Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera FlexScan med EasyPIX - varför så starka färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soldyrkare

Aktiv medlem
Hej,

Frågan
Jag har köpt en FlexScan S2242 W-E som kom med EIZO EasyPIX kalibrator, men jag förstår inte varför den ger så oerhört stark kontrast på skärmen?

Jämfört med utskrift
Jag jämför skärmen med 5mm kapa bilder jag skrivit ut på Crimson, efter att ha suttit vid en färdigkalibrerad skärm, och det är inte alls samma sak.

Vad ska jag göra? Fick förståelsen att jag skulle kunna handinställa färgerna med denna, men så var det inte.

Ljushet
Har valt ljushet 70%, för den var också svår att välja.. men färgerna känns viktigast.

Kabel
Vet inte om det gör någon skillnad att jag inte kunde koppla DMI kabel mellan datorskärm och bärbar dator utan fick ta andra sortens kabel.

~ Ela

Senast ändrad:
adobe bridge vs fotosidan

Adobe Bridge
Hann precis se att bilderna på fotosidan ser aningen bättre ut på skärmen än i Adobe bridge där jag kikar. Är det nån inställning i Adobe bridge som ska ändras? Det ser väl något mörkare ut, och mer korrekt.

Kolla på de här länkarna, här finns lite info om hur man kalibrerar och profilerar en Eizo Flexscan. Inte med en EasyPIX, men principen är densamma förstås.

http://www.imagescience.com.au/kb/q...+Flexscan+Monitor+(with+an+Eye+One+Display+2)

http://www.imagescience.com.au/kb/questions/86/How to use an Eye One Display calibrator

Det finns också en bra pdf som visar hur du kan soft-proofa med en icc-profil, exempelvis Crimsons, för att se på skärmen hur din utskrift kommer att se ut.

http://www.imagescience.com.au/kb/g...=Mjd8VXNpbmcgSUNDIE91dHB1dCBQcm9maWxlcy5wZGY=

Senast ändrad:
Screenmanager borde fungera, jag antar att du har kopplat in USB-kabeln mellan skärmen och datorn? Nu kan jag inte EasyPix, men det verkar som att det också kommunicerar direkt med skärmen via USB, så Screenmanager kanske inte är så viktig.

Anledningen till att bilderna ser annorlunda ut i Bridge än på Fotosidan är att Bridge stödjer färghantering, vilket antagligen inte din webläsare gör.

Hej,

det tog hundra timmar innan jag förstod att screenmanager dyker inte upp genom att klicka på program och sedan screenmanager, utan den kommer som en liten ikon nere i högra hörnet på datorn.

Så därför jag deleta det inlägget, men du hann svara :)

Tack för informationen om färgerna.

Nu suckar jag för att easypix hela tiden säger ifrån när jag försöker göra förinställningar, och en får plocka bort dialogrutan. Försöker jag ändra till 6500 calvin så går inte rött, blått och grönt att ha kvar på 100%

Jag kan ställa brightness till 11% i förinställningar, men sen ska det innan kalibrering väljas en brightness för att matcha ett vitt utskriftspapper för foto, vilken tro?

Fortfarande inte hittat några bra färger på min skärm.

EasyPix, frågade faktiskt i affären om jag kan finjustera färger osv. med denna, men den är ju automatisk.. så det stämde förvisso inte, och den känns inte alls så bra.. får lust att lämna tillbaka den. Det här var jättesvårt.

Senast ändrad:
Glöm Screenmanager för tillfället, stäng av det, låt Easypix göra inställningarna. Brightness ställer du så att det matchar ljuset du sitter i. På min Eizo 2431 brukar jag kalibrera med Brightness på 20%, vilket ger en ljusstyrka runt 130 cd/m2.

Färgerna ska du inte behöva ändra, det sköts automatiskt. När du sedan tittar på bilderna så måste du titta på dem i ett program med färghantering, annars kommer färgerna att bli felaktiga.

Fungerar verkligen den automatiska kallibreringen med analog VGA anslutning?

Det är ingen monitor med hårdvarukalibrering hon har, men eftersom det är Eizos egna kalibreringsprogram hon använder så kan det kommunicera brightness- och vitbalans-inställningar etc. till skärmen via USB.

Då kanske det är USB-anslutningen som saknas i det aktuella fallet?

Nej, hon var inne i Screenmanager och ändrade inställningar så den finns på plats. Sedan skulle hon ha fått ett felmeddelande om hon försökt starta Easypix utan USB-anslutning.

Problemet var antagligen att hon var inne i Screenmanager och Easypix samtidigt, vilket gjorde att båda programmen försökte ändra skärminställningarna.

Senast ändrad:
spidern?

Blir nåt annat
Jag har tänkt lämna tillbaka easypix, inget för mig. Skärmen blir inte som jag vill. Jag är mer av en precisionsmänniska och vill kunna justera utan att ett program klagar, få välja temperatur osv.

Hoppas jag kan finjustera bättre med spyder 3 elite? Har beställt en nu.

HDMI vs DVI?
Det är VGA på min bärbara, så ska även försöka hitta nån konverterare som kan använda hdmi porten, eller om det finns nån DVI konverterare, vet inte vad som är bäst.

