Annons

voigtländer perkeo 1

Produkter
(logga in för att koppla)

njon

Medlem
Köpte en gammal perkeo på auktion 6*6. Fins det nån instruktion på denna kamera liggandes hos nån? . Är som en kul grej att fota med den., men har inte fått så skarpa bilder med den. HAr använt ljusmätare och så. Allting funkar och i övrigt fräsch. KAn en sån här vara värd något? mvh Nisse
 

Urr

Aktiv medlem
Perkeo 1 finns med olika objektiv och slutare. Billigast var den med Vaskar optik och Pronto-slutare. Finns även med Prontor-slutare.

Den finaste modellen hade Color-skopar optik och Synchro-compur-slutare.

Priser från 133-219 kr. (källa: Katalog från Norrländska fotocentralen 1956)


Värdet på kameran dag är inte så högt, beror också på vilken variant du har. Men med Skopar-optik borde du få utmärkt skärpa, om du lyckas med avståndsinställningen. Skopar är ju en Tessar-kopia, som är lika bra som originalet.
 

njon

Medlem
ok tack för infon min har color-skopar optik och prontor-s slutare. Ska ut och provfota lite mer framöver. Det är alltså en 50 talare. Hade gissat på sextiotalet. mvh Nils
 

Urr

Aktiv medlem
Grattis till skoparoptiken! Det höjer värdet rejält! Prontor s har tider från 1s -1/300s, men ingen självutlösare. Du har med andra ord en utmärkt brukskamera, om bälgen är hel, inte minst för svartvitt, även om den givetvis inte är så modern i sitt utförande.
 

njon

Medlem
okej tack för det , fick några gamla svartvita rullar av min pappa. Undrar just om det är väldigt viktigt med utgångsdatum.......menar för bildernas skull, jo bälgen är hel också. Glömde säga att jag fick med några original filtetr också ett skylight och ett gulfilter tror jag det var. Gillar gamla kameror men mest för kuriosa. MEn kul om den går att använda också
 

Urr

Aktiv medlem
Mycket kan detta sägas om utgången film: Svartvit är mindre känslig än färg. Kylförvaring minskar åldrandet.
Gammal film är utmärkt att öva/experimentera med. Till viktiga bilder, då du har höga krav på kvalitén- använd fräsch.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Är som en kul grej att fota med den., men har inte fått så skarpa bilder med den.
Color-Skopar är ett fint objektiv, så frågan är varför dina bilder inte blivit skarpa. Har du kommit ihåg att ställa in skärpan med fokusringen på objektivet? Jag hade en Voigtländer Bessa I med Skopar, och när man fällde ut objektivet var det viktigt att man såg till att stagen till luckan kom i rätt läge.

Det kan också vara så att skärpan måste justeras. Det gjorde jag på min Bessa I. Jag lossade de pyttesmå skruvarna på fokusringen och tog av den. Sedan justerade jag objektivets oändlighetsfokus med en mattskiva i filmkammaren och öppen slutare. (fokuserade på motiv någon kilometer bort). Sedan ritsade jag en liten skåra på frontlinsfattningen och andralinsfattningen där oändligt var perfekt. För att vara extra säker så gjorde jag en liten pappersskala med numrerade milimetermarkeringar, och tejpade fast den bredvid frontlinsfattningen. Laddade kameran med svartvit film och vred frontlinsen i 1mm-steg för varje testbild jag tog. Framkallade filmen och kunde då se vilket negativ som var skarpast för oändligt. Om det var ruta fyra, så vred jag sedan frontlinsens ristade markering till "4" på pappersskalan, och skruvade fast fokuseringsringen med oändligt nu helt perfekt justerat.

Filmen buktar lite i filmläget, så det räcker oftast inte att bara använda en mattskiva i filmläget för att hitta den perfekta skärpan vid justering.

Hittade en bild på när jag justerade skärpan på en weltakamera.
 

Bilagor

ANNONS