Annons

Kamerahus som lämpar sig för Bilfoto.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebee

Aktiv medlem
Allt vad gäller kamerahus och märken, helt enkelt det som passar bra för bilfoto! Skriv..

/ Sebastian
 

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Kamerahuset i sig har i min mening ingen större betydelse just för bilfoto i sig. Finns grymt duktiga fotografer jag känner till som använder instegskameror, upp till d90, d3 och Mimaya och andra dyrare kameror.

Men en DSLR kamera är ju att rekomendera. Långzoom och liknande går iaf i världen om utveckling bort, finns inte samma möjligheter till dom för utveckling.
 

chry

Aktiv medlem
Snabb serietagning (5 b/s-8 b/s) är en stor fördel om något "händer", t ex avåkning, kontakt mellan bilar etc. Även vid panorering då du inte kan räkna med att varje skott sitter som du tänkt.
 

ErikNygren

Aktiv medlem
skull vilja säga att en DSLR med "fullformat" är bäst. (inte bara på bilfoto) har bara lite erfarenhet av en EOS 5D men det dynamiska omfånget är ju sjukt mycket bättre än min 40D iaf.. även brusnivåerna skulle jag vilja säga är bättre med 5D än min 40D.

behöver jag säga att jag vill ha en 5D ? :D
 

nitr2ox

Aktiv medlem
Ligger nåt i bildhastigheten, sen skulle jag vilja säga att brushanteringen gör en hel del då man gärna vill dra upp iso för att korta ner slutartiderna vid rörliga motiv. Men tror att dessa kriterier gäller för alla tillfällen då det handlar om att fota saker i rörelse/frys ögonblick.
 

Sebee

Aktiv medlem
Ja kör me min gammla Nikon d70s, tror ni ja e trött på den eller?! Men visst, den duger till enkla foton och man får ut 5mb bilder om man fotar i raw. Jag har tryckt affischer på A3 och det är inga problem med upplösningen faktiskt! Det jobbiga är ju om man ska redigera mkt eller beskära vilket bara är o glömma, de gäller o ta rätt foton direkt! Visserligen är jag sjukt nöjd med den så här långt, har haft den i snart 2 år och det var min första kamera - känner att jag vill ha mer nu men ekonomin låser mig! Får köpa en d400 (när dom kmr, om dom kmr!) när ja får ett jobb.. :p
 

nitr2ox

Aktiv medlem
Ja kör me min gammla Nikon d70s, tror ni ja e trött på den eller?! Men visst, den duger till enkla foton och man får ut 5mb bilder om man fotar i raw. Jag har tryckt affischer på A3 och det är inga problem med upplösningen faktiskt! Det jobbiga är ju om man ska redigera mkt eller beskära vilket bara är o glömma, de gäller o ta rätt foton direkt! Visserligen är jag sjukt nöjd med den så här långt, har haft den i snart 2 år och det var min första kamera - känner att jag vill ha mer nu men ekonomin låser mig! Får köpa en d400 (när dom kmr, om dom kmr!) när ja får ett jobb.. :p
Är det en D400 på gång?
 

Anders Östberg

Guest
Beror lite på vad du menar med bilfoto tror jag, det kan ju vara allt från stillastående bilar på en mässa till en F1-tävling (?)
 

bengt-re

Aktiv medlem
skull vilja säga att en DSLR med "fullformat" är bäst. (inte bara på bilfoto) har bara lite erfarenhet av en EOS 5D men det dynamiska omfånget är ju sjukt mycket bättre än min 40D iaf.. även brusnivåerna skulle jag vilja säga är bättre med 5D än min 40D.

behöver jag säga att jag vill ha en 5D ? :D
5D har för dålig af och är för långsam för detta. Bra kamera, men duger inte till action.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
5D har för dålig af och är för långsam för detta. Bra kamera, men duger inte till action.
Klart 5D duger. jag har tagit mycket sportbilder med 5D och jag vet också att en del sportfotografer på Bildbyrån använder den.

Men visst finns det ännu bättre bilder för sportfoto som Eos 1D mark III.

Objektivet spelar stor roll för fokushastigheten och en del billiga telezomar är inte så snabba.

För att plåta uppställda bilar funkar alla kameror idag.

