Annons

Blixt , fråga sigma , sunpak , metz ?

Produkter
(logga in för att koppla)

skägga

Aktiv medlem
Jag skall köpa en ny blixt & frågan är hur bra piratblixtarna är ?
Sunpak är ju grymt billig mrn känns plastig.
sigma ?
Metz ser i alla fall gidigen ut men ,,,,,
Eller skall man gå på en beg canon blixt istället?
Nytt är ju nytt , eller ?
 

ture

Aktiv medlem
Metz har i alla fall bästa produktnamnet. Jag menar, en pryl som heter "Mecablitz" kan ju bara inte vara fel!
 

Erik F

Aktiv medlem
Jag skulle satsa på en begangnad Metz 45 Ct/Cl (någonting) en bra och mycket pålitlig blixt.
 

Damocles

Aktiv medlem
Har du tittat på dom nya sigma blixtarna. EF-500 Super. En kollega köpte en sådan, den verkade vara ganska nice och mer lik en Canon 550EX än något annat, dock till det snuskiga priset av under 1400kr. Om man inte behöver digitalvarianten som kostar det dubbla.

Fått bra kritik i foto också, men dom har tuvärr lite tunt om teknikska detaljer.
 

Damocles

Aktiv medlem
Han köpte från http://www.cyberphoto.se
Dock har dom inte så mycket info under den vanliga EF-500, men allting finns under DG versionen, dom hade haft lite problem men infon och omdömmet från foto, där dom testat DG versionen, den infon hade dom haft under den vanliga versionens sida.

Annars finns ju sigmas hemsida.
http://www.sigma-photo.com/html/flashes.htm

Det mesta funkar manuellt direkt på blixten också, ska få se testbilder nu i veckan hur det funkar med blixtexponeringskompensation mot en 300V (som inte har det tillgängligt i kameran).
 

Jeppe

Aktiv medlem
Njaaaaa...

Som jag förstått det så är det Sigma EF 500 DG Super som är lik 550EX iom att DG-modellen nu även har E-TTL (och andra blixtsystem till andra kameror).

FOTO testade mig veterligen EF-500 Super, dvs INTE DG-modellen.

DG-modellen kostar oxå en hel del mer..typ x2. Fortfarande en hel del billigare än Canons 550EX

/Jeppe - som fortfarande väntar på sin EF-500 DG Super
 

Damocles

Aktiv medlem
Tror att Foto testade DG modellen, läste testen på jobbet när vi diskuterade det. Och på cyberphoto fanns infon för DG modellen under den vanliga ef-500 super. Men efter påpekande via mail har dom flyttat infon och omdömet från foto till sidan för ef-500 dg super. Jag ska inte svära på att jag har rätt då jag inte kan hitta foto på nätet.

Båda är dock försnillande lika, stödjer E-ttl och är ung som en 550ex iaf, det är det viktiga.
 

Damocles

Aktiv medlem
Kollade vilken foto hade testat, det var den vanliga... INTE DG. Så det hade du rätt i. Jag bugar mig. Och det står fel på cyberphoto då...fortfarande.

Dock gäller fortfarande att dom är lika bara att den vanliga kostar mindre än hälften och inte går att använda på digitala.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Men EF 500 Super har inte stöd för E-TTL. Det är det som är den stora skillnaden mellan den och DG-modellen..

Läs mer om blixtarna på www.sigma-imaging-uk.com

/Jeppe - som ska hämta sin Sigma EF 500 DG Super nu :)
 
ANNONS