Annons

Minolta Dynax 4 eller Canon EOS 300?

Produkter
(logga in för att koppla)

herman84

Ny medlem
Hej!

Jag är en total nybörjare på det här med fotografering, men tycker det verkar roligt och har därför tänkt köpa mig en systemkamera.

Har kollat lite på bl.a. Scandinavian Photo och fastnat för två olika paketpriser;

Canon Eos 300 med 28-90 och 90-300 objektiv+Väska (4395 kr)

respektive

Minolta Dynax 4 med Af 28-80D och 75-300D+Väska (3595 kr)

Skulle gärna vilja ha lite råd. Vilken är mest prisvärd och vad är det som skiljer dem åt?

Tackar på förhand!
Simon Hermansson
 

starnut

Aktiv medlem
Jag skulle nog rekommendera dig Canon kameran! Det som talar för den är bättre autofocus med fler af punkter, snabbare slutartider och det som väger mest för canon kameran är tillgången till skärpedjupskontroll som inte jag skulle vilja vara utan.
Rent ergonomiskt tror jag Canon kameran ligger bättre i handen också, dynax kamerorna är väldigt små.

Angående objektivvalet hade jag nog satsat på en 28-105:a elller en 50:a istället för de två objektiven i paketet, om ett år så kommer du ändå vara trött på den billiga plastzoomen som inte är så bra på något, pratar av egen erfarenhet, vet inte hur det är för andra?
 

frankgi

Aktiv medlem
Ville nok handlet Canon. Ikke det at det nødvendigvis er bedre, men tilgang på utstyr er nok avgjørende. Lettere å få tak på objektiver i forskjellige prisklasser etc. Forævrig har jeg selv eid en eos 300 og det var et meget fint begynnerkamera. Men som sagt hver for seg skiller de nok ikke så mye. Egentlig samme hva en kjøper, men......

Mvh Frank
 

flutte

Aktiv medlem
Jag köpte precis det Canon-paketet för ungefär två år sedan, och är nöjd med kameran. Objektiven är ju inte några höjdare mekaniskt sett, men så är de ju billiga också.