Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återställa datorns färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soldyrkare

Aktiv medlem
Hej,

Nu blev det knepigt igen.. nu har jag äntligen en underbar Eye-One Match 3 kalibrator och det händer mycket med färgerna på Eizo skärmen när jag kalibrerar, men det är knepigt för jag har en bärbar kopplad till skärmen och färgerna ändras så klart på båda skärmarna.

Nu när jag testat att redigera lite på kanske bra kalibrering, återstår att testa mig fram, så vill jag se hur bilden blev på bärbara men hur återställa färgerna?

Tack för hjälp.

Elisabeth

Nu använder inte jag 2 skärmar, men du borde ha en ruta i din mjukvara för kalibratorn som tillfälligt avaktiverar profilen.

Dock har du ju okalibrerat på båda skärmarna då.

Ja, det är det där jag försöker förstå, verkar finnas profiler i screenmanager. Har inte förstått vilken som är vanliga profilen dock?

Det jag försöker förstå mera, fast kanske är mera tekniskt, är hur jag kan få alla fönster att finnas kvar längst ner på bärbara när jag väljer Eizo som primär bildskärm. När jag väljer Eizo som primär bildskärm, vilket behövs, eftersom primära är den som blir kalibrerad, så flyttas även alla fönster till den datorn.

Senast ändrad:
Du får nog ha Eizo kalibrerad som arbetsskärm och laptopen okalibrerad, eller så gör du 2 profiler, en för Eizo och en för laptop, när du bildbehandlar laddar du Eizo profilen och vise versa.

Har bifogat en bild på hur min skärmdelning med ati kort ser ut, du borde vilja ha Extended där.

Bilagor

• ScreenHunter_01 Sep. 27 12.46.jpg
    ScreenHunter_01 Sep. 27 12.46.jpg
    20 KB · Visningar: 246
Mitt grafikkort heter NVIDIA GeForce 8400M GS.

Vilken bra funktion du har!

Jag har mera två boxar att kryssa i eller inte, och sedan markera skärm 1 och/eller 2:
. "detta är min primära bildskärm"
. "utöka skrivbordet till denna bildskärm"

Undrar om jag kan ladda ner nått program för att få "din" funktion, tro?

Har inte heller helt förstått var profilerna ligger.. hittade dem på screenmanager förut, men verkar ha gömt sig nu och står enbart "monitor connection list" när jag öppnar den.

P.s. Vaknade till en blå bambuskog på min eizo skärm hehe.. jahapp.

Lite senare.. lyckades connecta till LCD skärmen via "monitor connection list".

Ännu senare.. ja, "invalid gamma values" när jag ska kalibrera nu?

Har faktiskt kalibrerat om varje gång, hänger inte med på hur jag laddar olika profiler.

Senast ändrad:
Här kommer lite bilder på vad jag har.

Undrar, hur vet jag att datorn är kalibrerad efter att jag stängt av datorn och sätter igång allt på nytt? Som ni ser i "Color Adjustment" så visar den i detta läge nämligen 6500K. Undrar vart en hittar profilen (kalibrerat) som är sparad?

Sen har jag Vista hemma, och förstår inte helt hur detta påverkar heller.

Någon som har en idé?

Tacksam för lite mera svar.

~ Ela

P.s. Nu är det inte blått längre utan bambuskogen är grön.

Bilagor

• Andra bildskarmsupplosning m.jpg
    Andra bildskarmsupplosning m.jpg
    74.9 KB · Visningar: 193
  • Screen Manager Pro for LCD m.jpg
    Screen Manager Pro for LCD m.jpg
    78.4 KB · Visningar: 189
  • Screen Manager Pro for LCD Ver 2.9.0 m.jpg
    Screen Manager Pro for LCD Ver 2.9.0 m.jpg
    78.6 KB · Visningar: 200
ANNONS
Götaplatsens Foto