Annons

Lightroom - Smart Collection - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Jag har äntligen gått igenom alla mina bilder och taggat upp dem med keywords och ratings.

Min tanke är nu att skapa lite smart collections, typ "mina favoriter" men mina bästa kattbilder, mina bästa familjebilder osv. Jag stötte dock på ett problem som jag inte lyckas lösa på något bra sätt.

Jag har skapat en smart collection som heter "Bra familjebilder". Där har jag angivit kriteriet att den skall vara minst 3 stjärnor (min klassning för en bra bild) och sedan var tanken att lägga till de kyewords som jag använt för familjemedlemmarna.

Problemet är att när jag lägger till:

Kewords - Contains - och sedan listar familjemedlemmarna i fältet med kommatacken emellan typ: Anders, Erik, Pelle, Janne

Ja då får jag med alla dessa MEN jag får också med bilder som taggats med "Anderstorp", "Eriksgata", "Andersson" osv.

Jag har temporärt löst detta genom att skapa ett kriterium till med doesn't contain men det blir ju ohållbart i längden.

Jag provade att ändra till "Contains words" vilket fungerar om jag bara anger en person men då kan jag inte lista flera personer i fältet.

Jag kan inte heller lägga till flera villkor med keywords för jag måste ju välja ALL eller ANY för hela villkorssamlingen. Det går ju inte att ange STAR > 3 AND (KEWORD = ANDERS OR KEYWORD = PELLE)

En workaround är ju att skapa en nivå till, så att jag har en smart collection för varje familjemedlem och sedan markera nivån ovan för att få med alla familjemedlemmarna men även det känns ju lite knöligt.

Har jag missat något?

Jag vill verkligen använda smart collections då jag tycker det är ett suveränt sätt att jobba. Sköter man bara taggning och rating så blir resten automatiskt.

Tack för länkarna.

Mycket av diskussionen där inriktar sig på mellanslag men jag tycker nog att problemet är större än så.

Nåväl, bra att jag fick bekräftat att jag inte missat något uppenbart.

Jag har haft samma problem och jag löste det genom att först skapa en vanlig "collection set" som hos mig heter "Släkten". Under den skapade jag en "smart collection" för varje släkting (keywords - contains words). Det blev många "smart collections", men det spelar ju ingen roll för när man är klar och har stängt sin huvudkollektion med den lilla pilen ser man dem ju inte utan hela släkten finns under den. Genom att man har varje släkting för sig är det också ett bekvämare sätt att hitta en enstaka släkting än att använda nyckelorden tycker jag.

Efter lite pulande igår kom jag fram till samma metod.

Det har ju som sagt fördelen att det går att plocka ut enskilda familjemedlemmar också.

Jag tycker det känns som om Adobe kunde jobba lite mer på sina smart collections. För varje villkorsrad borde man kunna få ange AND eller OR. Det skulle göra det hela mycket mer flexibelt utan att bli direkt svårare att hantera.

Jag har keword för släktingar inom närmsta kretsen.

Men oavsett om man sorterar via keywords eller smart kollektions har jag svårt att få till det som jag vill.

inga problem att markera "kalle" och så kommer alla kort med "kalle". Men även kort som innehåller andra personer kommer ju med oxå, alla kort med "kalle" samt "lisa" och "fia" tex. hur sorterar bort dom lättast så att bara korten med "kalle" kommer med.

Man kan väl använda hierarkiska keywords...

Källkod:
>Hela släkten
  >Min släkt
    >Jag
    >Mamma
    >Pappa
    >Bror
    >Farmor
    >Farfar
  >Fruns familj
    >Frun
    >Fruns syster
    >Fruns mamma

Då kan man ju lätt få fram enskilda personer eller deras släkt via keywordlistan. Dessutom läggs alla sökord in automatiskt när man väljer ett. Märker jag t.ex. en bild med "Farmor" så märks den även med "Min släkt" och "Hela släkten".

inga problem att markera "kalle" och så kommer alla kort med "kalle". Men även kort som innehåller andra personer kommer ju med oxå, alla kort med "kalle" samt "lisa" och "fia" tex. hur sorterar bort dom lättast så att bara korten med "kalle" kommer med.

Om jag fattar dig rätt menar du att du vill kunna få fram de kort Kalle är ensam på. Det kan du göra genom att skapa en smart collection med "keywords - contains word - kalle" + "keywords - doesn't contain - lisa, fia".

Man kan väl använda hierarkiska keywords...

Källkod:
>Hela släkten
  >Min släkt
    >Jag
    >Mamma
    >Pappa
    >Bror
    >Farmor
    >Farfar
  >Fruns familj
    >Frun
    >Fruns syster
    >Fruns mamma

Då kan man ju lätt få fram enskilda personer eller deras släkt via keywordlistan. Dessutom läggs alla sökord in automatiskt när man väljer ett. Märker jag t.ex. en bild med "Farmor" så märks den även med "Min släkt" och "Hela släkten".

Tack! Detta verkar vara ett användbart alternativ i det aktuella fallet.

Fast det spricker ju lite om man vill ha en smart collection som följer en annan strkutur än hierarkin.

Jag kan hålla med om att Adobe skulle kunna ha gjort Smart Collections ännu smartare...

