Annons

Betalning för jobb?

Produkter
(logga in för att koppla)

felle

Aktiv medlem
Hej

Jag skulle vilja ha hjälp med att veta hur mycket jag ska ta betalt för ett fotojobb/publicering.

Jag plåtade en klädvisning lite på kul i början av året. Genom kontakter visades mina bilder för en reklambyrå som var engagerad i arrangemanget och jag fick veta att de var intresserade att använda några av mina bilder. Jag gav dem en cd-skiva och meddelade att jag i så fall ville ha betalt enligt svenska fotografers förbunds prislista samt att mitt namn skulle synas. Sen hörde jag ingenting på ett tag. Ända tills för någon dag sedan då det damp ned en kopia på en informationsfolder i A4-format. Inuti var det en helsida, en nästan lika stor och nio småbilder (ca 4x6cm). Upplagan har jag ingen aning om, men jag tror inte att den är särskilt stor.

Frågan är då vad jag ska begära i betalning. Vad är rimligt? Jag har prislistan hemma men om jag inte har räknat väldigt fel hamnar priset enligt dem på över 10 000, vilket för mig känns lite mycket.

Jag skulle vara mycket tacksam för lite hjälp.

vänlig hälsning Felix
 

felle

Aktiv medlem
Alltså, publiceringen var inte otillåten i sig, det var bara att vi inte hade kommit överens exakt vad den skulle omfatta.

Okej, 10 000 låter rimligt.

Tack för svar!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om de sätter i halsen kan det ju vara diplomatiskt och lägga fram det med en viss rabatt om man garanteras mer jobb....
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Har du firma alt FA-skatt?
Tänk på att de priser som presenteras från SFF / BLF och liknande är exklusive moms om 25%.
 

felle

Aktiv medlem
Nej, jag har ingen firma eller FA-skatt. Hade för mig detta sedan tidigare; men det betyder alltså att man gör ett påslag på 25% ovanpå priserna?
 

Alexandersson

Aktiv medlem
om momsen

Nja, det är kostnaden för reklambyrån som är intressant för dem. Hur du gör med summan är ditt "problem". Har man firma så går normalt 20% (25% påslag) bort till moms och resterande betalar man skatt + sociala avgifter för.

Om inte, så borde deras reklambyrå uppdragsanställa dig och de betalar soc + skatt på pengarna så exv 10.000kr är 8000kr+moms soc avg ca 33% och säg att du har 30%skatt. Så 8000*0,67*0,7=3752kr ut i lön.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Som privatperson kan du sälja bilder etc, du kan inte lägga på moms.Inkomsten tar du upp i din normala årliga deklaration.

Säljer du tid (tjänster), skall moms läggas till, sedan skall du eller kunden betala sociala avgifter, med andra ord något mycket mer komplicerat.

I senare fallet måste du ha minst F-skatt såvida inte kunden betalar dom sociala avgifterna.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Gör så här:

Innan jag skaffade F-skattebevis så fick jag inkomster från vissa företag, men vi löset det hela genom "byte". Dvs de köpte ex ett objektiv till mig för en viss suma som jag sedan fick. En bra affär för oss båda, då jag fick ett objektiv, och de fick kvitto på en utgift. Sedan hur man gör med förmånsskatten är ju en helt annan sak ; )


Niklas, helt i original
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Men finns inte det något i skattereglerna om inkomstgivande hobby. Jag minns inte alls hur detta skulle fungera, men har för mig att det finns möjlighet att tjäna pengar på sin hobby och att du efter ett visst tak blir skatteskyldig.

Kanske kan vara ett tips att kolla upp, ring lokala skattmasen.

Vad du än gör, momsfiffla inte. Vid en revision blir det inte kul för någon part.
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag gav dem en cd-skiva och meddelade att jag i så fall ville ha betalt enligt svenska fotografers förbunds prislista samt att mitt namn skulle synas
Även om det känns mycket för dig så kanske det inte gör det för dom. Speciellt inte om du redan innan hade sagt att du ville ha betalt efter den listan. Man kan ju hoppas att dom kollade listan innan dom bestämde hur många foton dom skulle trycka. I sånt fall är det väl bara att köra. Alternativt göra en goodwill grej av det om dom får hicka.

Engångsbelopp uppgår väl bara till 500kr utan att det blir skatteskyldigt. Om inte räknas det som bisyssla har jag för mig. Gränsen för gåva går på 10000 om man vill ta det så, men det är årsvis. Men kolla på vår web(jobbar på RSV som IT människa), där finns allt du behöver även om det kan vara svårt att söka reda på. Alternativt ta kontakt med närmaste skattehandläggare, etc.

www.rsv.se
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Niklas: Värdet på det du har fått ska du ta upp i deklaration.
Och skatta för på rätt sätt. (vad det nu innebär)

Om man inte gör det så tror jag att du inte äger objektivet utan företaget.
Sedan att du lånar det på obestämd tid, det tror jag inte skattmasen kan säga ngt om.
 

Leif Engdahl

Aktiv medlem
Om säljare inte har F-skatesedel är köparen skyldig att betala sociala avgifter, som dras från angivna priser, och på återstående belopp, dra skatt.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Ring skattekontoret och fråga om råd och registrering för FA-skatt. Det är ju samma deklarationsblankett för både F och FA-skatt from i år.

Har du firma kan du kvitta ingående mot utgående moms, dra av kostnader (t ex kameror) mot intäkter osv. Blanketter för att registrera firma etc hittar du på PRV.
Broschyrer om att driva egen firma hittar du hos RSV.
 

felle

Aktiv medlem
Jag ringde Svenska Fotografers Förbund och frågade lite om deras lista. De priser som gäller arkivbilder (i motsats till uppdrag) fattade jag det som att inga sociala avgifter behövde betalas. Detta eftersom man betalar för rätten att publicera, inte arbetstid.

Har jag fattat det rätt?
 
ANNONS