Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillverka egen kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Jag handlade av Digitalpedagogen, strax under 5kkr inkl. moms.
Det var tryckfel på hemsidan, men de stod för priset vilket jag tycker är hedervärt!

Min fråga förblir osvarad, vem säljer arca swiss i svedala förutom digitlpedagogen?? Utomlands både inom och utanför eu finns många för bra priser, men det visste nog alla.

Mvh // Martin
 

Skagg

Aktiv medlem
Efter anodisering

Efter anodisering av alla delar ser det nu ut så här. Känns tydligt att ytorna är hårdare när man rör kulan. Nu ska jag prova olika sorters plast att ha invändigt.
 

Bilagor

Anderzon

Aktiv medlem
Läckert!

Det börjar arta sig, hur upplever du att den låser? Jag menar gör kulan sig lite under låsningsprocessen eller inget alls?

Mvh // Martin
 

Skagg

Aktiv medlem
Snyggt!
Vad sägs om en mjukare metall inuti, t ex koppar?
Eller läder?!
:D
Mjuka metaller "kladdar". Som t ex aluminium när den inte är ytbehandlad. Det blir helt enkelt material som fastnar på ytan den går emot. Därför tror jag koppar blir svårt...
Har just kört inlägg i plast, en billig och en svindyr. Får se om jag hinner göra en kropp de passar i idag.
 

Skagg

Aktiv medlem
Bild på glidväggar och säten i plast. Hann inte göra någon ny kropp. Maskinen, eller snarare Gibbs som jag programmerar i, strulade i programmeringen när jag ville fräsa riktigt fina ytor.
 

Bilagor

  • 42.5 KB Visningar: 1,021

Skagg

Aktiv medlem
Vad fin den blev. Jag tror att acetalplast (delrin) är lämpligt

Hittade inget Delrin, men jag har tillverkat en i POM, vilket också är Acetal om jag förstått rätt.



Wow, Ser häftigt ut!

Gör inte kroppen för klumpig bara, det har sett väldigt tungt ut hittills..

Ja, prototyperna är lite klumpiga. Men medvetet, för att det är lättare att tillverka dem då. De ska bli smidigare.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ser förbaskat bra ut. Acetalplast mot anodiserad alu blir nog klockrent. Jag skulle inte lätta kulan, även om det knappast påverkar prestanda nämnvärt så tror jag du får en bättre känsla i den när du positionerar kameran om kulan har lite massa.

Själv har jag bara tillgång till små manuella maskiner, så det där produktionsmässiga stuket kan jag bara drömma om. Men jag funderar kring att tillverka ett växelhuvud i stil med mitt Manfrotto 410 fast kompaktare.
 

Skagg

Aktiv medlem
Själv har jag bara tillgång till små manuella maskiner, så det där produktionsmässiga stuket kan jag bara drömma om. Men jag funderar kring att tillverka ett växelhuvud i stil med mitt Manfrotto 410 fast kompaktare.
Hojta till om du vill ha delar tillverkade. Jag är inte dyr :D
 

Skagg

Aktiv medlem
Vad säger din arbetsgivare om detta? Bättre förekomma än förekommas...
Om vad jag gör på min fritid? Inget alls. Så länge man är noga med att skilja på arbete och fritid.

Det lite roliga med kulledsprojektet är att det började för att jag ville ha ett projekt som utnyttjade maskinens hela kapacitet. Det är sällan, eller aldrig, som kundernas jobb gör det.
 

Walle

Aktiv medlem
Det lite roliga med kulledsprojektet är att det började för att jag ville ha ett projekt som utnyttjade maskinens hela kapacitet. Det är sällan, eller aldrig, som kundernas jobb gör det.
Känner igen det där från en kollegas berättelser :) Han jobbade under några år med en 6-axlig (5 för själva fräsen, samt som en svarvchuck som man kunde montera materialet i) fräs. Som han har beskrivet det var det "vansinnigt sällan" som den utnyttjade ens en fjärdedel av kapaciteten. Eller ens alla axlarna.

Och det fick mig osökt att komma in på CSI..på deras dyra labbmaskiner med plats för 100 provrör, men de kör alltid bara ett enda sample i dom. Ser så onödigt ut att ha dyra robotiserade maskiner som ser ut att kunna analysera 1000 prov i timmen, och sen köra ett par analyser om dan :D Undrar om det är så i verkligheten också? :)

Edit: Läste precis på nätet att all labbutrustning i CSI-serierna är genuin..Utrustningen är tydligen mestadels "donerad" (produktplacerad), men även inköpt.
 
ANNONS