Annons

Nikon D400

Produkter
(logga in för att koppla)

Petsan

Aktiv medlem
Vadå låg? Seriebildtagningen är 6 bps i cropläge. Sedan kan du lika gärna croppa i datorn som i kameran, resultatet blir identiskt.
JB
Just det, glömde faktiskt det... Men det ger stora filer som inte kan utnyttjas fullt ut + onödigt efterarbete. Kameran blir i sig ett snäpp upp i byggkvalitet, men bilderna lär inte vinna något jmf m D7000 så merkostnaden lär inte motivera uppgradering. Ett ordentligt hus som D800/D300, mer pixlar, mer fart! I ett hus under 20 000:-
 

Petsan

Aktiv medlem
...och för att få dig att uppgradera så krävs det naturligtvis ett rejälare chassi, bättre AF, högre seriebildtagningshastighet och buffertkapacitet, dubbla minneskort och bra mycket mer än 17 MP till en måttlig prishöjning, eller hur? Jag använder dig som exempel, om du ursäktar, men det illustrerar Nikons dilemma när man lät D7000 glida in mellan entusiast- och semiprosegmentet. D300 sålde ju som smör i solsken när det begav sig, men många börjar se sig om efter en ny modell, om inte annat så för att många D300or är rejält använda vid det här laget. Några tog steget när D7000 kom, några hängde kvar vid D300/D300s, trots att det började knorras lite kring att sensorn bestod vid introduktionen av D300s. De som inte redan skaffat en D7000 söker alltså något lite rejälare än D7000 och då kommer inte en uppgradering av D7000 att vara intressant heller. Så för att maximera kundgruppen så behövs något som både attraherar D300/s-ägare ("pro"-egenskaper) och D7000-ägare (ännu bättre sensor?). Därför tror jag inte på att D400 blir en "DX-D4", just för att detta inte fångar in D7000-ägarna. En uppgradering av huset men marginell ökning av detaljåtergivning i sensorn... Jag kan ha fel, men i mina öron låter 24 MP-sensorn troligare OM det kommer någon ny semipro-DX över huvud taget (fingers crossed!) Om man jämför hypen kring D800 och D4 så känns det liksom som om det ligger mer att vinna på en "DX-D800" än en "DX-D4", även om jag tror att hastigheten behöver ligga över 6 bps för att vara riktigt intressant.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag håller med dig till 90 % Peter, men en sak måste jag säga. När alla Nikons senaste modeller har fått nya sensorer av absolut bästa och framför allt senaste klass tror jag inte att Nikons gör en uppgradering av D300s och sätter i samma 24 mp sensor som Sony haft i A77 ett bra tag med blandade reaktioner. Jag tror det blir en helt ny sensor av ännu bättre klass.

Nikon har inte råd att först vänta i tre år med uppföljaren till en modell som bara precis var en förbättring på en modell som kom ytterligare två år tidigare och sedan släppa något annat än absolut toppklass som de gjort med D7000, D800 och D4.
 

Bengf

Aktiv medlem
Dagens moderna kameror har så bra bildkvalitet, så jag tycker inte man gör rätt för sig själv att förvänta sig underverk för varje ny modell som släpps på marknaden.

Redan dom modeller som kom 2007-08 har en mycket bra bildkvaltet fortfarande och står sig flera år framåt. Nikons D90 som kom efter D300 fick en bättre sensor men för övrigt hade den inte den solida och gedigna känslan som D300 besitter.

Ofta blir det så att först kommer semipromodellen sedan en mellanstegsmodell där man ytterligare har kunnat filat lite på sensorn, men att den saknar övriga viktiga attribut, mellanstegs modellen får lite sämre autofokus, buffert mm.

Den billiga D5100 har ju lika bra sensor som D7000 vad gäller lågljusegenskaper men saknar lite annat godis som D7000 har.

A77 med sin 24Mp-sensor har så hög bildkvalitet inom normala Isotal att det svårt att bygga så mycket bättre med dagens teknik. Visst Iso 12800 kommer att bli renare och renare över tiden, men hur ofta tas det bilder vid dessa extremIso.

//Bengt.
 

Petsan

Aktiv medlem
Jag håller med dig till 90 % Peter, men en sak måste jag säga. När alla Nikons senaste modeller har fått nya sensorer av absolut bästa och framför allt senaste klass tror jag inte att Nikons gör en uppgradering av D300s och sätter i samma 24 mp sensor som Sony haft i A77 ett bra tag med blandade reaktioner. Jag tror det blir en helt ny sensor av ännu bättre klass.

