Annons

Minolta Dynax 4 eller Canon EOS 300?

Produkter
(logga in för att koppla)

herman84

Ny medlem
Hej!

Jag är en total nybörjare på det här med fotografering, men tycker det verkar roligt och har därför tänkt köpa mig en systemkamera.

Har kollat lite på bl.a. Scandinavian Photo och fastnat för två olika paketpriser;

Canon Eos 300 med 28-90 och 90-300 objektiv+Väska (4395 kr)

respektive

Minolta Dynax 4 med Af 28-80D och 75-300D+Väska (3595 kr)

Skulle gärna vilja ha lite råd. Vilken är mest prisvärd och vad är det som skiljer dem åt?

Tackar på förhand!
Simon Hermansson
 

starnut

Aktiv medlem
Jag skulle nog rekommendera dig Canon kameran! Det som talar för den är bättre autofocus med fler af punkter, snabbare slutartider och det som väger mest för canon kameran är tillgången till skärpedjupskontroll som inte jag skulle vilja vara utan.
Rent ergonomiskt tror jag Canon kameran ligger bättre i handen också, dynax kamerorna är väldigt små.

Angående objektivvalet hade jag nog satsat på en 28-105:a elller en 50:a istället för de två objektiven i paketet, om ett år så kommer du ändå vara trött på den billiga plastzoomen som inte är så bra på något, pratar av egen erfarenhet, vet inte hur det är för andra?
 

frankgi

Aktiv medlem
Ville nok handlet Canon. Ikke det at det nødvendigvis er bedre, men tilgang på utstyr er nok avgjørende. Lettere å få tak på objektiver i forskjellige prisklasser etc. Forævrig har jeg selv eid en eos 300 og det var et meget fint begynnerkamera. Men som sagt hver for seg skiller de nok ikke så mye. Egentlig samme hva en kjøper, men......

Mvh Frank
 

flutte

Aktiv medlem
Jag köpte precis det Canon-paketet för ungefär två år sedan, och är nöjd med kameran. Objektiven är ju inte några höjdare mekaniskt sett, men så är de ju billiga också.

Hade jag vetat vad jag vet idag om vilka objektiv jag vill inhandla allt efter att kamerautrustningen växer så hade jag kanske gjort ett annat val, eftersom en del av canons objektiv är betydligt mycket dyrare än konkurrenternas motsvarigheter. Å andra sidan så kunde jag inte ta reda på det utan att ha en kamera & fotografera en hel del...
 

D.K

Aktiv medlem
Dynax 5 är fin, mycket funktioner och kostar bara några hundralappar mer än 4:n.
 

grondahl

Medlem
Jag var i samma situation för ett tag sedan, slutade med att jag valde mellan 300V och Dynax 5. För min del blev det 300V pga att jag tycker att den har skönare grepp, annars verkar Dynax 5 ligga bäst till. 5:an är billig, har snabbare autofokus än Dynax 4, snabbare filmatning än Eos 300/300V och Dynax 4. 1/4000 slutartid som snabbast jmf med 1/2000 för 300/300V och Dynax 4.
 

pola

Aktiv medlem
har ingen erfarenhet med Dynax 4 men jag skulle iaf rekommendera Eos 300/300V istället. Ett mycket bra nybörjarpaket som även fungerar senare...
Canon har ett bra sortiment av optik och tillbehör och det borde inte vara några problem att finna beg.
 
herman84 skrev:
Skulle gärna vilja ha lite råd. Vilken är mest prisvärd och vad är det som skiljer dem åt?
Jag tycker Dynax 4 är mer prisvärd då den i stort motsvarar EOS 300 både prestanda- och funktionsmässigt. (Minoltan har en fördel i form av bättre blixtsystem). Båda har ett stort urval av optik och tillbehör, även från tredjepartsleverantörer. Canons optik ligger ofta något högre i pris än Minoltas, utan att vara bättre.

Men det mest prisvärda är Dynax 5, en kamera som t.o.m kan utmana EOS 30/33 och som ligger ungefär som EOS 300:n i pris (billigare än EOS 300V). Snabbare slutartid (bra på sommaren!), snabbare blixt, snabbare motorframmatning och automatisk fokusering.

Dynax är något mindre än Canon, men huruvida man uppfattar det som positivt eller negativt är självfallet helt individuellt.

Med vänlig hälsning
Roland
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Minolta Dynax4

Halloj!
Jag köpte paketet med dynax4 för ca en månad sen.. Är också total nybörjare och jag är mycket nöjd med kameran!
Jag tycker den ligger bra i handen och den väger inte särskilt mkt. Det kan iofs vara både en fördel och en nackdel. Var ute en dag när det blåste mkt och det var väldigt svårt att hålla kameran stadigt... det kanske hade varit samma problem med en tyngre kamera, men det vet jag inte.

Jag är totalt sett nöjd med kameran. Det finns ett stort sortiment av objektiv, både minoltas egna och tex. sigma..

Vet inget om canon men jag har inte ångrat detta köpet!

Med hälsningar //Malin
 

lion-62

Aktiv medlem
Minolta/Canon???

