Annons

Eos 5 - överväderad ?

Produkter
(logga in för att koppla)

skägga

Aktiv medlem
Tänkte kolla vad ni har för tankar här .
Eos 5 har ett rätt högt andrahandspris om man tex jämnför med eos 50e .
Jag vet att 5:an är en riktikt bra kamera men 50 har väll en vassare autofocus vad jag kan förstå .
Har tittat runt & det skiljer ca1000-2000 kr mellan dom här . 50e är i alla fall en nyare konstruktion , är den så mycket sämre att prisskilnaden är motiverad ?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nja.. Jag tycker det är rimligt att det skiljer 2000:- på dessa modeller.

AF'en skiljer sig så tillvida att EOS 5 har 5 punkter och 50 har 3. Båda modellernas AF har samma arbetsområde.

Du har tillgång till 1/8000 mot 1/4000 samt en snabbar blixtsync på 17200 mot 1/125 på EOS 50.

EOS 5 har även känsligare ljusmätare, med en 16-zons evaluerande mätare, jämfört med EOS 50 som har en 6-zons. EOS 5 har dessutom samma ljusmätare som sitter i EOS 1N.

EOS 5 Har en interblixt som kan zooma, detta saknas på EOS 50 (zoomfunktionen alltså). Vad nu det kan vara värt?

Dessutom har EOS 5 en klart snabbare motor med 5 eller 3 fps, medans EOS 50 har 2.5 fps.

Inte bara det, utan EOS 5 är stabilare byggd, med plast i polykarbonat (samma som i mc-hjälmar), vilket gör den slagtåligare (inte för att man ska drämma kameran i bordet, men ändå).

Så jag tycker nog att skillnaden känns motiverad. Det finns en anledning till att EOS 5 är den modellen som funnits längst i Canons EOS-sortiment.
 

tobias.e

Aktiv medlem
I det här segmentet vill jag rekommendera EOS 30/33. De börjar ju dyka upp begagnade nu och ligger ju ganska nära EOS 5 i pris.

Jag har förvisso inte använt 5 eller 50, men E-TTL (som 5 saknar) är mycket är tycker jag.

Med EOS 30 får du en modern kamera med relativt bra byggkvalitet, bra autofokus, E-TTL och lättåtkomliga reglage och massa fräcka funktioner
 

skägga

Aktiv medlem
Jag gjorde en snabbsökning på eos 30 , verkar ligga rätt nära femman i pris som du säger , någon tusing upp kanske . men nu har jag bara gjort en snabbtitt .
Är det fler som tycker samma sak , att man ska gå på eos 30 istälett för en 5:a .
Vad står QD för på 5;an föresten ?
 

Jeppe

Aktiv medlem
QD = QuartzDate, alltså datumbakstycke (inte databakstycke). Kopierar in (om man vill) datum eller siffror PÅ filmen.. totalt värdelöst, enl. mig.

EOS 30 i all ära, det är en bra kamera, men den ska jämföras med EOS 50 (eftersom det är efterföljaren till denna). Skulle säga att det är ett personligt val. EOS 30 ÄR en bra kamera, och den har dessutom E-TTL och det är bra om man tar mycket blixtbilder (naturligtvis ska man då ha en E-TTL kompatibel blixt). EOS 5 ÄR också en bra kamera. Den har vissa fördelar över EOS 30, precis som EOS 30 har några fördelar över EOS 5.

Naturligtvis känns det konstigt att lägga lika mycket pengar för en "gammal" kamera, när man kan få en "ny" för samma pengar...
 

Orelle EFS

Aktiv medlem
femman vs 30

jag har själv femman
vilken är en kanonkamera
femman har spotmätning vilket trettioan inte har
ögonstyrningen på femman är i stort sett värdelös (med min närsynthet) iallafall
jag skall inte bestämma för dig vad du skall göra men jag kan säga att med femman blir du iallafall nöjd
jag blev det iallafall.
Men det blir du säkert med en eos 30 också (för 2000 mer ;) )
ps tänk på att du bör köpa till vertikalgrepp om du har stora händer eller om du fotar mycket på högkant !!!



btw qd står för datumbakstycke har jag för mig
 

gameburg

Aktiv medlem
Jag är en av dem som säljer min femma just nu så jag förmodar att du tittat på den annonsen. Jag kan bara hålla med om tidigare sagda kommentarer. Kameran har jag varit canon-nöjd med och hoppas att nästa ägare blir lika nöjd. Den ögonstyrda AF:en har fungerat väldigt bra för mig, dock har jag ibland fått lite problem när solen legat snett bakom mig och lyst in i sökaren.
Hade det inte varit för att jag gått över till det digitala hade jag behållt kameran under lång tid framöver då den uppfyller alla mina behov (och lite till) utan att kännas omodern.
En nackdel kan dock vara som ngn nämnde att den inte har e-ttl utan bara a-ttl.
mvh
Patrik
 
ANNONS