Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stora utskrifter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jokes

Aktiv medlem
Hej hej,

Jag har nyss köpt en Nikon D70 och tänkte att jag skulle ta och skriva ut stora utskrifter som jag kan hänga upp hemma (som tavlor nästan). Och därför tänkte jag fråga om nån på fotosidan vet hur stora utskrifter jag kan göra? (Jag fotar på högsta upplösningen).

Tack
 

Majo75

Aktiv medlem
Imga större problem att göra förstoringar till 70 x 100 cm. Interpolera dem och skärp dem i datorn först. Har med betraktningsavståndet att göra, större bilder brukar man ju inte detaljstudera på nära håll.

MVH
Magnus
 

Jokes

Aktiv medlem
Ah, sjysst :)

Skulle du bara kunna förklara vad du menar med "interpolera"? Jag har för mig att jag hört det förut.. Det har nåt med Photoshop att göra va?
 

Majo75

Aktiv medlem
Ja, interpolerar gör du i bildprogram som tex PS. Det man gör är att datorn lägger till pixlar för att göra bilden större. Finns olika metoder för det, kan du säkert söka på redan befintliga forum.
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Jokes skrev:
Hej hej,

Jag har nyss köpt en Nikon D70 och tänkte att jag skulle ta och skriva ut stora utskrifter som jag kan hänga upp hemma (som tavlor nästan). Och därför tänkte jag fråga om nån på fotosidan vet hur stora utskrifter jag kan göra? (Jag fotar på högsta upplösningen).

Tack
En D2H på 4,1 MP klarar inte mer än en 10 våningar hög utskrift - http://www.msnbc.msn.com/id/9995573/ - så mer än säg 13-14 våningar går nog inte, sen är det stopp ;-)

Det beror nämligen mycket på avståndet man ser bilden på, typ av motiv och om filen är skarp i sig, men det finns ingen absolut regel för vad som ser bra ut och vad som inte gör det. Prova att beställa en A4, om den ser skarp ut så kommer en 50x75 att se acceptabel ut (enligt mina tumregler).

De flesta labb klarar att göra en snygg utskrift utan att du behöver interpolera filen, det görs nämligen automatiskt av labbet vid utskrift.
 

Majo75

Aktiv medlem
Re: Re: Hur stora utskrifter?

l-malmqvist skrev:
De flesta labb klarar att göra en snygg utskrift utan att du behöver interpolera filen, det görs nämligen automatiskt av labbet vid utskrift.
Visst måste labben interpolera bilden men vill man kunna styra resultatet bör man kanske interpolera och skärpa bilde själv. Har för mig att Crimson skärper bilderna lite, vet inet hur andra labb gör. Visst interpolerar labben bilderna men frågan är då vilken metod de använder och kan man själv påverka resultatet till det bättre?
 

Nikk

Aktiv medlem
Ett alternativ till att interpolera är att succesivt öka upplösningen på bilden 10%.
3008x2000 -> 3308x2200 -> 3639x2420 .....
Tar längre tid men lär ge bättre bild.
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Hur stora utskrifter?

Majo75 skrev:
Visst måste labben interpolera bilden men vill man kunna styra resultatet bör man kanske interpolera och skärpa bilde själv. Har för mig att Crimson skärper bilderna lite, vet inet hur andra labb gör. Visst interpolerar labben bilderna men frågan är då vilken metod de använder och kan man själv påverka resultatet till det bättre?
Har du jämfört förstoringar där du/labbet interpolerat? Jag brukar oftast interpolera själv, men jag misstänker starkt att det är slöseri med tid...
 

JocheD

Aktiv medlem
Nikk skrev:
Ett alternativ till att interpolera är att succesivt öka upplösningen på bilden 10%.
3008x2000 -> 3308x2200 -> 3639x2420 .....
Tar längre tid men lär ge bättre bild.
Jag gjorde en liten action i PS som gör det där åt mig. Bara att klicka o klicka till man har rätt storlek. (TIPS)
 

Majo75

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Hur stora utskrifter?

l-malmqvist skrev:
Har du jämfört förstoringar där du/labbet interpolerat? Jag brukar oftast interpolera själv, men jag misstänker starkt att det är slöseri med tid...
Erkänner att jag ärute och reser lite här :)
Min tanke var att man kanske har större möjlighet att styra resultatet om man interpolerar och skärper bildensjälv men det är klart att det kanske är som du säger. Labben borde ju vetahur man ska behandla bilderna för att få bästa resultat!
Får ta och prova och återkomma igen!
 

peber

Aktiv medlem
En liten fråga i sammanhanget; kan någon rekommendera ett bra och inte allt för dyrt lab som gör utskrifter i posterstorlek?

/P
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Hur stora utskrifter?

Majo75 skrev:
Erkänner att jag ärute och reser lite här :)
Min tanke var att man kanske har större möjlighet att styra resultatet om man interpolerar och skärper bildensjälv men det är klart att det kanske är som du säger. Labben borde ju vetahur man ska behandla bilderna för att få bästa resultat!
Får ta och prova och återkomma igen!
Visst har man större kontroll om man gör skärpning själv, ingen tvekan om det. De labb jag känner till skärper marginellt eller inte alls vid utskrift. Det är interpoleringen jag är fundersam på. Återkom gärna om du ska jämföra!
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Om du tycker en A4 med din bild ser bra ut på 30 cm håll kommer en 100x70 se precis lika bra ut på 1m håll. "Avbildningen" på din näthinna kommer nämligen bli precis likadan.

Drar man det ännu längre så kommer en bild i stående format på 10meter se lika bra ut om du tittar på den från 10 meters håll som din A4-bild från 30cm håll.

/David
 

RolandM

Aktiv medlem
Nikk skrev:
Ett alternativ till att interpolera är att succesivt öka upplösningen på bilden 10%.
3008x2000 -> 3308x2200 -> 3639x2420 .....
Tar längre tid men lär ge bättre bild.
Säg mig, hur ökar du upplösningen utan att det finns mer information i bilden?
 

tomasandersson

Aktiv medlem
Nikk skrev:
Ett alternativ till att interpolera är att succesivt öka upplösningen på bilden 10%.
3008x2000 -> 3308x2200 -> 3639x2420 .....
Tar längre tid men lär ge bättre bild.
Det råder delade meningar om den metoden. Se till exempel http://www.butzi.net/articles/resample.htm. Jag hade iofs gärna sett en jämförelse med riktiga bilder istället för testmönster, men hur som helst så är det en tankeställare.
 

Nikk

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Säg mig, hur ökar du upplösningen utan att det finns mer information i bilden?
Det jag menar är att öka bildens storlek baserat på antalet pixlar.
Att öka den verkliga upplösningen går givetvis inte då detta skulle innebära att information läggs till.

Själva iden med att öka i 10% steg beskrivs bl.a. i boken "Photoshop CS för digitalfotografer" av Scott Kelby samt på ett gäng ställen på nätet.
För min del anser jag att denna metod är bäst då bilden kan skalas upp utan att bli pixlig och taggig.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Skulle vara mycket intressant att göra en blindtest på olika uppräkningar/ interpoleringar. Dvs lägga upp ett antal stora bilder som är interpolerade upp med olika sätt för att utvärdera ev skillnad. Med trappstegsmodellen osv.
För några år sedan gjorde vi en test med dåvarande Photoshop, Genuine Fractals , Binuscan med flera program och vi såg ingen synbar skillnad mot Photoshops interpolering den gången.
Andra har kanske annorlunda erfarenheter
Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS