Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hantera ISO 800

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Först måste jag tala om att detta rör Minolta A1 men troligen kan vara av intersse för andra.

Det hela började med att jag hittade en länk LÄNK TILL KÄLLAN om att ta bra bilder med ISO 800. -"Omöjligt!" skriker några ut och jag var en av de som motvilligt ställde mig i dwnna kör trots att jag inte ville.

Jag ställde frågor, men ibland tvivler man på kompetensen, för ibland får man veta att "det finns inget som heter rätt exponering" och ibland undrar de som skall hjälpa till "Har du exponerat rätt?". Så jag utgår ifrån att de bilder jag har använt åtminstonde har vart hyffstat exponerade och att de är ungefär vad som behövs. (Men sanningen är att det finns nått som är rätt exponerat men att man inte alltid behöver exponera rätt; så nu vet du det)

Men om inte experter kan eller vill ge svar får man ta sig tid att själv bli expert och sedan hoppas man kan förklara vad man kom fram till och det är inte det lättaste när man har dyslexi. Men till början med vill jag att ni betraktar, hämtar och skriver ut denna bild Visa bildenLÄNK och som är ett FreeWare som är bättre än alla plugins som finns till Photoshop och troligen även bättre än de program man får med till kamran. När du instalerat detta så hamnar en PDF fil i den kattalog där programmet lade sig, där förklaras hur ICC profiler fungerar och jag rekomenderar att man bara lägger in denna på ICC profile men inte använder 100 % utan någonstans mellan 50 - 60 %

Sedan måste man ställa in witbalansen och annat. Den skall givetvis stå på "Camera setting" då vi utgår ifrån att du kan ställa vitbalansen. Sedan kom det mariga och svåra; att ställa in Gamma och kontrast mm. Sedan sakll man ställa in "Conversion settings" och man kommet dit genom att använda ALT-S. På Noise Filtring kan man skriva in 3500, om man skrivar 0 slår man av filtreringen; men det vi skall göra är att hitta ett brus som vi har användning för (mer om det senare).

När jag använde ICC profilen för minolta A1 så var jag tvungen att pressa upp Gamma till 2.00. Men då blev bilden lite för mörk, detta korrigerades med att jag ställde kontrast till 60 % och Brightnsee till 85 %. Men här måste man själv hitta vad som passar, själv drog jag även upp Saturation till 150 % då jag tycker Minolta har lite tråkiga färger.

När du nu använder RawDeal så kan du använda "VARIABLE GRADIENT MODIFIED" för denna har en fördel som du märker om du trycker på CTRL-I och hittar lite fler inställningar. Vad jag gjorde här har jag ingen aaaaning om, men det blev ganska bra. Jag ställde Smoothing = 500, Senitivity = 0, K1 = 2.5 och K2 = 0.0 samt att Freeman filter skall vara ikryssat.

Tro inte nu att du producerar brusfria bilder. ISO 800 kan inte bli brusfritt och man har ofta fel uppfattning om vad man skall använda ISO 800 till. Jag hade fått för mig att man skulle fotografera med ISO 800 när det var lite mörkare, detta är inte helt fel men man kommer troligen att bli ganska besviken. Nattbilder är ett senario för ISO 100 och stativ medans en halvbra belyst innomhus miljö eller en lite bättre upplyst miljö där man måste frysa en rörelse är idialiska för ISO 800.

Okay. Nu har du laddat bilden med RawImage med de instälningar du valt så nu är det dags att spara den. En tummregel är "JPG suger", så spar i Photoshop format om du använder PS eller i Tiff om du arbetar i nått program som inte kan läsa PS format.

Nu laddar du in bilden i PS och om PS frågar om en profil så ignorerar du detta för tillfället. Detta kan få din 16-bitars bill att se matt och tråkig ut för tillfället.

Det första som skall göras är att ränsa bort brus. Jag använde NeatImage men det är upp till var och en att avgöra vilket program man ville använda. Med de instälningar som jag hade i RawDeal gjorde i alla fall att NetaImage mycket lätt kunde identifiera bruset och ränsa bort det, jag lät även NeatImage skärpa till bilden en aning.

Nu som först kan man börja arbeta med bilden och jag brukar börja med att ladda den färgprofil jag vill ha (oftast sRGB) samt att gå ner till 8-bit så stt jag kan använda mina favorit filter.

Sedan kommer den sista lilla hemligheten och det är att förminska bilden lite. Jag gör så att jag ökar DPI till 300 (för utskriftens skull) och sedan anpassar jag till den yta jag skall skriva ut bilden på vilket vanligast är A4. Men ibland minskar jag bara lite en aning och detta är för att dälja små skavanker och det lilla brus som finns kvar.

OBS: Detta är inte den ultimata guiden utan vad som fungerade för mig. För att du skall hitta nått som passar dig måste du först bli din egen expert och du måsta våga och ha tid att exprimentera. Att fotografera färgskalor, FockusTargets osh annat kan lätt avslöja hit skarp bilden är och hur man skall ställa in färger mm.

Sänder med ett result som är en 100 % crop från en bild med storleken 1358x1019 tagen med ISO 800 1/6 sekund handhållet med 200mm

P:S Kompetensen här är hög så missupfatta inte kommentaren i texten som bara är en fundering över hur olika man talar om exponetingen i olika sammanhang." target="_blank">Visa bilden
 

Bilagor

  • iso800.jpg
    iso800.jpg
    47.3 KB · Visningar: 312
ANNONS