Annons

Köpråd bildskärm Eizo 24" FlexScan SX2461WK

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Hej funderar på att köpa en ny skärm och har kikat lite på Eizo 24" FlexScan SX2461WK. Skulle helst vilja komma ner något i pris runt 8-9000 någon som har några andra tipps eller skall jag satsa på denna skärm?

Mvh/ Tom
 

typhoon

Aktiv medlem
Hur gick det med skärminköpet? Blev det en Eizo?

Jag funderar själv på denna skärmen och är intresserad av synpunkter.
 

stonevalley

Aktiv medlem
Jag har faktiskt köpt skärmen och är väldigt nöjd med den. Men jag är dessvärre ingen expert på skärmar och kalibrering, mer än att jag tycker att den återger färgerna bättre än min tidigare HP skärm och att den går att hårdvarukalibera. Skulle själv vilja få mer synpunkter på skärmen.
 

par

Aktiv medlem
Jag har själv nyligen köpt en FlexScan SX2462WH. Jag vet inte rktigt vad SX2461WK har för specifikationer men jag är verkligen nöjd med denna skärm. En helt ny dimension jämfört med den något enklare 19 tums Eizo-skärm jag använde tidigare. Den var iofs rätt ok med VA-panel men det här är något helt annat. IPS-panelen är väldigt stabil och jämn över hela ytan. Ingen skillnad i färg eller ljus om man tittar från lite olika vinklar. Dessutom ser jag nu färgnyanser i mina bilder som jag inte tidigare upptäckt på bildskärm!

24" widescreen ger dessutom en härligt stor arbetsyta när man bildbehandlar. Jag är dock osäker på om någon FlexScan-skärm går att hårdvarukalibrera. Är det inte bara ColorEdge som har den funktionen? Hur som helst går denna utmärkt att mjukvarukalibrera och själv använder jag Eye One som ger väldigt bra resultat. Använd också helst den digitala överföringen för bästa färger och skärpa (DVI eller Display Port). Jag tyckte dessutom jag fick en bättre svärta på min skärm med digital anslutning jämfört med VGA.

/Hälsningar - Pär
 

slideshowbob

Aktiv medlem
Vad är det som gör att ni vill köpa den här skärmen istället för en billigare tex Eizo flexscan s2233w? Jag har varit nöjd med min gamla Lacie skärm, såg det bra ut på den såg det alltid bättre ut på andra skärmar.. Men nu går den inte att få så ljus som kalibratorn vill längre.
 

par

Aktiv medlem
Dels är ju SX2462 som jag införskaffat en större skärm med högre upplösning men framförallt har den än IPS-panel jämfört med VA-panel för S2233W. Jag gick från en Eizo-skärm med VA-panel och jag upplever att IPS ger både stabilare, jämnare och mer nyansrik bild. Jag upptäcker färgnyanser i mina bilder som jag inte såg tidigare. Nu var i och för sig VA-panelen också ett riktigt lyft från den allra första skärm jag använde för digital bildbehandling som hade en TN-panel, så jag tror nog S2233W är en ok skärm för bildbehandling.

Det låter konstigt att du inte kan få din nuvarande skärm tillräckligt ljus för kalibreringen? Min erfarenhet är att jag fått ställa mina skärmar väldigt lågt i ljusstyrka för att bilderna inte skall bli allt för mörka i utskrift. Den nuvarande skärmen har jag tex på 17% ljusstyrka och den är på 270 cd. Det måste innebära att den mattats ordentligt och antagligen är det dags att byta:)
 

slideshowbob

Aktiv medlem
Exakt, den gamla är slut..

Dels är ju SX2462 som jag införskaffat en större skärm med högre upplösning men framförallt har den än IPS-panel jämfört med VA-panel för S2233W. Jag gick från en Eizo-skärm med VA-panel och jag upplever att IPS ger både stabilare, jämnare och mer nyansrik bild. Jag upptäcker färgnyanser i mina bilder som jag inte såg tidigare. Nu var i och för sig VA-panelen också ett riktigt lyft från den allra första skärm jag använde för digital bildbehandling som hade en TN-panel, så jag tror nog S2233W är en ok skärm för bildbehandling.

Det låter konstigt att du inte kan få din nuvarande skärm tillräckligt ljus för kalibreringen? Min erfarenhet är att jag fått ställa mina skärmar väldigt lågt i ljusstyrka för att bilderna inte skall bli allt för mörka i utskrift. Den nuvarande skärmen har jag tex på 17% ljusstyrka och den är på 270 cd. Det måste innebära att den mattats ordentligt och antagligen är det dags att byta:)
 

markusd

Aktiv medlem
Livar upp den här tråden då jag går i tankarna att skaffa denna skärm.

Hur står den sig mot Coloredge-serien? Är den vassare än de billigare Coloredge-skärmarna?
Enda kritiken jag har hört om den är att den inte är helt jämn i ljusstyrkan över hela skärmytan. Någon som har upplevt detta?
 
ANNONS