Jag känner en professionell bilfotograf och har sett många fantastiska bilder som han tagit med en Nikon D1X. Har svårt att tänka mig någon kamera som är sämre än den idag. Han tar såväl uppställda bilder som action.

Canon Eos 5D är en bra kamera, men inte alltid det bästa valet. Det kostar med bra objektiv till den kameran. Till en Eos 40D kan man exempelvis köpa 55-250 IS som är förvånandsvärt bra och kostar under 3000 kr.

Motorsport med 5D:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/911387.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/911389.htm?set=mp

Annan sport med 5D:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1349188.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1349203.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1349186.htm?set=mp
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Jag stämmer också in i kören som säger att fullformat lämpar sig bäst för bilfoto. Har tyvärr inte haft möjligheten att ta det steget själv. Men är man mest ute efter action så krävs det snabbare kamera.
För tillfället kör jag själv på en 40D och tycker den funkar fint, men skulle gärna uppgradera väskan med en 5D mk2 och ha 40an som backup till dom tillfälle som kräver en snabbare kamera.
 

Sebee

Aktiv medlem
Allt man har sett är rykten som vanligt. Men det lär väl komma nån gång.

Men precis som Anders sa, allt beror på vad du ska fota, så i alla fall jag tycker den här diskutionen är ganska onödig egentligen. :p
Som jag sa, alltså OM det kommer någon - men som det verkar så bygger dom ju vidare d200>d300>d400?.. Bara hoppas! :)

En d90 kanske vore något, då kan man ju filma en snutt om man vill de oxå? ;) Nåt för dej andreas som filmar oxå.. :p
 

nitr2ox

Aktiv medlem
Som jag sa, alltså OM det kommer någon - men som det verkar så bygger dom ju vidare d200>d300>d400?.. Bara hoppas! :)

En d90 kanske vore något, då kan man ju filma en snutt om man vill de oxå? ;) Nåt för dej andreas som filmar oxå.. :p
Jo, men D400 kommer ju garanterat ha filmfunktion, I'll be waiting :)
 

chry

Aktiv medlem
Jag stämmer också in i kören som säger att fullformat lämpar sig bäst för bilfoto. Har tyvärr inte haft möjligheten att ta det steget själv. Men är man mest ute efter action så krävs det snabbare kamera.
Kan inte hålla med här. "Bilfoto" kan ju vara lite alltmöjligt, men om det är action man syftar på så står man oftast på ett visst säkerhetsavstånd. Då är det teleobjektiv som gäller och fördel crop-kamera.
 

ErikNygren

Aktiv medlem
Kan inte hålla med här. "Bilfoto" kan ju vara lite alltmöjligt, men om det är action man syftar på så står man oftast på ett visst säkerhetsavstånd. Då är det teleobjektiv som gäller och fördel crop-kamera.

då kan man ju ha kvar sin 40D för action-bil-bilder.. men när det är fotosession uppställt så kör man 5D (eller "fullformat" av något märke)

om någon kunde gå in på blocket och köpa min bil nångång så ja kan skaffa mig 5D mark IIan nångång =)
 

ErikNygren

Aktiv medlem
Canon Eos 5D är en bra kamera, men inte alltid det bästa valet. Det kostar med bra objektiv till den kameran.
Med bra objektiv menar du canons glas med röda ringar och stora L på eller ?

hur är det med dem utan L på? jag har 2 utan.. 50mm f1.8 (byter nog till 1.4 om ja skaffar en 5D iofs.) och en 100mm 2.8 Macro ( båda Canon ) kommer macron funka bra på "fullformat"?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Med bra objektiv menar du canons glas med röda ringar och stora L på eller ?

hur är det med dem utan L på?
Det finns flera bra objektiv i Canons EF-serie utan L-märkning som är alldeles utmärkta. Exempelvix 100/2,8 USM macro som du nämde. 50/1,4 är också finns och skillnaderna mot 50/1,2 är främst mekaniska. Finns många fler.
 
Jag tror DX inte är helt fel, kör själv en D300, visst finns nog snabbare AF på andra hus, lever dock i tron att en D300 + Nikon 70-200 + extender är en riktigt bra combo, iaf för actionsbilderna.
Dock inte testat det än men det kommer förhoppningsvis i sommar ;)
 
ANNONS