Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bandning hos 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
I den långa tråden om 7d har jag bla visat att min eget första ex av 7d uppvisade bandning.
Bandningen uppkommer genom att de 8 utläsningskanalerna från sensorn inte är noggrant kalibrerade vad det gäller nivå från fabrik.
Det verkar lyckligtvis bara var några tidiga exemplar från Canon som har denna defekt.
Idag fick jag exemplar nr 1 utbytt till en senare kamera som inte uppvisar några som helst tendenser till bandning, jag provade även ett exemplar som jag lånade från Mattssons Foto i Lund för jämförelse, inte detta exemplar uppvisade bandning.

Du som har en Canon 7d och vill själv se efter att ditt exemplar inte är behäftat med den defekt min första kamera uppvisade ta en rawbild och kameran inställd på lägsta iso=100 och gärna ett kontrastrikt motiv med rik högdager och djup skugga.
Framkalla bilden med Camera Raw som inte smetar till resultatet på samma sätt som exv DPP och lyft lite med kurvverktyg i skuggorna, är din kamera inte bra kalibrerad får du ett resultat som detta.
Bild från min första D7 exemplar som sedan blev utbytt

Bilagor

• bandning.jpg
    bandning.jpg
    19.6 KB · Visningar: 907
Senast ändrad:
Angående AF.
I flera trådar på bla dpreview diskuteras nu 7D AF, tillsammans med Intervision kontrollerade jag mitt 2:a exemplar av D7 (som inte uppvisar några tendenser till bandning ) hur AF var inställd från fabrik. Jag har 2 st 5dmk2 som inte var bra kalibrerade från fabrik och fick justeras av Intervision, glädjande var att se att mitt exemplar av 7D var perfekt inställd från fabrik.

7d och rawkonverterare

DPP ger tillsammans med 7d betydligt snyggare ytor, i en annan tråd har bruset diskuterats i bla blå himmel, det är mer frågan om Cameras Raw interpolering som ger ett knastrigt fult utseende.
Här skilnad i ytor mellan DPP och kamera raw och samma bildfil från 7d, bilden starkt förstorad så att skilnaden skall ses
Camera raw överst. DPP underst

Bilagor

• Bild-3.jpg
    Bild-3.jpg
    20.9 KB · Visningar: 731
Jag har idag provat 7d med mitt 300/2,8 is, jag har fått mycket bra resultat vad det gäller AF och satt skärpeplan med 300 och bl 2.8
Detaljåtergivningen/skärpan finns det inte heller något att anmärka mot

Motsvarande 480mm handhållet och bl 2,8 1/250sek mulet och dåligt ljus

Bilagor

• Bild-6.jpg
    Bild-6.jpg
    50.8 KB · Visningar: 733
Handhållet 1/160sek 300/2,8 bl 2,8
Mycket nöjd med AF resultatet

Bilagor

• Bild-7.jpg
    Bild-7.jpg
    34.2 KB · Visningar: 712
Ser bra ut

Jag har idag provat 7d med mitt 300/2,8 is, jag har fått mycket bra resultat vad det gäller AF och satt skärpeplan med 300 och bl 2.8
Detaljåtergivningen/skärpan finns det inte heller något att anmärka mot

Motsvarande 480mm handhållet och bl 2,8 1/250sek mulet och dåligt ljus

Det ser bra ut. Hoppas att exemplaren man köper om någon månad håller den kvalisorten. Många av de bilder jag kikat på på Flickr lider av knottrig himmel. Hoppas att det bara beror på bristande uppdatering av raw-konverterare eller för kraftig skärpning över hela bilden. Kör iofs DPP och selektiv skärpning i PS så kanske man kan vara lugn. Vi får se frammåt jul. Fler rapporter från dig och andra duktiga "analytiker" är alltid välkomna!!!

Senast ändrad:
Tillsammans med 35/1,4 är resultatet enastående bra för att vara från en APS stor sensor, 7d är Canons bästa APS SLR

Bilagor

• Bild-8.jpg
    Bild-8.jpg
    52.3 KB · Visningar: 696
Hej Tony
Ja det ser bra ut. Problemet är just nu Camera Raw som interpolerar upp bilderna från 7d ganska osnyggt och ställer till problem om man bara utgår från skärmen och tittar på bilderna i 100%.

