Annons

vad ska jag ta med mig till fotograferingen?

Produkter
(logga in för att koppla)

bildstina

Aktiv medlem
Jag har fått förtroendet att fota en borgerlig vigsel i stadens rådhus med middag efteråt på ett värdshus. Jag har fotat bröllop tidigare men endast som gäst och därför varit väldigt avslappnad kring fotandet. Nu är det jag som ska leverera bilder... Har försäkrat mig om att de vet att jag är amatör, att jag kommer att göra mitt yttersta men att jag inte är proffs.

Den utrustning jag har till förfogande är Canon EOS 30D och Canon EOS 300 (analog) samt Canon EF 50mm f1.4 och Canon EF 28-70mm f2.8L. Har även ett Canon 100 mm macro f2.8. Vad är smartast att kombinera ihop för ändamålet...? 30d + zoomen och EOS 300 + 50mm f1.4? Eller ska jag lämna analoga hemma och bara köra digitalt? Har ett trebens-stativ, är det till hjälp vid sådan fotografering? Kanske bara ha med 50mm-objektivet? Är väldigt sugen på att köpa en vidvinkligare zoom men har inte riktigt budget för det nu...

Tackar på förhand för råd!
 

Minita

Aktiv medlem
Jag hade inte blandat utan enbart kört digitalt. Även stativet hade jag lämnat hemma. Känner mig lite hämmad av stativet. Ditt fasta och 28-70 zoomen hade jag kört med.

Har du extern blixt och reflexskärm? Den fasta gluggen inomhus UTAN blixt och blixten utomhus för att lätta upp bilderna. Ögonen får dessutom lite extra liv med reflexerna. Är det väldigt stark sol på dagen D, så är blixten mer eller mindre ett krav.

Reflexskärmen kan vara användbar på många sätt men kräver i princip alltid att du har någon som hanterar skärmen åt dig.

Lycka Till!
 

bildstina

Aktiv medlem
Har varken reflexskärm eller extern blixt. Har provat fota med den inbygda blixten vid starkt motljus vilket några gånger gett bra resultat. Tack för dina råd!
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Om du inte vill köpa en färdig reflexskärm, men vill ha samma funktion, kan du köpa en frigolitskiva på närmaste byggvaruhus. Den kostar några tior, och köper du en lite tjockare skiva så är den helt styv. Men, som sagt tidigare, du behöver någon som kan hålla den åt dig.
 

Minita

Aktiv medlem
Tänk på att bästa fotovädret är (uppehåll) ett lätt tunnt molntäcke som fungerar som en jätte diffusor. Riktigt solig dag, så ta merparten av bilderna inne i skugga. Du kommer att bli förvånad över de bilder som du har tagit ute i den starka solen hur kameran har "misslyckats" med skillnaden mellan ett solbelyst parti resp. ett skuggparti i ett ansikte om du inte använder blixten.

Till sist. Ta mycket bilder. Det kommer att bli bilder där något tittar åt fel håll, blundar osv osv. Var noga med att hålla ordning på dina minneskort så att du inte blandar till det. I stridens hetta, då gäller det att du kan din kamera och att handgreppen sitter i ryggmärgen. Glöm inte att snegla på brudens frisyr, spretiga hårstrån, klänningens veck och ev släp. Ta närbilder på bukett, ringar och detljer i hår och på klänning. Ibland har bruden ett strumpeband - glöm inte den detaljen (fast fråga först innan du stoppar objektivet under kjolen......)
 

goneaway

Aktiv medlem
Jag vet absolut ingenting om just detta, men det lilla jag hört tidigare är ju att alltid, alltid, alltid ha en backup kamera. Så jag hade definitivt tagit med den analoga bara för att ha den ifall det värsta händer. Och ha flera små minneskort istället för få och stora.

Hoppas det går bra! Lycka till.
 

casting

Aktiv medlem
Håller med Fredrik, ta med den analoga kameran som backup, använd den gärna också, men sparsamt, och ödsla kort med den digitala. Annars skulle jag mixa mellan zoomen och den fasta 50:an. Jag använder enbensstativ när jag fotar bröllop, vilket lyfter bilder tagna framförallt inomhus.Du kan använda ditt trebensstativ som en enbenare också om du inte fäller ut benen. Så den hade iaf fått följa med för min räkning, framförallt inomhus.
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
mmm backup hus är nog ett absolut krav för ett uppdrag som denna...
jag har haft tre D-SLR hus som havererat och blivit mer eller mindre oanvändbara (amatör-körda kameror, inte proffskörda)... så saker GÅR SÖNDER, det är inte bara saker som händer andra..
personligen skulle jag helst vilja ha två backuphus... eller åtminstone ett backup hus och en kompakt (fast den kan man sno av en gäst om det blri jättekris)
 
ANNONS