Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långa tider tröga på Leica, varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Jag har en fråga till Leicakunniga på fotosidan.

När jag tittat på LPFotos auktioner så ser jag ofta att Leicakamerorna har anmärkningen att långa tiderna är tröga eller ojämna. Hur kommer det sig egentligen?

Jag har full förståelse om en kamera som är 50+ år blir lite trött, det är inte det, men när jag ser M6:eek:r som jag skulle säga är moderna Leicor också ha den anmärkningen blir jag lite nyfiken.

Jag är inte intresserad av att det ska bli ett märkeskrig mellan digitalt och analogt eller alltför stora jämförelser mot Viogtländer och Contax utan frågan är av teknisk natur.


/Johan
 

eon

Aktiv medlem
M6 har precis som de flesta gamla kameror en mekanisk timer för att styra slutartiden. Det urverket har givetvis rörliga delar som måste vara smorda. Med tiden torkar oljan och fjädern skärvar.

Vad gäller M-Leicornas slutare så har jag hört att de kan hålla och fungera bra i många år om de används regelbundet, men om de ligger orörda så kan slutaren kärva redan efter några få år. Tyvärr har dessa kameror kommit till det läget att de ofta ligger i flera år på en hylla och då ser vi ett spritt problem.

Nu är ju M6 redan en rätt gammal kamera på mellan ca 10-30 år.
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Det är ganska svårt att hitta en Leica M6 som är 30 år. ;)

Problemet är dock relativt enkelt att lösa, men det kostar. Flera svenska kameraverkstäder (nu menar jag riktiga kameraverkstäder) kan rengöra, justera och smörja en mekanisk kamera. Kameran blir då som ny. Men som sagt, det kostar; räkna med 2 000:- och uppåt.

/Johan
 
Senast ändrad:

Urr

Aktiv medlem
Leicans slutare är inte trött, den är nästan omöjlig att slita ut. Däremot behöver den justeras efter ett antal år. Jag fick min M2 fixad, efter typ 20 år i min ägo, jag vill minnas att den inte ens öppnade på 1/1000s. Jag hade inte ens märkt att så var fallet, eftersom jag i princip aldrig använder den tiden, utan oftare 1/8 s och 1/15 s i befintligt ljus.
 
ANNONS