Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillverka egen kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

Snickarboden

Aktiv medlem
Hittade en hasselbladsannons på tradera:
http://www.tradera.com/auction/showMegaImage.aspx?imageID=92388695&seq=3

Hur kommer det sig att kulan kan snurra förhållandevis fritt men ändå hänga kvar?
Exakt det som står, mikrometern låser i två mycket små punkter, ja egentligen mer om man räknar med deformation, så du kan se det som att du trycker med en skruvtving runt en träbit.
Där har du trycket eftersom mikrometerns tryck fördelas på två mycket små ytor, de är så små så att ämnet du trycker om kan snurra runt dessa eftersom ytornas friktion sinsemellan blir liten.

Exakt samma sak kan du testa med en skruvtving och en träbit, det är enklare att snurra träbiten då den är fastspänd än att försöka dra bort den åt något håll.

Hoppas det blev lite förståeligt?

/Kent
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Kanske missförstod lite, jag uppfattar det som att det går att vrida och vända kulan lite hur som helst åt olika håll, alltså inte bara som om den var upphängd på två axlar...
:)
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Det var väldigt generellt skrivit av mig, jag har haft ett gäng med billigare kulleder under 5000kr som jag aldrig gillat. Nu är jag på min andra ArcaSwiss B1/Z1 och är fullständigt nöjd, enorm detaljfinish och konstruktionslösning. Förvisso snackar vi kulleder i prisklass 10-15000kr men det är det värt om man planerar att köpa sin sista kulled!

Svårt att få en egentillverkad produkt i samma klass som en produktionstillverkad ...men jag är obotligt tekniskt intresserad och jobbar i branchen. Produktutveckling, skärande bearbetning, pressgjutning samt formsprutning är vår specialite. Därav följer jag denna tråden med stort intresse =)'

Cheers // Martin
Jag har också en Arca-Swiss Z1. Men du överdriver enormt när du skriver de kostar 10-15 tusen. Jag gav 328 dollar för min
 

Anderzon

Aktiv medlem
Jag har också en Arca-Swiss Z1. Men du överdriver enormt när du skriver de kostar 10-15 tusen. Jag gav 328 dollar för min
Visst går det att handla billigt utomlands vilket jag gör ofta, jag köpte dock min Z1 hos digitlapedagogen i svedala: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=3533&art=439780

B1g: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=3533&art=439790

Så helt ute och cyklar är jag dock inte om vi talar svenska priser eller?
Sedan vad jag betalat med rabatt, ex. moms etc. är en helt annan summa.

Mvh // Martin
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Köper du något hos dem så är du helt ute och cyklar. Vilken affär som i EU eller sverige som för Arca-Swiss är långt under de priserna.
Och även på den extremt dyra sajten så kostar faktiskt en
ARCA-SWISS Monoball Z1 sp med 1/4" standard kameragänga 6352 kr inklusive moms
 

Skagg

Aktiv medlem
Lite uppdatering

Har inte hänt så hemskt mycket då maskinen är upptagen med långjobb. Minst veckan ut. Däremot har jag haft tid att rita en del och kommit på några lösningar jag ska prova. Har också passat på att lära mig att anodisera. Bifogar bild. Passade på att göra svart infärgning.
 

Bilagor

Anderzon

Aktiv medlem
Köper du något hos dem så är du helt ute och cyklar. Vilken affär som i EU eller sverige som för Arca-Swiss är långt under de priserna.
Och även på den extremt dyra sajten så kostar faktiskt en
ARCA-SWISS Monoball Z1 sp med 1/4" standard kameragänga 6352 kr inklusive moms
Haha, må hända att jag är ute och cyklar. Det är ju förvisso inte en Monoball Z1 sp med 1/4" jag äger eller pratar om... men visst, man kan alltid hitta billiga alternativ utomlands.
Vem säljer Arca Swiss i sverige förutom digitalpedagogen?

Mvh // Martin
 

pet

Aktiv medlem
Visst går det att handla billigt utomlands vilket jag gör ofta, jag köpte dock min Z1 hos digitlapedagogen i svedala: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=3533&art=439780

B1g: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=3533&art=439790

Så helt ute och cyklar är jag dock inte om vi talar svenska priser eller?
Sedan vad jag betalat med rabatt, ex. moms etc. är en helt annan summa.

Mvh // Martin
Hehehe vill man köpa Z1 DP "billigt" så kan man köpa den från England för ca 5000sek ink frakten..något billigare än här i Sverige :)
 

Skagg

Aktiv medlem
Lite mer uppdatering

Här kommer nästa taskiga mobilbild. Jag tog i alla fall en gammal kropp och konverterade till att passa de nya delarna, bara för att kunna prova låsmekanismen. Och excenterskruven fungerar utmärkt. Verkar kunna låsa riktigt hårt!
Nästa steg blir att anodisera alla delar för att se hur glidet skiljer sig. Sen ska en ny kropp fräsas som passar de nya delarna bättre. Där blir det också plast mot kulan, hoppas det fungerar i låsningen också.
 

Bilagor

Måns H

Aktiv medlem
Tror plasten ska ha stöd

Ser fint ut!

Tror plasten ska vara jämntjock och inte onödigt tjock och ha bra stöd. Det behövdes iallafall för att få fungerande höftleder .

Har funderat på viktminskning. Går det att göra kulan ihålig på nåt sätt? 4 mm gods borde räcka men hur tillverka?
 
ANNONS