Senast ändrad:
Ja, Spyder3Elite är mer flexibelt, Easypix verkar vara ganska begränsat. Jag använder Spyder2Pro, det fungerar utmärkt.

Om du har HDMI-utgång på din bärbara så ska du kunna koppla den till skärmens DVI-ingång med rätt kabel. Om du bara har VGA-utgång på datorn så får du använda skärmens VGA-ingång.

Nu suckar jag för att easypix hela tiden säger ifrån när jag försöker göra förinställningar, och en får plocka bort dialogrutan. Försöker jag ändra till 6500 calvin så går inte rött, blått och grönt att ha kvar på 100%

Nej, det är just så du ändrar färgtemperatur, genom att justera mängden av rött, grönt och blått. Om du har en skärm som ger en färgtemperatur på 7400K om alla tre färgerna är på 100%, så drar du ner mängden på den blå kanalen. Till slut har du minskat mängden blå färg till dess att du har en färgtemperatur på 6500K.

Jag kan ställa brightness till 11% i förinställningar, men sen ska det innan kalibrering väljas en brightness för att matcha ett vitt utskriftspapper för foto, vilken tro?
Varför ska du ha en brightness på 11%? Det du bör ha är en ljusstyrka på din skärm som gör att din utskrift matchar din bild på skärmen under ett bra betraktningsljus på din utskrift. Enklare än att sitta och titta på en bild är att ta ett vitt utskriftspapper och försöka ställa in det så att det stämmer överens. Vilket vita papper du använder spelar inte så stor roll.

Själv använder jag den vita ytan på ett QP-Card 102 och matchar både ljushet och färgtemperatur mot denna vita yta. Mitt betraktningsljus har en styrka på 500 lux och en färgtemperatur på 4900K, min skärm ställs in på en färgtemperatur på 5500K och en intensitet på 140 cd/m2. Men det är jag, du kan inte använda samma värden.

Fortfarande inte hittat några bra färger på min skärm.

EasyPix, frågade faktiskt i affären om jag kan finjustera färger osv. med denna, men den är ju automatisk.. så det stämde förvisso inte, och den känns inte alls så bra.. får lust att lämna tillbaka den. Det här var jättesvårt.

Känns mycket märkligt om man först ska kalibrera sin skärm med exakta verktyg och program och sedan »finkalibrera« skärmen genom att skruva på färgerna skälv.

Stefan

Olika inställningar
Det finns två olika sorters ljusinställningar. Ena är i "färgjustering", och andra är den kalibratorn efterfrågar för utskrifter.

11% är enligt första länken som gavs mig ovan på ImageScience, läs där.

Den andra länken jag försökt stämma av med är fotosidans egena tips för kalibrering och där står bl.a. om färgtemperatur.

När kalibratorn EasyPix körs så ber den om att en inte ska göra några förinställningar alls, varpå allt faller. Det betyder att varken gama, temperatur eller annat kan förinställas om jag försått det rätt.

Olika kalibratorer
Vad jag förstår ska man innan en kalibrering kuna göra vissa förinställningar däribland ställa in önskad färgtemperatur.

Färg?
Menar du att färgtemperaturen skulle sjunka oavsett vilkan av RGB färgerna jag minskar, bara jag minskar ena? Lite intressant det där.

cd/m2
Har inte ens sett någon sådan inställning någonstans ännu.

Utgångar
Jo, alltså, min bärbara har VGA och HDMI, men HDMI ser mera ut som en USB utgång och matchar inte det som kom i paketet.

Finjustera
Alltså säger så, eftersom färgerna blir mycket starka på datorn. Har suttit vid en färdigkalibrerad skärm innan och då såg allt bra ut. Kan se att något inte stämmer.

Senast ändrad:
När du använder Easypix behöver du inte göra några förinställningar direkt på skärmen eller i Screenmanager av ljusstyrka eller vitbalans, det sköter Easypix. Gamma ska du ha på 2.2, men det borde den vara som standard, så den behöver du inte bry dig om. Färgtemperaturen ändras så fort du rör någon av RGB-kontrollerna, men de behöver du inte röra, eftersom Easypix ändrar det om du väljer "Matching". Då matchar du skärmens färgtemperatur (vitbalans) mot rummets färgtemperatur med hjälp av ett vitt papper. cd/m2 behöver du inte bry dig om, sätt ljusstyrkan så att det är behagligt att arbeta med, exempelvis mellan 10 och 20%.

Har du hdmi-utgång på datorn så behöver du en adapter för att kunna ansluta den till skärmens dvi-ingång.

För att se korrekt färger så måste du använda ett program som stödjer färghantering, och för att kunna se exakt hur utskriften blir så måste du soft-proofa med hjälp av skrivarens eller fotolabbets färgprofil.

Olika inställningar
Det finns två olika sorters ljusinställningar. Ena är i "färgjustering", och andra är den kalibratorn efterfrågar för utskrifter.

11% är enligt första länken som gavs mig ovan på ImageScience, läs där.
Jamen det är vad de kom fram till med deras skärm, inte nödvändigtvis vad du ska ha.

