet jag inte.
 
ANNONS