Annons

Göra skript som fungerar till alla format

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Hej. Är kluven och börjar gråta snart... :C
Har ett 20 tal bilder jag vill rama in med canvassize, och lägga min lilla Copyrightlogga ihörnet. Problemet är, när bilderna är beskurna så har det ju aldrig samma storlek. ( då hamnar loggan fel, ramens aspekt till bilden blir fel.. osv. Allt detta i photoshop CS4.

När jag vill göra min automation så fungerar det bra på den bilden jag gör skriptet på. Men, finns det något sätt att göra detta, så det fungerar på alla olika storlekar av bilder?

Är tvär-dålig på sånt här, tips tack!

Mvh Patrik
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag har ingen aning om hur script fungerar i photoshop, men om det fungerar som script brukar/bör fungera så bör du leta efter ett program eller en funktion som returnerar bildstorleken så att du kan använda den i ditt script.
 

patrik_p

Aktiv medlem
Ä
Jag har ingen aning om hur script fungerar i photoshop, men om det fungerar som script brukar/bör fungera så bör du leta efter ett program eller en funktion som returnerar bildstorleken så att du kan använda den i ditt script.
Jo. Alltså om jag gör ett tillägg som gör bredden på alla bilder lika stor kan det ju fungera, men vill veta om det går göra det med varierande storlekar utan att behöva mecka för mycket.mvh
 

Anders Östberg

Guest
För loggan kan du t.ex. använda Align to layer för att få den till ett hörn, och sedan flytta lagret ett antal steg med piltangenterna (t.ex. fyra uppåt och fyra åt höger om du lagt loggan i nedre vänstra hörnet).

För att få varierande canvas size får du kanske använda procentuell storleksändring istället för ett fast antal pixlar.
 

Anders Östberg

Guest
Det finns säkert flera sätt att göra det på, men i princip är actions i Photoshop en inspelning av dom kommandon du kan göra manuellt.

Jag har gjort som jag beskrev ovan, men andra har kanske bättre förslag.

Annars när det gäller ramar/passepartout finns det en uppsjö av färdiga actions att ladda hem från nätet, och säkert för att placera en logga eller ett vattenmärke i bilden också.
 

marjos

Aktiv medlem
Alla program är inte bra på samma saker och ibland så upplevs programmen som sämre och besvärligare att använda när utvecklarna försöker implementera saker som skall passa alla.. Så, det kanske finns något bättre att använda just för automatiserade saker där samma sak skall göras på många bilder.

Nu använder jag själv inte Windows, men jag tror att ImageMagick kan köras även på den plattformen. IM består av en serie små applikationer som inte har annat syfte än just automatiserad bildbehandling via skript, i detta fall shell-skript. IM är inte som en sån där armekniv som kan allt men gör inget bra, det är enkom skrivet för just automation via skript och inte så mycket annat. Någon annan kan säkert hoppa in med info om vad du måste fixa för att Windows skall klara av att köra IM och en passande kommandotolk.

För att göra det du vill med IM så kan koden se ut så här:

AUTHOR="Ditt Namn"
for i in *.jpg; do
mogrify -font helvetica -pointsize 14 \
-draw "gravity SouthEast fill #ccc text 7,12 'Foto: $AUTHOR ' " \
-frame 8x8 -mattecolor black $i
done

Detta ramar in alla jpg-filer i katalogen med en 8 pixlar bred svart ram och skriver ditt namn 7x12px från nedre högra hörnet med 14 punkter stora bokstäver i typsnittet Helvetica. Vill man snygga till det ännu mer kan man börja med att lägga en tunn grå kant inuti bildens ytterkant, yttarligen en tunn svart lätt blurrad kant (border, inte frame) inuti denna och sedan den breda svarta ramen ytterst. Bifogar ett exempel. Används "convert" istället för "mogrify" såm jobbar du istället på kopior, osv.. Givetvis kan IM också sköta skalning av bilder, uppskärpning med USM, kan arbeta i lager med masker, kompressionsgrad osv.. Det hanterar även i stort sett alla bildformat som finns, även de flesta råformat, tom. Industrial Light & Magics format med 48 bitars färgdjup. Ett oerhört kraftfullt program för den som vill skriva egna skript för automatiserad bildbehandling. Delar av IM hittas också på de flesta Linux-servrar, vilket de flesta webbservrar är, och sköter om den biten för en stor del av webben i hela världen. Det skulle inte förvåna mig om det är IM som sköter jobbet i bakrunden via PHP eller Python på Fotosidans server.
 

Bilagor

Senast ändrad:

patrik_p

Aktiv medlem
För loggan kan du t.ex. använda Align to layer för att få den till ett hörn, och sedan flytta lagret ett antal steg med piltangenterna (t.ex. fyra uppåt och fyra åt höger om du lagt loggan i nedre vänstra hörnet).

För att få varierande canvas size får du kanske använda procentuell storleksändring istället för ett fast antal pixlar.
Tack för ditt svar anders, det var precis det där jag letade efter!

Och Tack till er andra med för den delen, nu kan jag torka tårarna ;)
 

patrik_p

Aktiv medlem
Lyckats

Nu har jag gjort klart skriptet. Fungerade utmärkt!

Processen jag gjorde är följande:

1.Öppna bild

2.Skapa ett macro/händelse

3.Tryck recordknappen

4.Gör ett textlager med valfri text

5.Rasterize Current Layer ( textlagret )

6.Select All

7.Align Current layer Bottom

8.Align Current layer Right

9.Tryck på Flytta-verktyget

10. Flytta texten 6 steg vänster

11. Flytta texten 6 steg uppåt

12. Deselect all

13. STOPPKNAPP.


Canvassize är lika enkelt. Men man får tänka på som andra sa, använd procentsats, dvs skriv in värden som du tänkt i pixlar och omvandla till procent.


Hoppas det gör någon nytta till andra som inte heller klarat av detta
Tack Anders!

( om något inte stämmer, rätta mig gärna )

Mvh Patrik
 
ANNONS