Jag skulle ochså, precis som nå'n redan påpekat, i stället välja DYNAX 5:AN framför BÄGGE de föreslagna alternativen, TILLSAMMANS!!!
Välj Rätt&Lycka Till!!!
 

Jeppe

Aktiv medlem
Alltså.. för att reda ut denna djungel av massa modeller så har tillverkarna tänkt såhär:

Jättebudget:
EOS 3000, Dynax 4, F55

Budget:
EOS 300, Dynax 5, F65

För de som vill ha mer kamera än så:
EOS 30/33, F80, Dynax 5 (för de har ingen här)

För de som har mer pengar än nödvänligt ;):
EOS 3, Dynax 7, Nikon har ingen i detta segment.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jeppe skrev:
Jättebudget:
EOS 3000, Dynax 4, F55
Budget:
EOS 300, Dynax 5, F65
Fast sorterar man efter vad husen klarar så halkar nog dessvärre F65 ner ett snäpp till tycker jag. EOS 300 men framförallt Dynax 5 är ju kompetentare hus som de flesta egentligen aldrig behöver växa ur (baserat på verkliga behov i alla fall).

I Nikons enklare modeller finns det däremot inbyggd "växa-ur-funktion" för att man skall köpa många kameror. Jag förstår inte riktigt (eller jo, visst förstår jag, men...) varför Nikon har så tätt mellan de enklare husen med mer eller mindre avstängd funktionalitet. F75 verkar ju också sakna vitala funktioner som filmkänslighetsinställning och dylikt.

F55 ser jag som en ren lurendrejerikamera. Huset har TTL-blixtmätning, men de kopplar den inte till den externa blixten. Däremot har de haft mage att trots det montera en blixtsko. En manuell sådan, som på kamerahus från början av åttiotalet! Förmodligen för att avsaknad av blixtsko skulle kunna vara en faktor vid direkta jämförelser med konkurrenterna. För hur många i F55ans målgrupp är det lämpligt med manuell blixt? Knappast någon. Däremot är extern blixt ofta det som kan lyfta just den målgruppens bilder som ofta är barn och familj julaftnar inomhus.

Jag ser F80 som den enda vettiga kameran för personer som har ambitionen att göra fotografi till ett intresse/hobby och inte vill byta upp sig alltför snart.
Jeppe skrev:
För de som har mer pengar än nödvänligt ;):
EOS 3, Dynax 7, Nikon har ingen i detta segment.
F100. Lite dyrare men också mycket bättre (jag var tvungen att skriva något positivt också ;) )

Färdiggnällt :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Okej.. Men F100 placerar sig i samma klass som Dynax 9 och Canon EOS 1V ;)...oxå ;)

och F5:an är i en klass för sig..tror den i varje fall ;)

För att svara på den egentliga frågan här..

EOS 300.. utan att vara märkesbunden. Men titta gärna på Dynax 5. Den är klart mycket mer kamera än 4:an.
 
Till ovanstående vill jag göra ett tillägg:

Pentax *ist.
Den erbjuder funktionalitet och prestanda som Nikon F80 och Canon EOS 30/33, men till ett pris som ligger strax över Dynax 5. Den har den mest avancerade autofokusen i sin klass (11 punkters AF med 9 korssensitiva sensorer) och avancerade finesser som låsning av spegeln (Mirror Lock Up), vilket många ser som en väsentlig funktion för att undvika skakningsoskärpa vid långa slutartider, som skymning/grynings fotografering och vid närbildsfotografering (macro).
Dessutom är den mindre än Dynax 5, och lättare att använda.

Med vänlig hälsning
Roland
 

Ballerina

Aktiv medlem
Jag håller med Roland om att *ist verkligen är något du bör titta lite extra på. Dynax 5 som andra har nämnt är också något som du kanske ska ha i åtanke. Tänk på att hur kameran känns att hålla i och fotografera med är väldigt viktigt så gå runt och kläm innan du bestämmer dig.
 

roninen

Aktiv medlem
Jag skulle vilja förespråka Nikon F-75:an eftersom att jag nyligen köpte en själv och är väldigt nöjd med den. I tidningen FOTO:s senaste nummer så testas 300V, F-75 och dynax 5:an .. där kommer 300V sist och dynax vinner bara pga priset...
 

Eibladh

Medlem
Jag är en nybörjare som köpte Pentax MZ-5n med tillhörande objektiv (28-80mm).

Jag la till ett par tusenlappar för att slippa byta ut den så fort jag fått kläm på det här med fotografering, vad anser ni om Pentax kamerorna?

Mvh
Andreas
 

Bubblix

Avslutat medlemskap
Dynax 4 valde jag...

Jag skulle välja Dynax 4:a! Det gjorde jag i och för sig också, och jag är jättenöjd:)
Paketet är jättebra..! I alla fall för mig som är nybörjare. Säkert bra för dom flesta andra också, zoom objektivet duger faktiskt mycket bra!

Och ang. 5:an; Den skulle jag egentligen köpt men det blev paketet med fyran. Jag tror faktiskt att jag gjorde rätt på den punkten..:)

MVH Annika
 
ANNONS