Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildspel Proshow Producer

Produkter
(logga in för att koppla)

molusk

Aktiv medlem
Hej!
Jag har provat att göra ett bildspel i Proshow Producer. Som jag ser det är det ett bra verktyg att producera bildspel för olika medier. I mitt fall valde jag DVD för då kan man komma till folk som saknar dator och visa bildspelet direkt på deras TV.

Att visa mina gamla skannade bilder med zoomning och panorering till musik ger dem en helt ny dimension.

Är det någon som har erfarenhet av detta program, eller finns det de som är ännu smidigare?
//Bosse
 

El Barto

Aktiv medlem
Hej!
Jag har provat att göra ett bildspel i Proshow Producer. Som jag ser det är det ett bra verktyg att producera bildspel för olika medier. I mitt fall valde jag DVD för då kan man komma till folk som saknar dator och visa bildspelet direkt på deras TV.

Att visa mina gamla skannade bilder med zoomning och panorering till musik ger dem en helt ny dimension.

Är det någon som har erfarenhet av detta program, eller finns det de som är ännu smidigare?
//Bosse
Jag har bara testat Proshow Gold. Har faktiskt inte en aning om vilken skillnaden är. Tycker dock att Windows Movie Maker funkar helt ok om man inte vill krångla till det. Det finns även ett annat gratisprogram från Microsoft som är rätt ok, men jag kommer inte ihåg vad det heter.

Har du något publicerat på nätet? Vore intressant att se hur andras arbete fortgår...

Kolla gärna mitt pågående arbete här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=104002

/M
 

molusk

Aktiv medlem
Kolla gärna mitt pågående arbete
Det var ju intressant bildspel. Är det gjort i Windows Movieaker?

Om du vill ha lite synpunkter från mig som jobbat en hel del med video, så tycker jag att man i första hand ska arbeta med speaker. Det är inte så svårt att spela in en röst samtidigt som personen läser texten till bilderna. Därigenom kan man som åskådare koncentrera sig på bildrna istället för att försöka hinna med och läsa texterna. Du märker då också hur långa scenerna bör vara för att texten ska hinnas med att läsas.

En annan sak som du kan pröva är att lägga in "stickbilder" på koncentrationsläger o liknande som du hämtat på någon copyrightfri sida. Därigenom blir det lite intressantare än att bara se föredragshållaren och publiken i olika vinklar.

Jag tittar gärna igen om du gjort några förändringar
//Bosse
 

El Barto

Aktiv medlem
Det var ju intressant bildspel. Är det gjort i Windows Movieaker?
Just detta är inte gjort i Movie Maker utan just ProShow Gold.

Om du vill ha lite synpunkter från mig som jobbat en hel del med video, så tycker jag att man i första hand ska arbeta med speaker. Det är inte så svårt att spela in en röst samtidigt som personen läser texten till bilderna. Därigenom kan man som åskådare koncentrera sig på bildrna istället för att försöka hinna med och läsa texterna. Du märker då också hur långa scenerna bör vara för att texten ska hinnas med att läsas.
Du kan ha rätt i detta. Dock är jag inte överdrivet förtjust i speakers själv. Finns en överhängande risk att lite av budskapet går bort. Dock vet jag att det finns inspelningar just med Ilona själv som jag borde försöka få tag i och klippa in.

En annan sak som du kan pröva är att lägga in "stickbilder" på koncentrationsläger o liknande som du hämtat på någon copyrightfri sida. Därigenom blir det lite intressantare än att bara se föredragshållaren och publiken i olika vinklar.
Bra idé! Ska se om jag hittar några som jag tycker är tillräckligt passande. Återkommer!

Jag tittar gärna igen om du gjort några förändringar
//Bosse
Tackar för synpunkterna. Återkommer!

/M
 

growingart.se

Aktiv medlem
Har någon provat stoppa in video i proshows bildspel? Och en detaljfråga på det, om nu något vet, om det gör någon praktisk skillnad på 24 eller 30 frames per second.
 

stefan p

Aktiv medlem
Producer. Javisst!

Hej!
Jag har jobbat flera år i proshow. Först i Gold och det senaste året i Producer som har fler och bättre möjligheter till avancerade bildövergångar, stöd för bluray, mm.
Ett mycket lättarbetat program som slår det mesta.
Det fungerar utmärkt att klippa in video i oxo!
Kolla gärna in "Inbjudan till Bohuslän" eller några av mina andra bildspel på
http://www.photodex.com/sharing/viewalbum.html?bm=108759

Bra är oxo att det är extremt lätt att ladda upp bildspelen på photodex sida.
Passa på nu när dollarkursen är rätt...
Mvh/Stefan
 

stefan p

Aktiv medlem
Ang video

Uttryckte mig nog en aning oklart. I dom bildspel som finns upplagda ingår ingen videofil men det funkar annars utmärkt att ladda in videoformat. Tar dom flesta format typ avi, wmv, mpg, mm.
Tar även fotoshop filer (psd) samt RAW.
Mvh/Stefan
ps. en testversion kan enkelt laddas hem från www.photodex.com
 

growingart.se

Aktiv medlem
Jag har proshow gold men ingen högupplöst video. Provade med en kompaktkameravideo men skulle vara intressant att se en video med HD kvalitet. Ser lite lustigt ut med bra stillbilder och en pixlig video, det blir ingen hårdrocksvideo av det :)
 

genuino

Avslutat medlemskap
Text

Vart har de gömt textfunktionen i pro show producer? Hittar ingenstans är man kan skriva in text!!!
 

genuino

Avslutat medlemskap
Hej

Tack, jag hittade de :) Men då kom jag till nsäta problem, kan man bara ha ett spår för ljud? Man kanske vill ha musik men även lägga in lite ljudeffekter vid vissa bitar?
 

staika

Aktiv medlem
Ja det finns bara ett ljudspår men det går att lägga in ljudeffekter eller en berättarröst till en bild. förutom "grundljudet.
Dubbellicka på bilden och i Slide Options väljer du Sound-Sound Effects och där välja vad du vill göra.
 

stefan p

Aktiv medlem
Flera ljudspår är ok

Det går utmärkt att ha flera ljudspår. Bara att bestämma när dom skall börja och sluta så kan dom väva in i varandra. Volym samt in- och ut-toning kan sättas specifikt för varje spår.
Mvh/Stefan
 
ANNONS