Annons

Canon R5, div frågor och tankar....

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabud

Aktiv medlem
Nåt fel på RF 35/1,8 Macro IS STM (eller behöver det vara ett L objektiv)?
Det vore trevligt om Canon gjorde L märkt 35 och 50/1.8 optik. Jag saknar tyst och rapp fokusering med USM eller linjärmotor tillika tätning. Canons RF35/1.8 akilleshäl är fokuseringen (stegmotor) samt saknar helt tätning. Tråkigt att sätta denna på R5 som har marknadens bästa AF.

/Stephan
 

PMD

Aktiv medlem
Är stegen i det objektivet stegmotor så stora att det inte går att fokusera exakt med öppen bländare?
 

Tony Landenberg

Aktiv medlem
Så efter några dagar med min nya R5 och RF 24-105 då har det ploppat upp några tankar.
den negativaste tanken kräver...... SVORDOMAR......

Hur i helvete tänkte de när de tog fram axelremmen....?
Redan på min gamla 7D så var det en kant i övergången mellan den smala remmen och den breda, som väldigt gärna hakade i t ex bordskanter så det ryckte till när man t ex greppade kameran och lyfte den från bordet, ett ryck kraftigt nog att kunna få en att mista greppet om kameran om man inte var beredd.... Detta fast det var en kilformad övergång på remmen.

Nu på den dyra fina R5 så är det en helt vinkelrät fet övergång som verkligen orsakar ett kraftigt stopp/ryck om man lyfter kameran från ett bord t ex, och remmen hänger över bordskanten. Man får verkligen passa sig noga, ha örnkoll på remmen och hålla kameran i ett hårt grepp, för om inte så kan man lätt rycka kameran ur näven och den kraschar i golvet.....

Hur jäkla svårt ska det vara att fånga upp detta i produktutvecklingen, och rätta designen så remmen glider fint över kanter etc....

I övrigt börjar jag bli lite mer varm i kläderna med nya R5 efter 10 år med 7D. Gårdagen var extra trevlig då jag fick mitt 100-400 L mk2 sålt till en mycket nöjd herre, och samtidigt kunde hämta mitt nya RF 100-500 som jag ska testa idag på på fåglar o fä....

Hur som helst har jag hunnit med att se vilken oerhörd skillnad det är på kvälls/nattfoto med en fullformatssensor än vad en 7D presterar, och R5 på frihand med den inte så jäkla ljusstarka RF 24-105 L f/4 imponerade stort i natta.... Och autofokusen.... magiskt bra...
 

apersson850

Aktiv medlem
OK, jag var otydlig. Den Picture style man valt syns i sökaren och på skärmen under fotografering. Efterbehandling i dator blir naturligtvis svårt att se i förväg.
Jo, vad du gör med bilden i datorn nästa dag ser du förstås inte i sökaren innan du tagit bilden. Men du ser det inte i kamerans display strax efter att du tog bilden heller.
 

kiwi

Aktiv medlem
En av de bästa sakerna med R5:an är den inbyggda bildstabiliseringen.

Jag skaffade en 400/5.6L till min 5D IV för ett halvår sedan för att komma lite längre än mitt 70-200, men insåg ganska snabbt att jag borde slantat upp lite mer för att få ett objektiv med IS. Bilder krävde (förstås) snabba slutartider och video ska vi inte prata om.

Men så fick jag min EF-RF-konverterare och tog med objektivet och R5:an till en konsert i går kväll. Handhållet med 1/400 sekund – och knivskarpa bilder! Även filmerna blev rätt bra, eller åtminstone väldigt mycket bättre än förut.

Känner att kameran är lagom i storlek och »plastigheten« stör inte direkt. Snarare är det en fördel att den nästan ser ut som en billigare kamera. :)


/ Kiwi
 

Astacus

Aktiv medlem
En av de bästa sakerna med R5:an är den inbyggda bildstabiliseringen.

Jag skaffade en 400/5.6L till min 5D IV för ett halvår sedan för att komma lite längre än mitt 70-200, men insåg ganska snabbt att jag borde slantat upp lite mer för att få ett objektiv med IS. Bilder krävde (förstås) snabba slutartider och video ska vi inte prata om.

Men så fick jag min EF-RF-konverterare och tog med objektivet och R5:an till en konsert i går kväll. Handhållet med 1/400 sekund – och knivskarpa bilder! Även filmerna blev rätt bra, eller åtminstone väldigt mycket bättre än förut.

Känner att kameran är lagom i storlek och »plastigheten« stör inte direkt. Snarare är det en fördel att den nästan ser ut som en billigare kamera. :)


/ Kiwi
Intressant! Du har möjligen inte testat med ännu längre slutartider med din 400:a? Skulle vara intressant att se hur långt man kan gå. Har köpt en beg. 400 och planerar för en R6 eller R5 så det skulle vara toppen att veta vad man kan förvänta sig av IBIS:en.
 

