Annons

Kamerahus som lämpar sig för Bilfoto.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hellberg

Aktiv medlem
då kan man ju ha kvar sin 40D för action-bil-bilder.. men när det är fotosession uppställt så kör man 5D (eller "fullformat" av något märke)

om någon kunde gå in på blocket och köpa min bil nångång så ja kan skaffa mig 5D mark IIan nångång =)
Exakt!
En 40D, 50D eller Mark III för action på bana.
Sen en 5D för studio foto är det ultimata! :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Exakt!
En 40D, 50D eller Mark III för action på bana.
Sen en 5D för studio foto är det ultimata! :)
Men visst funkar 5D utmärkt på bana, 4 bilder per sekund är inte fy skam.

Det handlar ju ibland om att veta vilken bild man är ute efter. Då kan det räcka med en exponering i rätt ögonblick.

Jag minns den analoga tiden när det inte gick snabbare än runt 4 bilder per skund med följande auofokus, det blev bra bilder det också.

Vad jag egentligen vill ha sagt att man lätt kan få intrycket att kameror som 5D är odugliga till action, men så är det ju absolut inte även om en snabbare kamera kan vara till nytta ibland.
 

Sebee

Aktiv medlem
Jo, men D400 kommer ju garanterat ha filmfunktion, I'll be waiting :)
Säg inte de, d300 är insteg till proffsvärlden, där har man inte plats för massa filmfunktioner - då lägger man hällre krutet på bättre bilder! ;) Den nedre serien är ju fortfarande lite kombokameror för nybörjare, där hör filmmöjligheten hemma men knappt! ;)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Säg inte de, d300 är insteg till proffsvärlden, där har man inte plats för massa filmfunktioner - då lägger man hällre krutet på bättre bilder! ;) Den nedre serien är ju fortfarande lite kombokameror för nybörjare, där hör filmmöjligheten hemma men knappt! ;)
Hoppla. Jag tror inte alla håller med dig.

Jag vet i alla fall att Scanpix väntar på en Nikon med bra filmmöjlighet á la Eos 5D. De testade D90 men den hade dåligt ljud och ingen mickingång.

För en pressfotograf är filmning super för att göra webb-tv-inslag. Även för naturfotografer kan jag tänka mig att det blir en del filmer som dyker upp i "Mitt i naturen".

Jag kom på mig själv med att filma en hel del när jag testade Eos 5D mark II. Vissa situationer när jag är med sonen gör sig bättre med rörlig film. Men jag vill inte släpa runt på en extra kamera.

Hoppas Nikon tar efter Canon med H.264 istället för JPEG movie och har mickingång. Får även vara mer manuell kontroll än i D90 och 5D mark II.
 

nitr2ox

Aktiv medlem
Säg inte de, d300 är insteg till proffsvärlden, där har man inte plats för massa filmfunktioner - då lägger man hällre krutet på bättre bilder! ;) Den nedre serien är ju fortfarande lite kombokameror för nybörjare, där hör filmmöjligheten hemma men knappt! ;)
Vill nog säga att du har fel där med tanke på att Canon slänger in filmfunktion på sin 5D så känns det rent ut sagt idiotiskt av nikon att inte integrera det i sina nästkommande modeller. Platsmässigt tror jag det inte krävs så mycket mer än lite programvara då man redan har live view funktionen.

Dessutom finns det en hel del fotografer som även jobbar med video och man får ju verkligen sjuk skärpa och extrema skärpdjup med foto objektiv, nåt som är svårt att uppnå i en kamera om man inte vill spendera många lakan, laxar och lappar.
 

Anders Östberg

Guest
Men visst funkar 5D utmärkt på bana, 4 bilder per sekund är inte fy skam.

Det handlar ju ibland om att veta vilken bild man är ute efter. Då kan det räcka med en exponering i rätt ögonblick.

Jag minns den analoga tiden när det inte gick snabbare än runt 4 bilder per skund med följande auofokus, det blev bra bilder det också.

Vad jag egentligen vill ha sagt att man lätt kan få intrycket att kameror som 5D är odugliga till action, men så är det ju absolut inte även om en snabbare kamera kan vara till nytta ibland.
Det är klart att det räcker med ett tryck på knappen om man är riktigt skicklig. Men nu pratar vi om högst dödliga wannabe fotografer som jag, och då vill man gärna ha all hjälp man kan få. Så en Mark III är definitivt nödvändig för actionbilder. :-D
 

bengt-re

Aktiv medlem
Bra för att man KAN köra skräp till återvinningsstatoinen med en Bently betyder inte att det är det mest lämpade fordonet för ändamålet.... 5D både nya och gamla är underbara hus, och perfekta till studiofoto, och visst - självklart går det ta bra rallybilder med dem också även om 1D MkIII och 40D är lämpligare följeslagare.

Bara för att något inte är perfekt till ett viss ändamål betyder inte att det är kass på det, men är syftet att bara fota rallybilar är det nog ett felaktigt val att välja just 5D kusinerna.
 
ANNONS