Den andra länken jag försökt stämma av med är fotosidans egena tips för kalibrering och där står bl.a. om färgtemperatur.
Det finns en serie om färghantering som jag skrivit som finns under rubriken Artiklar. Där finns ett stort avsnitt om att kalibrera skärmar.

När kalibratorn EasyPix körs så ber den om att en inte ska göra några förinställningar alls, varpå allt faller. Det betyder att varken gama, temperatur eller annat kan förinställas om jag försått det rätt.
Det är ju det den gör, fast det inte uttrycks på så sätt. Ljusstyrkan ska du matcha mot ett vanligt papper, det är inställningen för luminiscensen. Om den sedan hamnar på 50% eller 11%, det är inte viktigt.

Färg?
Menar du att färgtemperaturen skulle sjunka oavsett vilkan av RGB färgerna jag minskar, bara jag minskar ena? Lite intressant det där.
Nej, jag menar att om du minskar mängden blå färg sjunker färgtemperatur, minskar du mängden röd färg höjs den.

cd/m2
Har inte ens sett någon sådan inställning någonstans ännu.
Jo, som sagt. När du matchar din skärm mot ett vitt papper. Om det sedan är 130 eller 70 cd/m2, det är heller inte så viktigt.

Finjustera
Alltså säger så, eftersom färgerna blir mycket starka på datorn. Har suttit vid en färdigkalibrerad skärm innan och då såg allt bra ut. Kan se att något inte stämmer.
Men finjustering kan göra små ändringar på färgen, har du ett sådant fel som du beskriver är det inte finjusteringar som ska lösa problemet.

För det första, vad kollar du dina bilder i för program? Om du kollar i ett program som inte är färghanterat kommer du få mycket kraftiga färger, eftersom denna skärm kan återge kraftigare färger.

Stefan

Ja, alltså, hur fungerar din kalibrator och vilken modell är det? Kan du göra inställningar? Vilka? Vill du vara utan dem och ha en easypix?

Jag studerade precis foto i ett år och tycker väl mig ha en aning om hur det ska se ut. Kalibratorn var för Mig en besvikelse. Finns säkert andra den passar mycket bättre. De som inte vill göra något alls, ha allt klart och väldigt grundläggande.

Jo, jag använder adobe bridge och photoshop.

Tack för informationen, kul att lära sig nytt.

Oki, ska skaffa en sån konverterare.

Ja, alltså, hur fungerar din kalibrator och vilken modell är det? Kan du göra inställningar? Vilka? Vill du vara utan dem och ha en easypix?

Om du frågar mig, så har jag ett antal olika kalibratorer, men det är ju jag det. Den kalibrator som följer med i Easypix är densamma som används till Spyder III-paketet och anses väl som en av de bästa som finns på marknaden. Sedan är ju programmet Easypix ett försök att göra ett enkelt program som ändå ska fungera bra. I de tester jag gjorde med det så fungerar det bra. Jag fick ett resultat som låg i närheten av vad jag fick med kalibratorer och program som kostar 10 ggr mera.

Jag studerade precis foto i ett år och tycker väl mig ha en aning om hur det ska se ut. Kalibratorn var för Mig en besvikelse. Finns säkert andra den passar mycket bättre. De som inte vill göra något alls, ha allt klart och väldigt grundläggande.

Ett tips kan vara att ta hem ett program som heter Basiccolor Display. Där kan du prova det programmet under en vecka och se om du får bättre resultat med det. Det bör fungera med din nuvarande kalibrator, om du väljer Spyder III som modell i programmet. På så sätt kan du behålla din kalibrator, men använda ett av de bästa programmen för skärmkalibrering på marknaden. De inställningar som inte finns med i det programmet tror jag ingen behöver.

Stefan

Stefan, har du en länk till det där programmet? Kan gärna pröva det.

Varför ska en säljare argumentera för en spider 3 jämfört med easypix? Vilket mervärde ger den för pengarna? Det är mera sådana frågor en ställer sig.

Det Du gör är argumenterar FÖR en easypix, samtidigt som du Själv då väljer att arbeta med flera kalibratorer. Det är motsägelsefullt.

Stefan, har du en länk till det där programmet? Kan gärna pröva det.
www.basiccolor.de

Varför ska en säljare argumentera för en spider 3 jämfört med easypix? Vilket mervärde ger den för pengarna? Det är mera sådana frågor en ställer sig.
Spyder III är ett mer avancerat program, utan tvekan.

Det Du gör är argumenterar FÖR en easypix, samtidigt som du Själv då väljer att arbeta med flera kalibratorer. Det är motsägelsefullt.
Att jag har fyra olika typer av kalibratorer beror ju mest på att det är vad jag arbetar med. Då vill man ha koll på vad resp kalibrator har för för- och nackdelar. Men jag kan bara säga att jag fick ett bra resultat med Easypix, men det finns flera program som är mer avancerade och har bättre inställningsmöjligheter. Men för många är de onödiga och de vet inte vad de ska ha dem till. Så istället ställer de in 11% för att det var vad som stod på någon webbsida.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto