Annons

Kontrastrik hud

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
Hej alla experter (och extra mycket hej till Calle Slättengren - long time no seen!). Jag är lite sugen på att prova på lite porträttfotografering, och då vill jag göra dessa svartvita och med en hård kontrast och ljussättning så att varenda por och rynka på modellen blir tydlig (se bildexemplet jag skickar med), och undrar helt enkelt om hur man lättast ljussätter för att få detta resultat, och vilken typ av (svartvit) film som är bäst lämpad. Jag tänkte även testa detta med min digitalkamera (Olympus C2100 UltraZoom) och tar tacksamt emot tips om hur man fotar sådana bilder även med en sådan (jaja - jag vet att det inte blir lika bra, men ändå...).
 

Bilagor

pej

Aktiv medlem
Jag är knappast expert men jag är duktig på att låtsas. :)

Svartvit film klara stora ljusskillnader bättre än mycket annat så de lämpar sig bra för den typen av bilder. Jag hade försökt med hårt ljus (liten ljuskälla nära modellen), uppemot tre steg (kanske fyra) mellan huvudljus och upplättningsljus (vad det nu heter på porträttfotospråk) och en modern film (typ Kodak T-Max, Ilford Delta eller Fuji Acros).
 

Sumpen

Aktiv medlem
Måste nog också ursäkta mig lite innan jag svarar... är ingen bla bla bla, men...

jag tror att bilden är ett resultat av noggran ljussättning men släpljus, dvs snett inkommande ljus som ligger jämnt med huden + en allmänt skrovlig hud.
 

pej

Aktiv medlem
Sumpen skrev:
jag tror att bilden är ett resultat av noggran ljussättning men släpljus (SIC)
...och jag tycker att den bifogade bilden luktar Tri-X (vad annars för rock'n roll) men jag skulle inte kalla den filmen för en generell ''porframhävarfilm''.
 

Claymore

Guest
Kan inte ett grönt eller blått filter vara lämpligt för att förstärka detaljer i huden vid svartvit fotografering? Man använder ju gult/orange/rött för att göra hud ljusare och jämnare, så ett blåfilter borde ju ha motsatt effekt.
 

Frehar

Avslutat medlemskap
Blå filter gör huden mörkare och mustigare, men man tappar samtidigt kontrast som man sedan får återhämta i printningen, bilden ovan känns lite lith printat, a´la Anton Corbijn,,
Testa Ilford multigrade varmtons papper + selectol + dokulith,,?? eller nått..
 
Senast ändrad:

jfahlstrom

Avslutat medlemskap
Tar mina porträtt i färg med en
Oly 2100 UZ och konverterat till
sv/v med Desaturate i Photoshop.

Labbar sedan med Duplicate Layer
och optionen Multiply, Dodge Tool
och Burn Tool och kontrastrerna.

Avslutar med ett Duplicate Layer,
som ändras med Filter/Other/High
Pass (level 1,5 till 3,0) och
Layer Option Soft Light, Hard Light
eller Vivid Light beroende på vad
jag vill få fram.
 
ANNONS