Martin F

Aktiv medlem
Nu är det visserligen en R6 men som jag förstått är det samma sak och en sak som gjorde mig besviken är att jag inte alls får den hastighet på serietagning som jag hoppats på. Kameran har ju som jag förstått det tre lägen på sina "Drive modes", enligt nedan:
Drive mode icon colours
A mode: Green
B mode: White
C mode: Blinking in white

Green, dvs 12 fps får man bara med objektiv som Canon listat. Fair enough, men att man inte ens får B mode (9,2 fps) med t.ex. EF 300/4L IS USM eller 70-200/4L utan bara C mode som är 6,8 fps tycker jag är svagt. Med 7D mkII fick jag full hastighet med alla objektiv. Vad beror detta på?
Alla andra faktorer som ska påverka hastigheten har jag "check" på - fullt batteri, rumstemp, slutartid över 1/1000 etc.
 

ljonsson

Aktiv medlem
Nu är det visserligen en R6 men som jag förstått är det samma sak och en sak som gjorde mig besviken är att jag inte alls får den hastighet på serietagning som jag hoppats på. Kameran har ju som jag förstått det tre lägen på sina "Drive modes", enligt nedan:
Drive mode icon colours
A mode: Green
B mode: White
C mode: Blinking in white

Green, dvs 12 fps får man bara med objektiv som Canon listat. Fair enough, men att man inte ens får B mode (9,2 fps) med t.ex. EF 300/4L IS USM eller 70-200/4L utan bara C mode som är 6,8 fps tycker jag är svagt. Med 7D mkII fick jag full hastighet med alla objektiv. Vad beror detta på?
Alla andra faktorer som ska påverka hastigheten har jag "check" på - fullt batteri, rumstemp, slutartid över 1/1000 etc.
Jag passar på din fråga om vad det beror på, men, du har alltid möjlighet till 20 bps med elektronisk slutare. Sedan är den inte optimal för alla situationer.
 

Martin F

Aktiv medlem
Jag passar på din fråga om vad det beror på, men, du har alltid möjlighet till 20 bps med elektronisk slutare. Sedan är den inte optimal för alla situationer.
Jo, så är det visserligen. Men 20 bps är nästan oanvändbar när man inte kan få någon slags ljudindikering (fejk slutarljud, knäppande eller vad som helst) som indikerar hur bilderna rasslar iväg. Plus att det blir nästan dubbla mängden bilder under samma tidsperiod. Dessutom de problem med rolling shutter som kan uppstå vid panorering etc.
 

pemrby

Aktiv medlem
Jo, så är det visserligen. Men 20 bps är nästan oanvändbar när man inte kan få någon slags ljudindikering (fejk slutarljud, knäppande eller vad som helst) som indikerar hur bilderna rasslar iväg. Plus att det blir nästan dubbla mängden bilder under samma tidsperiod. Dessutom de problem med rolling shutter som kan uppstå vid panorering etc.
Jag använder den elektroniska slutaren så mycket jag kan och ofta med serietagning. Rolling shutter är sällan ett problem i praktiken för vad jag fotograferar - men att Canon in lagt till en option att få ett litet tick för varje bild är helt ofattbart.
 

Tony Landenberg

Aktiv medlem
Jag använder den elektroniska slutaren så mycket jag kan och ofta med serietagning. Rolling shutter är sällan ett problem i praktiken för vad jag fotograferar - men att Canon in lagt till en option att få ett litet tick för varje bild är helt ofattbart.
Håller helt med dig i den saken. Tänk vad bra det varit om man t ex hade kunnat välja samma haptiska feedback i avtryckarknappen som man har på iPhone och Apple Watch. På dessa så får man ju en subtil men ändå tydlig ”darr” eller ”puls” (olika varianter kan ges för olika feedback, beroende vad man gör) från klockans krona eller lurens skärm när man utför olika saker.
Så tänk vad fint om avtryckaren kunde ge en puls när man aktiverat första läget (fokuserar) och sen darra eller nåt om man trycker av. Då skulle man ju känna i fingret om man råkar hålla det för fast mot knappen och råka braka igång 20 bilder/s på elektronisk ljudlös slutare.
Träffade en snubbe här om dagen som hade nån annan spegellös kamera och hade råkat sitta med kameran över knät och vilat händerna över den, och lyckats ta över 1500 bilder på en stubbe…..

Förövrigt så här med nästan 5 månader med R5 och RF24-105/4L samt RF100-500L så kan jag säga att det är ett jäkla lyft från min 7D med div EF L-gluggar.
Var ju inne på att köpa en 5D4 för de är ju bra kameror än, och bra mycket billigare än R5. Men, ångrar inte alls att jag tog R5 till slut.
 

AndersFja

Medlem
Intressant! Du har möjligen inte testat med ännu längre slutartider med din 400:a? Skulle vara intressant att se hur långt man kan gå. Har köpt en beg. 400 och planerar för en R6 eller R5 så det skulle vara toppen att veta vad man kan förvänta sig av IBIS:en.
Det är inte säkert att IBIS fungerar alls. (Det har diskuterats i andra trådar.)
Jag använder 11 år gamla 17-40 mm L USM och 70-200 mm L IS USM till min R6. Med telen får jag klara mig med objektivets stabilisering. Med vidvinkeln räknar jag tio gånger längre slutartid än vad jag klarar utan. Drygt tre steg med andra ord. Långt ifrån vad Canon säger, men jag gjorde bara ett snabbt test. Det är stora skillnader mellan olika bilder med samma slutartid, kanske jag omedvetet inte koncentrerar mig lika mycket på att hålla kameran stilla när jag vet att den har bildstabilisering.
 
ANNONS