Annons

Upplösningen i Dimage 7i

Produkter
(logga in för att koppla)

annelito

Aktiv medlem
Kan någon förklara för mig?

När jag tankar in mina bilder från kameran in i datorn så har alla bilder en upplösning som heter:

X Resolution: 72.0
Y Resolution: 72.0
Resolution unit: Inches


Kan man inte ändra på upplösningen i kameran?

För när jag tankar in bilder från ex. en Canon EOS D30 så är upplösningen olika, beroende på vilken kvalitet man valt för bilderna.

Jag får inte ihop det här! Kan man inte ändra upplösningen på något sätt i Dimage 7i:n eller har jag missat något väsentligt?
Är det först vid utskriften man väljer upplösningen eller vad handlar dom här X och Y-värdena om?
 

.Z.

Aktiv medlem
Så här är det.

Bilden från kameran är alltid på 72ppi, men det gäller i bildens fulla format. Om du har skärmen inställd på 2560x1920 (vem har det?) så får bilden formatet 90,32 x 66,74 i cm, skriver du ut denna jättebild så får du alltså det formatet men bara 72 dpi.

Om du istället ändrar formatet i utskriftsinställningarna till 21,68 x 16,26 och skriver ut denna så får du 300 dpi.

Varför det inte blir så i D30 vet jag dock ej.

Larsa
 

kaw

Aktiv medlem
annelito skrev:
Är det först vid utskriften man väljer upplösningen eller vad handlar dom här X och Y-värdena om?
Japp - värdet (här) 72 pixlar per tum är enbart intressant när bilden ska skrivas ut. Vid skärmgranskning behöver du bara tänka på pixelantalet. Då handlar det istället om 100%, 50%, osv. av bildstorleken.
 

annelito

Aktiv medlem
Om du istället ändrar formatet i utskriftsinställningarna till 21,68 x 16,26 och skriver ut denna så får du 300 dpi.

larsaz
--------------------------------

Va? Blir det automatiskt 300 dpi när man ändrar till 21.68x16.26 eller menar du att man ska skriva in 300 dpi samtidigt som man ändrar storleken på bilden?

Jag hänger inte med här...skriver man in värdet på upplösningen (ex. 300 dpi) när man väl ska skriva ut bilden? Eller gör man den ändringen i ex.vis Photoshop på Bildstorlek?

"Förstör" man en bild som i Photoshop (Bildstorlek) visar på 72 pixels/inch och ändrar det värdet till 300? Är pixels och dpi helt olika saker/betydelse?

Förklara gärna som för en nybörjare för jag har inte hajat det där med upplösning. Eller om någon har en länk till något ställe där jag kan läsa mer, på ett lättförståeligt sätt...

Tack för svaren hittills, men jag kommer säkert med fler frågor om jag inte hänger med...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
annelito skrev:
Jag hänger inte med här...skriver man in värdet på upplösningen (ex. 300 dpi) när man väl ska skriva ut bilden? Eller gör man den ändringen i ex.vis Photoshop på Bildstorlek?

"Förstör" man en bild som i Photoshop (Bildstorlek) visar på 72 pixels/inch och ändrar det värdet till 300? Är pixels och dpi helt olika saker/betydelse?
Man gör ändringen i Photoshop, under Bildstorlek, i samband med utskrift.

Se DPI-uppgiften som en metauppgift, en liten upplysningsskylt som bifogas bilden. Det är en information om önskad täthet på pixlarna vid utskrift men det ändrar inte på filinnehållet.
 

.Z.

Aktiv medlem
Rätt som Jim skriver, var lite luddig där. Vad jag menade var att du kan skriva ut den i 300 dpi i det formatet.

Larsa
 

annelito

Aktiv medlem
Tack alla för hjälpen!
Jag har nu skrivit ut artikeln och ska fördjupa mig, tror jag börjar få kläm på det hela så smått!

Fotosidan är ett fantastiskt forum!
 
ANNONS