Annons

Utrustning vid bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Tilia-

Medlem
Hej!

Jag har lite svårt att bestämma mig angående val av utrustning. Jag har blivit erbjuden att extraknäcka som bröllopsfotograf hos en bekant som skall starta eget som bröllopskoordinator. Hon vill ha mig som ett alternativ till en proffsfotograf eftersom hon vill nå så många som möjligt. Jag har fotat bröllop förut och det är något jag ser fram emot att fortsätta med.

Nu till min fråga, vad behöver jag? Hur ska jag kunna välja? Jag har funderat på Olympus E-520, Nikon D80 och Nikon D90.

Tacksam för svar..

Emma
 

Tilia-

Medlem
Maxbeloppet är 20 000, men då vill jag vara säker på att
jag verkligen behöver lägga ut så mycket. Alltså, att det inte finns
något billigare alternativ med samma kapacitet och prestanda.
 

Lille-bror

Aktiv medlem
Hej
köp inte Olympus E-520.
jag har en god vän som var med mej under 2008 och fotograferade med Olympus och alla bilderna var väldigt gryninga

Köp Nikon eller Canon med objektiv med så låg bländare som möjligt
iomed att fotografera bröllop så är det oftan skumma kyrkor och lokaler och då behöver du låg bländare

och en bra blixt som du kan använda till festen

Jag kör aldrig blixt i kyrkan

Lycka till
Mattz
 

Tilia-

Medlem
Tack så mycket! :)

Kan Tamron 17-50/2,8 macro samt ett Nikon AF 85/1,8D vara en bra kombination?

Till antingen en D80 eller en D90.

Utöver detta behöver jag stativ, blixt, filter. Något mer?
 

jonasy

Aktiv medlem
Välj D90, klarar ISO 1600-3200 utan problem (bra i mörka lokaler när blixt inte kan/får/bör användas). Tamron 17-50 2.8 blir bra som normalzoom och 85/1.8 för porträtt. En SB-600 bör räcka som blixt. Låter som ett bra kit!

Stativ behöver du inte, bara klumpigt och de slutartider som kräver stativ gör ändå att personerna blir suddiga pga rörelseoskärpa (möjligen ett enbensstativ isåfall). Du behöver heller inga filter. Däremot något bildredigeringsprogram samt kunskap att använda det.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Hade jag fått välja blir mitt val detta:

Nikon D90,
Nikon 12-24/4 DX,
Nikon 50/1,4G,
Nikon 85/1,8D,

Nikon SB-900,
paraply och paraplyfäste till blixten och ett
enbensstativ att ha inne i kyrkan och att sätta blixten med paraply på utomhus.
 

SixBySix

Aktiv medlem
Mitt tips inom budgetramarna. Allt beg. (ca beg pris inom parentes)
Canon 40D + VertikalGrepp 6500kr (VG för att man tar många bilder i höjdformat på bröllop, och det är mycket lättare med VG).
Canon 400D + vertikalgrepp 3500kr. (Båda kamerorna har antidamm och bra engenskaper med lågt brus på höga ISO. Extra kamera NÖDVÄNDIG, dels för att ha som säkerhet om en skulle sluta fungera, dels för att slippa byta objektiv så ofta. Man kan ju liksom inte säga, -"sorry kameran pajade, kan vi köra imorr'n istället".
Tamron 17-50/2,8 3500kr (bra skärpa och ljusstark som räcker till det mesta, lite halvdan bokeh dock).
Canon 85/1,8 2500kr (Superporträttobjektiv skarpt redan på största öppningen, silkeslen bokeh, klarar kort skärpedjup även med croppad sensor, fungerar även som kort teleobjektiv för att öka räckvidden lite i kyrka mm.)
Canon 580 EX blixt på huvudkameran. 2500kr
Sigma 500DG Super som extrablixt.1200kr
Blixtstativ, paraplyfäste + paraply för extrablixten, omnibounce för 580EX, Reflexskärm (vit/halvguld) minneskort + lite annat smått och gott (extrabatteri, extra minneskort, mm). 1300+ kr.
Summa 21000+kr.

Sedan finns det klart bättre lösningar, men det blir direkt dyrare. Detta är vad jag tycker man kan klara sig med minimum för ett bra resultat. Å andra sidan går det ju att börja så här, sedan efter 5 bröllop så lär du väl ha ca 20000kr till att uppgradera för. Då skulle jag titta på att byta 400D + VG + 17-50/2,8 (6000kr) mot en begagnad 5D + VG + Tamron 28-75/2,8 + Sigma 15-30/3,5-4,5 (ca 16000)kr
Sigma 50/1,4 4500kr ny
Riktigt bra kameraväska 2000kr ny mm.