Nikon har inte råd att först vänta i tre år med uppföljaren till en modell som bara precis var en förbättring på en modell som kom ytterligare två år tidigare och sedan släppa något annat än absolut toppklass som de gjort med D7000, D800 och D4.
DET ligger det förvisso en hel del i... Jag tror i o f s på en 24MP, men att man tweakat Sonys sensor åtskilligt (och att det är ett av de främsta skälen till att D400 dröjer). Det kan ju också vara så att man testat den sensorn men beslutat att man inte fått riktig ordning på den och lagt ner projektet... Själv känner jag att mina spekulationer börjar glida över i nån slags önsketänkande...
 

Petsan

Aktiv medlem
En 20 mp+ fullformatkamera torde fullständigt rasera behovet av en dx-semiprokamera. Frågan är väl när en sådan kamera kommer till rimligt pris. Min gissning är att det kommer att ske långt innan Nikon får problem med att hitta ett namn till ersättaren av D600 ...
Tittade precis på exempelbilder från nya D3200 där man lätt kan beskära en liggande bild till ett stående porträtt och fortfarande ha rejält med upplösning kvar för att göra ordentliga försoringar. I en DX-sensor! Den sensorn i ett D300-hus och jag bokar en modell på studs! Ska bli oerhört intressant att se jämförelser med t ex D7000 som ju ligger väldigt nära D800 i DX-läge i de flesta avseenden när det gäller sensorprestanda.
 

Petsan

Aktiv medlem
Intressant, men jag personligen är tveksam till om både D7000 och D300s kommer att ersättas. Jag tror mer på en sammansmältning av dem, där D5100 med efterföljare tar över där D90/D7000 fanns tidigare. D5000 och D90 var ju ganska lika, D7000 knuffade ifrån den serien, men jag tror den går "upp i" D300-serien. Ytterligare personliga idéer...
Fast D7000 lanserades väl just som en utvecklad sammansmältning av D90 och D300. Det blir nog svårt att sammansmälta D7000 och D300 utan att känna att detta blir en sänkning av D300 gällande allt utöver elektronik/sensor...
 

Petsan

Aktiv medlem
Jag håller med dig till 90 % Peter, men en sak måste jag säga. När alla Nikons senaste modeller har fått nya sensorer av absolut bästa och framför allt senaste klass tror jag inte att Nikons gör en uppgradering av D300s och sätter i samma 24 mp sensor som Sony haft i A77 ett bra tag med blandade reaktioner. Jag tror det blir en helt ny sensor av ännu bättre klass.

Nikon har inte råd att först vänta i tre år med uppföljaren till en modell som bara precis var en förbättring på en modell som kom ytterligare två år tidigare och sedan släppa något annat än absolut toppklass som de gjort med D7000, D800 och D4.
Ska bli intressant att se tester från D3200 under lite mer krävande förhållanden, men de bilder som finns publicerade på flickr ser knakbra ut. Och det är hög tid att uppgradera D300/s, även om man placerar D7000 i ett undre, mer "snabbrullande" segment.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Skeptisk...

Åtminstone två D400-böcker har tidigare dykt upp på Amazon, bägge ansågs vara "tydliga" och "säkra" indikationer på att en lansering var nära förestående: feb 2009 och feb 2010.

Jag är mao måttligt imponerad av detta rykte.
 

akterspegel

Aktiv medlem
Hoppas innerligt på en DX med många pixlar och bra högisoprestanda.. en billig FX med D4-sensor lockar nog sportjournalister men inte avancerade amatörer, då köper jag hellre en D800 och volymförsäljningen borde rimligtvis ligga på privatmarknaden eller är jag ute och cyklar?

Det verkar vara ett stort uppdämt sug efter kameran om man ser vad många kommentarer det är på NR..
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Det finns ett stort sug efter en 16mp FF kamera med med höga iso och 8-10 bps som kostar runt 20.000-25.000 kr vi får se om Nikon kan tillfredställa alla önskemål. Vi som fotograferar har väldig olika önskemål när det gäller kameror, jag tillhör dom som inte vill ha över 20mp vare sig på APS eller FF.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det finns ett stort sug efter en 16mp FF kamera med med höga iso och 8-10 bps som kostar runt 20.000-25.000 kr vi får se om Nikon kan tillfredställa alla önskemål. Vi som fotograferar har väldig olika önskemål när det gäller kameror, jag tillhör dom som inte vill ha över 20mp vare sig på APS eller FF.
Håller med, för mig så skulle tillverkaren fokucera på att ta fram den optimala AF, snabb och säker. Pixlar har vi gott om
 
ANNONS