Annons

Color Settings i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Datura

Aktiv medlem
tjenare.

jag har en fråga inför "en dag i sverige" som började för ca en timme sen.

såhär står det på deras hemsida:

"Färgrymd: RGB (det går bra med vilken som helst av de tre, kolla bara så att PhotoShop inte är inställd på sRGB, i så fall ändra till RGB innan du överhuvudtaget gör någonting med dina bilder)
"

kan nån förklarar lite mer varför detta spelar någon roll? när jag går in på color settings i photoshop förstår jag inte mycket alls. hur ska jag veta vad jag ska välja?
Om jag väljer Adobe RGB under working space så säger programet till varje gång jag ska öppna en bild.
Den säger att bilden har en "embedded color profile that doesnt match the working space".

och vad betyder detta?

tacksam för svar.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Anledningen till att man inte ska använda sRGB, är att den inte lämpar sig riktigt lika bra för tryck som ex. vis Adobe RGB.

Bär du öppnar en bild i PS så känner PS av vilken färgprofil bilden har och du kan antingen:

- kasta bort den inbäddade

- konvertera till den inbäddade

- konvertera till den aktuella

så se till att du har rätt (RGB, Adobe RGB) inställt innan du öppnar filerna, sen konverterar du dina filer till "rätt" färgrymd. Allt för att bilden ska återges så som den är inskickad.
 

massebasse

Ny medlem
Jag har inte så mycket att tillägga själv, men jag bidrar med ett citat från ett annan forum:

alltid denna jungel o alla svamlar samma saker.
omfång i bilder i RGB baseras på vissa utopiska tankar att vissa skulle vara bättre en andra.
För att klargöra denna fråga kan ni faktiskt fråga alla erkända "färggurus" runt om i landet att det faktiskt inte gör någon skillnad vilken av ovanstående man väljer ,FÖRUTSÄTTNINGEN är att man hanternar bild filerna korrekt.Där falierar det för många.Ingen av ovanstående spaces kan man med ögat se skillnad på om hanteringen görs korrekt emellan.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hmm skillnaden mellan sRGB och Adobe RGB är rätt kraftig.. klart synligt för ögat..

Alltså då i program som klarar att visa olika färgprofiler..typ PS.
 

Datura

Aktiv medlem
Okej. så man ska aldrig använda sRGB?
varför verkar då det vara grundinställningen? och vad är den bra för?
 

Jeppe

Aktiv medlem
sRGB är då bildskärmsfärger (tror jag det kallas) och återger därför bilden så som den ex ser ut i internet explorer och andra program som inte klarar färghantering. Till webb är det ju då fördelaktigare att använda den.. annars kanske bilden ser bra ut i PS och Adobe RGB medan när du öppnar den sen i IE blir matt och tråkig.
 

Datura

Aktiv medlem
OKey.
då ska jag alltså bara convertera till RGB när jag ska ha en utskrift av bilden?

Tack för svar.
 

Damocles

Aktiv medlem
Dock kanske också bör nämnas att internet explorer har en förmåga att visa vissa bilder mörkare än när du visar samma bild i photoshop.
Inte alltid, men jag hade några bilder(sRGB) som var uppladdade, och när man kollade på dom från webben hade dom mörkats ner en bit jämfört med photoshop.
 

haze

Aktiv medlem
Kanske missat något här men skall bilderna tryckas så skall de levereras i CMYK (cyan, magenta, yellow och Key (Svart)) dvs tryckpressens tryckfärger.
RGB (Red, Green, Blue) är till för monitorer, projectorer etc.
 

ture

Aktiv medlem
Damocles skrev:
Dock kanske också bör nämnas att internet explorer har en förmåga att visa vissa bilder mörkare än när du visar samma bild i photoshop.
Inte alltid, men jag hade några bilder(sRGB) som var uppladdade, och när man kollade på dom från webben hade dom mörkats ner en bit jämfört med photoshop.
Såvitt jag vet gör inga webbrowsers något alls med bilder de visar; de bara dumpar RGB-värdena rakt ut till videokortet (möjligt undantag är IE på Macintosh, någonstans har jag läst att den har lite "colour management").

Photoshop, däremot, försöker anpassa bilden till din skärmprofil vid visning. Dvs, om du sparar bilden som sRGB men din skärm inte är precis sRGB så kommer bilden att se olika ut i Photoshop och utanför. (Sparar du bilden som t.ex. Adobe RGB eller Ektaspace kommer skillnaden att bli ännu mer drastisk). Om du konverterar bilden till din skärmprofil borde den bli precis likadan i och utanför Photoshop -- men bara på just din skärm!
 

mipert

Aktiv medlem
ture skrev:
...(möjligt undantag är IE på Macintosh, någonstans har jag läst att den har lite "colour management")...
Så är det. Sitter inte vid Mac men du går in under inställningar för IE och aktiverar Color Sync. Fast, det är ingen som gör det.
Ofta undrar jag varför de inte har fungerande färghantering per automatik men så inser jag att det är ändå ingen som kalibrerat sin skärm. Då gör färghantering i IE inte så mycket nytta.
 

John L

Aktiv medlem
Tyvärr måse jag erkänna att det här med färgprofiler har jag aldrig riktigt förstått.
Normalt skriver jag ut bilderna eller skickar den till Fotolabo för att få papperskopior. Iblans skilljer det väl mycket mellan skärm och papper.
Det verkar som min kamera (Konica KD 400) skapar bilder med färgprofilen sRGB IEC61966-2.1.
Skall jag alltid konverterar till Adobe RGB?
 

ture

Aktiv medlem
John L skrev:

Skall jag alltid konverterar till Adobe RGB?
Nu har jag aldrig använt Fotolabo, men på deras websidor (http://www.fotolabo.net/cgi-bin/sverige/faq2/smartfaq.cgi?answer=1051185610) kan man läsa att de dumpar RGB-datat rakt ut till exponeringsutrustningen, utan justeringar (eller åtminstone tolkar jag det så...) Det borde innebära att om du skickar samma bild två gånger, den ena som sRGB och den andra som Adobe RGB, så kommer den senare att få blekare färger vid utskriften (precis som den ser blekare ut om du tittar på den med t.ex. Internet Explorer).

Ett intressantare alternativ är att konvertera bilden till den profil som Fotolabo själva tillhandahåller. För att det ska funka som avsett måste dock din egen skärm vara korrekt kalibrerad.
 

haze

Aktiv medlem
Om du har en normal färgskrivare så jobbar den i CMYK dvs du har tre färger och en svart patron. Skickar du en RGB fil (additiv spektralfärg) måste den konverteras till CMYK (subtraktiv ytfärg) och då påverkas den av dina programvaror, skrivarfiler etc.
Vill du veta mer om färg kan du kika på en sida som den här tex. http://www.masda.vxu.se/multimedia/km/bild/farglara/farg1.htm
 
ANNONS