Annons

IR-foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiora

Medlem
Hej!
Jag är lite intresserad utav att testa IR fotografering. Är det någon som har några tips om hur man kan redigera ir bilderna i aperture? mvh.camilla
 

Pixelmania

Aktiv medlem
-
Hej

Antar du sett IR bilder och tänkt "wow, såna skulle jag vilja fota"

Men de flesta av dessa IR bilder har redigerats en hel del.

En oredigerad IR bild är knall-röd, inte mycket att hurra för.

Jag tror att frågan är lättare att svara på om du kan ge exempel på hur du vill att resultatet skall se ut.

Skall slutresultatet vara S/V bilder eller färg med djupblå himmel?

Slutresultat påverkas av hur redigering görs och vilket bildredigeringsprogram som används.



MVH
-
 

atotowi

Aktiv medlem
KOllade in några av dina IR bilder Ingemar. Riktigt snygga.
Funderar på om de är tagna med en ombyggd kamera eller om du använder "löst" IR-filter på vanliga optiken.
Har börjat med IR själv och använder Hoya R72 filter men får inte riktigt till de där rena färgerna Utan blit ofta dragandes med nåt färgstick (och gärna lite olika beroende på vinjettering och så).

Ett exempel på en av min abilder:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1746823.htm

Jag använder PS och använder levels lager, channelmixer lager för att byta plats på Röd/Blå och sen Color correction lager på det.
Om det är nån som är intresserad kan jag skicka en tom psd-fil med lagren så är det bara att göra drag/drop på en IR-bild och finjustera...

Finns det andra program som är bättre än PS för detta?
 

Pixelmania

Aktiv medlem
-
Använder Fuji kamera med löst R72 filter framför linsen.

För redigering använder jag PS, levels lager, channelmixer lager precis som du, vet inte om andra program är bättre.


Om man tittar i mitten av din bild Tony så verkar det vara en slags ljusare färgskiftning, det kallas "hot spot" som uppstår nånstans i linserna, många kameror och linser lider av denna defekt och gör dem mindre lämpliga för IR.

IR är så pass komplicerat så man kan tyvärr inte bara säga "gör så här då blir det bra".

Faktorer som påverkar bildens slutresultatet:
Förståelse för IR (hur mycket man läst om IR)
Hur känsligt kamerans CCD är för IR
Hur starkt IR/cut filter och högpass filter är
Kamerans förmåga att fokusera inom IR spektrat
Olika kameror ger olika färgstick
Lämpliga objektiv och linser, problem med hot spot
Vilket zoom omgång som används, påverkar hot spot
Vilken bländare som används
Långa slutartider ökar brus
Vilket IR filter som används
Solstrålarnas infallsvinkel på objekten
Vilka metoder som används i bildredigeringen


Alla har olika tycke och smak vilket också påverkar slutresultatet, en del vill ha IR bilder som S/V och andra i färg osv....


MVH
-
 

atotowi

Aktiv medlem
OK, tackar för svaret.
Jo, det där med hot spot hade jag redan lite kläm på. Mina första försök gjordes med ett 17-35 zoom och då kan vi snacka om hotspot :-|

Men då är man på rätt väg i alla fall.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Hej!
Jag är lite intresserad utav att testa IR fotografering. Är det någon som har några tips om hur man kan redigera ir bilderna i aperture? mvh.camilla
Ta bort IR-cutoff filtret från kameran och ersätt det med ett vis-cutoff filter och fota svartvitt så ha du löst alla problem. Resultatet blir såhär:

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3620955249/

Med en färgsensor så blir det såhär:

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/2664812776/
 

Mánadís

Aktiv medlem
Ny fråga!

Jag har en Konica Minolta Dynax 5D och en Sony A700. Går det att ta IR-bilder med dem genom att sätta på ett IR-filter?
Har för mig att jag läst nånstans att vissa kameror inte kan ta den här typen av bilder och att iaf Konica Minolta tillhör dem. Stämmer det?
Hade varit så roligt att prova...
 

Pixelmania

Aktiv medlem
Går det att ta IR-bilder...

Det går att ta IR bilder med de flesta kameror med ett IR filter framför linsen, men sen varierar kraven om slutresultatet är det önskvärda.

Digitala kameror har ett inbyggt filter som tar bort mycket av IR spektrat, därför måsta man ha långa slutar tider för att få in tillräckligt med ljus så inte bilden blir för mörk, men längre slutartider ger mer brus och om objekt (löv) rör sig blir de inte så skarpa.

IR filter som Hoya R72 är relativt billigt, är inte resultatet tillfredställnade går det ju alltid att sälja filtret.

Men precis som alla andra områden krävs det tid och engagemang för att få bra IR bilder.


MVH
 
ANNONS