Annons

Kort skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

copywriter

Aktiv medlem
Gott folk.

Jag är grön som den grönaste gröngöling vad det gäller fotografering. Jag tänkte ta ett par porträtt av en nära vän och tänkte använda så kort skärpedjup som möjligt, helst lägga skärpa enbart på ögonen. Inte så innovativt, men ändå.

Jag anar att jag skall använda mig av så stor bländare som möjligt. Eller? Vad bör jag använda för objektiv. Och vid vilka bländartal (om det nu är där nyckeln ligger) får jag min önskade effekt?

Och ja, jag har läst den mycket komplicerade artikeln om skärpedjup som finns här på fotosidan. Kan dock inte grekiska.
 

Jeppe

Aktiv medlem
50mm/1.8 @ 1.8 eller 85mm/1.8 @ 1.8 ger hyffsat kort skärpedjup...(dock naturligtvis samma om avbildningsskalan är densamma)
 

wikman

Aktiv medlem
Beror ju lite på vad man har för film format också, ju större filmformat desto kortare skärpedjup.

Sen vet jag inte om det stämmer, men jag upplever det som att skärpedjupet blir kortare ju närmre objektivets närgräns man kommer.
 

Jeppe

Aktiv medlem
wikman skrev:
Sen vet jag inte om det stämmer, men jag upplever det som att skärpedjupet blir kortare ju närmre objektivets närgräns man kommer.
Visst är det så.. Kolla på macrofotografering t.ex. Där arbetat man ju oftast med liten bländare och får ändå suddig bakgrund
 

gbjerne

Aktiv medlem
Ju längre objektiv och desto större bländare ju mindre upplevs skärpedjupet.

Placera dessutom föremålet nära gluggens närgräns och du får ett väldans kort djup
 

pola

Aktiv medlem
man får dock passa sig så att man inte får allt för lite skärpedjup, om man fotar en person rakt framifrån kan det ju vara roligt att få mer än bara nästa skarp...
 
ANNONS