LR har ju uppenbarligen koll på alla keywords som används, t.ex. i Filter>Metadata. Man kan ju undra varför de inte använder samma system i Smart Collections när man väljer keywords där? Nej, då ska man skriva in dem för hand. Det hade ju varit bra om även möjlighet till "drop-down-meny" funnits så man kunde hitta sina ord där. Eller en auto-completion som när man lägger till keywords till bilderna. Men, det ska väl finnas nåt till version 2.3 eller nästa efter det. Nån som testat 2.3 förresten?

Det finns säkert visas möjligheter att Adobe utvecklar konceptet med smart collections. Själv skulle jag uppskatta om man fick en möjlighet att i princip skriva helt egna SQL satser och spara dem (för jag antar att det är vad Smart Collections är). Det vore ju coolt att kunna knåpa ihop sina collections helt fritt.

Jag har inte provat 2.3 ännu, jag tycker 2.2 flyter på så pass bra att jag inte vill riskera att installera något halvfärdig. Jag kan gott vänta någon månad eller två tills 2.3 är klart i skarp version.

Jag tycker det känns som att Adobe har ganska gott tempo med uppdateringarna.

Tack! Detta verkar vara ett användbart alternativ i det aktuella fallet.

Fast det spricker ju lite om man vill ha en smart collection som följer en annan strkutur än hierarkin.

Jag har det på detta sätt men problemet kommer väl om man vill hitta en bild på "bara" mamma. söker man på mamma kommer ju även korten på mamma och pappa (dvs dom där bägge är på samma kort) osv.

Det finns säkert visas möjligheter att Adobe utvecklar konceptet med smart collections. Själv skulle jag uppskatta om man fick en möjlighet att i princip skriva helt egna SQL satser och spara dem (för jag antar att det är vad Smart Collections är). Det vore ju coolt att kunna knåpa ihop sina collections helt fritt.

Ett helt öppet gränssnitt mot databasen vore ju fint, men skulle Adobe verkligen släppa det fritt? Men visst, lite fler - och bättre - sökalternativ vore bra. Att söka på exakta fraser och att kunna avgränsa ord med t.ex. " eller ´ borde ju nästan vara standard tycker man.

Jag har det på detta sätt men problemet kommer väl om man vill hitta en bild på "bara" mamma. söker man på mamma kommer ju även korten på mamma och pappa (dvs dom där bägge är på samma kort) osv.

Frågan är bara hur en sådan sökning skulle se ut. Man kan ju ha andra keywords i bilden som inte har med personer att göra. För att hitta bara "mamma" så vill man ju även ha med de bilder där man har "mamma, hemma" och "mamma, bil, husvagn" men inte "mamma, pappa, bil, husvagn". Kanke att söka på "mamma" i huvudgruppen personer samt att inga andra keywords i denna huvudgrupp får förekomma.

Finn det förresten några bra Lightroom.forum? Jag känne rtill www.lightroomforums.net - vet ni några andra?

Om jag fattat rätt så använder Lightroom en databas som är en öppen standard så jag tror att den "händige" redan idag kan komma åt den.

Självklart kommer man inte exponera allt för den normale användaren, men just själva filtreringen som görs i smart collections borde kunna göras betydligt mera flexibel och öppnarer.

Forum - det finns väl något Lightroom forum på Adobes hemsida men det ser ju ruskigt tråkigt/fult ut.

Säkert finns det fler.

Jag har inte provat 2.3 ännu, jag tycker 2.2 flyter på så pass bra att jag inte vill riskera att installera något halvfärdig. Jag kan gott vänta någon månad eller två tills 2.3 är klart i skarp version.

Tror du lugnt kan prova 2.3. Har nu kört den i någon vecka på både en MacBook Air och på min PC Desktop som är min huvuddator för bildredigering. Skall iväg till Brasilien på semester i två veckor. sticker på onsdag. Därför ville jag ha en så bra version som möjligt på airen som jag har med mig. Den är bra men inte den snabbaste i värdlen. Därför var eftersläpningen i brushes jobbig.
Det är nu mycket bättre och minnesläckan som fick LR att krascha efter man jobbat länge verkar nu helt löst.
så jag tar risken och har bara 2.3 med mig till Sydamerika.

Jag kan inte heller lägga till flera villkor med keywords för jag måste ju välja ALL eller ANY för hela villkorssamlingen. Det går ju inte att ange STAR > 3 AND (KEWORD = ANDERS OR KEYWORD = PELLE)

Skulle precis ställa en fråga om detta. Står inför samma problem med att vilja sätta "eller"-villkor.
Men som jag förstått av tråden så är detta en begränsning?

Jo det är en begränsning.

Jag kom runt detta genom att gruppera mina smart collections.

Alltså, istället föra att kunna ha ett villkor för en collection som är

WHERE RATING = 5 AND (KEYWORD = 'NISSE" OR KEYWORD='PELLE')

så får du skapa två olika collections.

a) WHERE RATING = 5 AND KEYWORD = 'NISSE'

b) WHERE RATING = 5 AND KEYWORD = 'PELLE'

Gentom att gruppera dessa två collections i en collection set så kan du genom att markera setet få fram rätt svar.

Denna workaround funkar ju men om det är många villkor inblandade så kan det bli väldigt jobbigt att sätta upp.

Man kan väl nästan se den hierarkiska möjligheten för smart collections som en UNION ALL för att tala databasspråk?

ANNONS
Götaplatsens Foto