Annons

vad ska jag ta med mig till fotograferingen?

Produkter
(logga in för att koppla)

bildstina

Aktiv medlem
Jag har fått förtroendet att fota en borgerlig vigsel i stadens rådhus med middag efteråt på ett värdshus. Jag har fotat bröllop tidigare men endast som gäst och därför varit väldigt avslappnad kring fotandet. Nu är det jag som ska leverera bilder... Har försäkrat mig om att de vet att jag är amatör, att jag kommer att göra mitt yttersta men att jag inte är proffs.

Den utrustning jag har till förfogande är Canon EOS 30D och Canon EOS 300 (analog) samt Canon EF 50mm f1.4 och Canon EF 28-70mm f2.8L. Har även ett Canon 100 mm macro f2.8. Vad är smartast att kombinera ihop för ändamålet...? 30d + zoomen och EOS 300 + 50mm f1.4? Eller ska jag lämna analoga hemma och bara köra digitalt? Har ett trebens-stativ, är det till hjälp vid sådan fotografering? Kanske bara ha med 50mm-objektivet? Är väldigt sugen på att köpa en vidvinkligare zoom men har inte riktigt budget för det nu...

Tackar på förhand för råd!
 

Minita

Aktiv medlem
Jag hade inte blandat utan enbart kört digitalt. Även stativet hade jag lämnat hemma. Känner mig lite hämmad av stativet. Ditt fasta och 28-70 zoomen hade jag kört med.

Har du extern blixt och reflexskärm? Den fasta gluggen inomhus UTAN blixt och blixten utomhus för att lätta upp bilderna. Ögonen får dessutom lite extra liv med reflexerna. Är det väldigt stark sol på dagen D, så är blixten mer eller mindre ett krav.

Reflexskärmen kan vara användbar på många sätt men kräver i princip alltid att du har någon som hanterar skärmen åt dig.

Lycka Till!
 

bildstina

Aktiv medlem
Har varken reflexskärm eller extern blixt. Har provat fota med den inbygda blixten vid starkt motljus vilket några gånger gett bra resultat. Tack för dina råd!
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem