Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D400

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Fast skrev jag f ö inte "är i produktion" i mitt inlägg. Det betyder ju tillverkas på fabriken. För tillverkningen av D300s är väl inte nedlagd. Eller??
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Ok, vi skriver omlott :). Är produktionen av D300s nedlagd är det hög tid för en efterföljare. Om det blir någon.
 

yens

Aktiv medlem
Eftersom jag trott på alla andra D300s-efterföljarrykten, så får jag väl för första gången vara tveksam den här gången. (Vilket lär betyda att det här är sant)

Jag tror att jag tillhör en hyggligt stor kategori som väntade lääänge på efterföljaren till D300s och till sist köpte en D7100 eftersom min gamla D90 började bli trött. Om vi ska lägga 15' (rimlig gissning?) på ett nytt hus nu, så måste det vara rejält mycket bättre än D7100 på många punkter. Snabbare seriebildtagning, rejälare, bättre vädertätning, kanske bättre bufferkapacitet. Eftersom Nikon satsat så hårt i FX med 600, 610, 800, så är jag tveksam till om premium DX är något att satsa på för dem nu? Är målgruppen bred nog nu när "alla" vill ha FX?
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Ja DX-läget på en D800 har bättre upplösning än vad en D300s har (men den är långsammare). Den nya D800s ska tydligen vara snabbare. När det dröjt så här länge med en efterföljare till D300s så är det väl tveksamt om det blir någon. I så fall hade den varit här.
 

Lesenrot

Aktiv medlem
Ja DX-läget på en D800 har bättre upplösning än vad en D300s har (men den är långsammare). Den nya D800s ska tydligen vara snabbare. När det dröjt så här länge med en efterföljare till D300s så är det väl tveksamt om det blir någon. I så fall hade den varit här.
Vilken nya D800s?
 

eskil23

Aktiv medlem
Ja DX-läget på en D800 har bättre upplösning än vad en D300s har (men den är långsammare). Den nya D800s ska tydligen vara snabbare. När det dröjt så här länge med en efterföljare till D300s så är det väl tveksamt om det blir någon. I så fall hade den varit här.
Canon har väl inte heller någon efterföljare till EOS 7D? Om det dyker upp en sådan och om den säljer bra så kanske det kan komma något motsvarande från Nikon. Annars tror jag att vi har sett slutet på professionella crop-kameror.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon har väl inte heller någon efterföljare till EOS 7D? Om det dyker upp en sådan och om den säljer bra så kanske det kan komma något motsvarande från Nikon. Annars tror jag att vi har sett slutet på professionella crop-kameror.
En hög canonchef gick ut förra året och bekräftade att 70D och en efterföljare till 7D skulle komma. Han sa att 70D skulle komma snart, vilket den också gjorde. Han sa också att 7D-efterföljaren skulle dröja eftersom Canon vill ha "unik teknik" i den. Ett rykte säger att den unika tekniken skulle vara en hybridsökare med både optisk och elektronisk sökarbild, ungefär som Fujifilm fast för spegelreflex. En gissning är att kameran presenteras i samband med Photokina i höst.

Kameratillverkarna har mycket långsiktig produktplanering. Dels för att det krävs, men också för att det är japansk kultur. Jag kan tänka mig att D300s-efterföljaren fick stryka på foten när Nikon skulle bredda FX-programmet och samtidigt utveckla 1-serien. Utvecklingsresurser är en trång sektor och D7000 gjordes tillräckligt avancerad för att tillfredsställa en stor del av kunderna som vill ha en avancerad DX-kamera. Nu kan läget vara ett annat och Nikon är beredda att matcha Canon med en utmanare till 7D Mark II.
Jag tror inte att Nikon bara väntar och ser. De har nog bra koll på vad de kan vänta sig av marknaden. Det är möjligen konkurrenternas prissättning som kan kräva snabba beslut.
 
ANNONS