En gammal Canonsjuka dyker upp i detta motiv, när jag för snart 4 år sedan körde d2x och 1dsmk2 brevid varandra så såg jag hur Canon hade svårare att återge oranga/röda färger o nyanser, dessa blev ofta överstuerade och alldeles för röda från 1dsmk2 jämfört med Nikon.
samma motiv med DPP och Camera raw.
Camera raw till vänster, DPP till höger
I Lund har vi plastvägkoner som ser ut som den till vänster

Bilagor

• vägkon.jpg
    vägkon.jpg
    36.4 KB · Visningar: 663
Jag kan inte DPP tillräckligt bra, det går att ändra den röda nyansen i DPP och även mättnaden , men hur kan jag spara detta som default ??
I Photoshop är det lätt att korrigera Canons lite översatuerade röda och förskuta det röda mot lite gulare nyans

Bilagor

• Bild-2.jpg
    Bild-2.jpg
    36.8 KB · Visningar: 645
Senast ändrad:
Kanske

Jag kan inte DPP tillräckligt bra, skall kolla om det går att ändra lite i den röda nyans och mättnaden , förskuta något mot gult och spara det som default.
I Photoshop är det lätt att korrigera Canons lite översatuerade röda och förskuta det röda mot lite gulare nyans

Vet inte hur lätt det är eller om det går att spara på något sätt i inställningarna. Men klicka på RGB-fliken så kan man ju välja den röda kanalen och förskjuta hue. Förmodligen lättare att justera i PS efter att man överfört bilden dit för slutjusteringar.

Vet inte hur lätt det är eller om det går att spara på något sätt i inställningarna. Men klicka på RGB-fliken så kan man ju välja den röda kanalen och förskjuta hue.

jo jag kontrollerade detta själv och la till det i texten ovan något senare, men hur spara denna korrigering av det röda som default?
Hittar du något sådant?

Senast ändrad:
Kanske så här

jo jag kontrollerade detta själv och la till det i texten ovan något senare, men hur spara detta som default?

Jag testade lite. Kankse detta funkar. Edit/save recipe in file
Sedan applicerar du på annan fil: Edit/read and paste recipe from file
Blir tyvärr inte som default som man önskar men alltid något...
Man kan ju köra det som första steg för att bli av med det äckliga röda.

Jag skulle kunna använda DPP i vissa fall och då med 7d om exporten till Photoshop gick snabbare och om jag kunde ändra och spara det vi talar om som default.

Camera raw har så många uppenbara fördelar men till just 7d och med tanke på färgbrusborttagning och snyggare interpolerade ytor så är DPP ur bildsynpunkt bättre alternativ just nu

Utom i skuggorna där DPP av någon anledning med default brusreducering ger vita prickar som inte ses i samma bild från Camera Raw

Bilagor

• Bild-3.jpg
    Bild-3.jpg
    25.2 KB · Visningar: 467
Jag skulle kunna använda DPP i vissa fall och då med 7d om exporten till Photoshop gick snabbare och om jag kunde ändra och spara det vi talar om som default.

Camera raw har så många uppenbara fördelar men till just 7d och med tanke på färgbrusborttagning och snyggare interpolerade ytor så är DPP ur bildsynpunkt bättre alternativ just nu

Du kan nog skapa en egen bildstil i Canons Picture Style Editor och ladda in i kameran och då blir det rätt redan från början i DPP oxå. Det är väl de den editorn är till för så de är bara att sätta igång och leka ;-)

Bra om det fungerar, nu har jag inte lagt in mer än DPP från Canon, till d2x gjorde jag egna tonkurvor med Nikons motsvarighet och la in dom i kameran vilket funkade bra.
Får se om jag orkar ta i tu med Canons program.

Föresten, det går väl att ändra i kameran direkt, egna inställningar, ändringar av exv picture style neutral och röd nyans som läses av DPP.
Skall kolla kamerans förutsättningar först.

ANNONS
Götaplatsens Foto