Tänk på att du kan få tillbaks momsen om du handlar till egen firma. Ibland är det därför bättre att handla nytt istället för begagnat. Har du dock tur och letar lite kan du handla begagnat från företag och även få moms tillbaks där. Fråga dock alltid först om de kan skriva momskvitto. Ibland kan de inte (beror på hur de handlat prylarna själva). Kan du göra så kanske du får in en 5D + 28-75 direkt i budgeten. Det är ovärderligt att ha de bättre brusegenskaperna och det kortare skärpedjupet som 5D kan erbjuda med sin fullformatssensor.
Lycka till !!!
MVH, Niclas
 

MrElliott

Aktiv medlem
Hej,
Många bra kommentarer, vill tillägga att jag hade satsat på Canon eftersom du redan har ett par sådana kameror. Extrakameran är ju redan fixad även om de på sikt bör uppgraderas ;)

Frågan är ju hur framtidsplanerna ser ut. Min filosofi är att det alltid är bättre att köpa bra från början. I ditt fall kanske du inte har råd med alla saker som nämns här men jag har fotat 2 bröllop med bara en Eos 350D och ett EF-S 60/2.8 (och en blixt) med mycket lyckat resultat. Kvalitet för din kund ligger inte på pixelnivå utan i att förmedla känslan från deras dag tillsammans. Vet man vad man gör kan man få ihop det med en kompaktkamera. Det skulle vara sjukt svårt, men det går :p

Kontentan av allt mitt babblande är att köp en tillräckligt bra kamera och ett bra objektiv. Resten kan du bygga upp efter hand som du lär dig och inser vad du saknar. Förslag:
Begagnad Canon EOS 40D med batterigrepp och kanske ett par medföljande minneskort (ca 8000)
Canon EF 24-70/2.8L Begagnat (7-8000)
Begagnad blixt enligt tidigare inlägg.(2-2500)
Totalt=17-18000. Blandade småsaker för resten. Dina gamla kameror kan agera backup så länge, låna ett hyfsat objektiv av någon till dem så hänger de med.

*edit* Verkar som 40D förmodligen är ännu billigare, även inkl grepp som är bra enl någons kommentar ovan.

PS. Du ser söt ut, är du singel? :)
 
Senast ändrad:

mmmphoto

Aktiv medlem
Jag har en 40D och köp inte en sån, du kommer bli besviken på bruset (i kyrkan och inomhus på höga ISO). Satsa på en begagnad 5D istället.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Jag har en 40D och köp inte en sån, du kommer bli besviken på bruset (i kyrkan och inomhus på höga ISO). Satsa på en begagnad 5D istället.
Å shit, då är alla mina bilder för brusiga då (www.studiolivia.se) eftersom jag använder 40D för bröllop. En gammal 5D har ju en ganska slö AF som inte är särskilt bra i dåliga ljusförhållanden.
Visst är det en aning bättre med en 5D för bröllop, men inte så pass att det inte är rekomenderat med en 40D.
 

Tilia-

Medlem
Vad snälla ni är som tar er tid att svara. Jag har nu köpt en Canon 450D, tänkte som så här att om det går bra kan jag uppgradera mig efter hand. Jag har även beställt blixt, canon speedlite 430EX II.

Nu har jag bara en liten fråga till, vid val av paraply etc. till blixten. Det finns ju hundratals att välja mellan? Ska man köra på ett billigt, som ex. Dörr eller ska jag satsa på ett lite dyrare?

mvh
emma
 

Allemyr

Aktiv medlem
Blixt är ju en egen historia. 430EXII är ju dock ett säkert kort. Köpte själv två sådana här till mina 580'i http://www.kaffebrus.com/paraply-vit-svart-avtagbar-utsida-17.html innan det första bröllopet jag fotade i lördags. Grym kvalitéts känsla för att vara kaffebrus. Det går absolut bra med ett paraply, stativ å hållare kan man även d köpa via kaffebrus...

Styra blixten från kameran finns en del sätt.

Men om du vill ha automatik så fungerar en ST-E2 bra, finns ibland till bra begagnade priser, för att kunna styra blixten trådlöst...
 

Santa771

Aktiv medlem
Hej tänkte höra hur vad har du för objektiv du ska använda? Måste rekomendera 24-70 2,8 så klara du dig länge sen när du känner för det och har råd så är det ju bara att köpa nått fast objektiv och kompletera med.
 

snap01

Aktiv medlem
en 24-70 är väl inte riktigt optimalt på en 450D kamera? Det är lite för lite vidvinkel i dom flesta fall satsa hellre på 17-85is den är bättre lämpad som normaloptik på 450D.
 

Santa771

Aktiv medlem
Jag har en 40d och det funkar för det messta tycker jag. Jag Skulle aldrig köpa en som är gjord för croppad kamera för då har du målat in dig i ett hörn om du skulle byta till fullformat. och för det messta känns det som att det är lättare att sälja normal optik. sen håller ju sig den i pris bra med om man köper en begnad
 
ANNONS