Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räta upp bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Om det är försent att vrida kameran föreslår jag Free Transform - Rotate i PS. Show grid hjälper till att få det exakt.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Photoshop Elements och även Photoshop har ju en automatisk upprätnings funktion, bara aktivera den och dra ett streck längs en linje som Du vill ska vara rak tex horisont och så vrids bilden rakt en jättesmidig funktion!!

Du måste dock beskära bilden efteråt för att få bort de vita fält som uppstår efter vridningen.

Finns inte den funktionen i Ditt program så använd en av linjalerna som riktmärke eller lägg upp ett rutnät och aktivera rotationsfunktionen rotera fritt och vrid tills en rak linje på bilden stämmer med den raka linjalen/rutnätet!
 

GamleTrashberg

Aktiv medlem
Picasa (google) har ett väldigt enkelt verktyg för att räta upp bilder + en massa övriga justeringsverktyg + att det är ett snabbt och smidigt sorterings/visningsprogram. Dessutom läggs inte de redigeringar man gör direkt på bildfilen utan orginalet finns kvar.

Gratis. Bara ett tips.
 

teddan

Medlem
Photoshop Elements och även Photoshop har ju en automatisk upprätnings funktion, bara aktivera den och dra ett streck längs en linje som Du vill ska vara rak tex horisont och så vrids bilden rakt en jättesmidig funktion!!

Du måste dock beskära bilden efteråt för att få bort de vita fält som uppstår efter vridningen.

Finns inte den funktionen i Ditt program så använd en av linjalerna som riktmärke eller lägg upp ett rutnät och aktivera rotationsfunktionen rotera fritt och vrid tills en rak linje på bilden stämmer med den raka linjalen/rutnätet!
Finns det ett sätt att få photoshop att också beskära bilden automatiskt? jag tycker det är jobbigt att "pricka" kanterna med crop tool.

tacksam för tips.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Finns det ett sätt att få photoshop att också beskära bilden automatiskt? jag tycker det är jobbigt att "pricka" kanterna med crop tool.

tacksam för tips.
Inte som jag hittat iaf men det betyder ju inte att det inte finns, men bekvämt vore det helt klart, så kanske någon mera proffsig användare kan ge svar på det.
 

iBoat

Aktiv medlem
Finns det ett sätt att få photoshop att också beskära bilden automatiskt? jag tycker det är jobbigt att "pricka" kanterna med crop tool.

tacksam för tips.
Lens correction i PS3 fungerar på det sätt du vill. Tycker dock att det är snabbare och lättare att använda transform. Tips: Håll ner cmd (mac) om du vill "lösgöra" ett hörn för att kunna räta upp perspektiv mm.
 

KoDanne

Avslutat medlemskap
Gå på Bild - Rotera - Fritt och skriv in lämpligt värde i rutan.
[/url]
Gör som ovan men måtta upp en linje parallellt (lodrätt) med tex en stolpe vägg eller annat objekt som skall vara i lod.

Efter det att du gjort det (med linjalen), kommer det felande värdet reda att så i
"lämpligt värde i rutan".
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tack för tipset. Hur gör jag för att för att använda jpeg där?
Du kan högerklicka på filerna i Bridge och välja Open in Camera Raw, alternativt så kan du ställa in Photoshop så att det alltid öppnar JPEG i Camera Raw. Det senare göra under Preferences --> File Handling --> Camera Raw Preferences. Samma inställning finns i Bridge också har jag för mig.

Kanske finns ytterligare något sätt som jag inte upptäckt. Brukar ofta vara så med PS. :)
 

danneman

Aktiv medlem
Finns det ett sätt att få photoshop att också beskära bilden automatiskt? jag tycker det är jobbigt att "pricka" kanterna med crop tool.

tacksam för tips.
Precis vad jag skulle önska! Alltså en automatisk trimning som bara tar bort precis så mycket att de tomma fälten efter roteringen försvinner. Inget händigt Photoshop-tips för detta? Någon?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
I CS3 går det att bara göra en vanlig beskärning som är mindre än bildebn på alla håll, sen sätter man pekaren utanför ett hörn. Då kan man rotera hela beskärningen till den vinkeln man vill ha. Sen kan man dra ut kanterna till den storleken man vill ha och croppa, så rätar alltihoip upp sig!

Ett tips är att lägga en linje av beskärningen brevid t.ex. horisonten, då är det bara att vrida tills de är parallella!
 

Kustbo

Aktiv medlem
Finns det ett sätt att få photoshop att också beskära bilden automatiskt? jag tycker det är jobbigt att "pricka" kanterna med crop tool.

tacksam för tips.
Satt och letade lite mera i menyerna då det ju vore bekvämt med en autofunktion och faktiskt jag hittade den under Bild / Rotera / Räta upp och beskär bild hela proscessen går automatiskt med både upprätning och beskärning, testade på en bild med sned horisont och det blev perfekt rakt och inga vita fält kvar.

Detta gjort i PSE 5.0 som ju har några år på nacken så kan inte tro annat än att nyare versioner har denna fuiness kvar, har inte använt någon variant av CS men borde finnas där med.
 
ANNONS