Annons

En liten lila centrerad cirkel 50 1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Höö

Aktiv medlem
Köpte nyligen Nikkor 50 mm 1,8D till min D300 och upptäckte till min fasa att det blir en lila cirkel i mitten av bilderna. Det blir "bara" på bilder tagna med lite bländare (18, 16 och ev lite vid 14). Om det beror på liten bländare eller lång slutartid vet jag inte, har inte testat stor bländare och lång slutartid.

Är det något som känner igen detta?

Marie

Antagligen skräp på sensorn eller objektivet. Testa att öppna upp objektivet maximalt och håll mot en ljuskälla så ser du nog om det är något skit i det. Det händer aldrig med andra objektiv?

Ett klassiskt probem, jag har sett det några gånger med D100 och 50/1.8 (äldre modellen utan D på slutet) vid motljus. Nikon supportsida har denna förklaring:
Det här fenomenet har rapporterats men inträffar väldigt sällan i bilder tagna med kameror i D-serien och beror på fotograferingsförhållanden och vilket objekt som används.
Det kan hända att en liten cirkel uppstår mitt i bilden i form av en skugga eller reflex. Denna effekt orsakas av en reflektion mellan kamerans CCD-sensor eller lågpassfiltret och ytan på det monterade objektivet. I bilden är färgen den reflekterade färgen från objektivets beläggning och visas bara när en liten bländare väljs.
Nikon Super Integrated Lens Coating gör en stor skillnad när det gäller att minska de skuggor och reflexer som kan uppstå under vissa ljusförhållanden. Nikon använder nu Nikon Super Integrated Lens Coating på nästan alla Nikkor-objektiv vilket förhindrar den här typen av fenomen.

Hejsan!

Här kommer två exempel bländare 18 resp 16

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1550938

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1550933

Det stämmer bra överens med Sigges förklaring. Om jag tolkat dig Sigge rätt sä lär jag behöva dras med detta fenomen om jag väljer att behålla objektivet?

Det uppstår redan på bländare 14, dvs nu när jag blivit observant på fenomenet och vet vad jag ska leta efter.

Tack för era svar och jag får väl fundera på om jag ska behålla objektivet eller ej. Troligen inte.

Första exemplet där det är mycket tydlig cirkel stämmer bra med min erfarenhet och det bildexempel Nikon har i anslutning till den text jag citerade. Det som händer är att ljuset studsar fram och tillbaka mellan sensorns filter och den bakre linsen i objektivet. En del objektiv anpassade för digitala kameror har antireflexbehandling på bakre linsen. Det är sällan det varit något problem för mig, kanske för att jag undviker de minsta bländarna där objektivet i regel är sämre med lägre upplösning och kontrast på grund av optiska fenomen vid små bländaröppningar (gäller generellt för alla objektiv). Bästa området är nog bl 5.6 - 11, men ibland vill man ju ha maximalt skärpedjup och då får man ta de andra nackdelarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto