Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny autofokusmotor...

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut11

Aktiv medlem
Jag har en gammal systemkamera (Minolta Maxxum 3000i, 28-80) tror den är från 1990, nu är det så här att det verkar som om motorn till autofokusen lagt av, eller snarare det är så att den har lagt av. Vet inte vad det kostar att laga detta, är det kanske bättre att investera en ny systemkamera i stället för att laga den gamla?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hej Malin!

Känns som om det kan bli en dyr historia.
Eftersom det är en "enkel" modell så är det nog bättre att titta efter en ny minolta, så kan du använda gluggen. T.ex. Dynax 303,404,505 modellerna. Skulle gissa på att 303:an ligger närmst din gamla kamera. Pris 2595:- med 35-80.
Alternativet är att leta begagnat. Då kan du hitta din kamera för 1200:- utan glugg. Källa:L-Foto
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Gammal Minolta?

Varför inte en ny Dynax 5a? Den verkar urläcker!Lagom stor - och lätt dessutom!. Inte speciellt dyr heller. Men vill du satsa seriöst tycker jag att du ska lägga pengarna på en Dynax 7a. Men då kostar det ju mer också förstås..
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Dynax 303 är den enda systemkameran på marknaden som jag inte rekommenderar. Den går bara att köra på automatik, så undvik den. Annars tycker jag inte att du borde känna dig bunden till Minolta om du bara har ett 28-80. De flesta kameror säljs ju i paket med just ett sånt och kostar ofta inte mer som paket än som löst hus. Känn på lite olika kameror, typ F65, EOS 300, 505si och vad nu Pentax motsvarighet heter och välj den som du tycker känns bäst.

Förresten, behöver du verkligen autofokus? Tänk igenom det, du kanske klarar dig bra med den du har och slipper vare sig byte eller reparation. Själv kan jag ha och mista autofokusen, men det beror ju förstås på vad man fotograferar.
 

avslut11

Aktiv medlem
Tack alla för svar

Får nog precis som Jim skriver känna mig för... Jag har läst lite om Minolta 505si bl a och på fler av Minoltamodellerna står det som minus att autofokusen går lite sakta... Hm, har också kollat in i FOTO Canon EOS 3000N, billigt 3.300:- bara.. Får fundera några dagar... För jag vill ha en fungerande AF, iofs man kan klara sig utan, men jag vill nog ha det iaf.

Ska kolla olika butiker efter nyår, sedan sätta igång att fota igen (med C-41-film förstås..., apropå tidigare diskussion om dyr framkallning) :p

Tack för alla svar!
 
ANNONS