Annons

Behöver jag VR eller ett stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Hejsan alla !

Jag tog några bilder på landet idag, på ett hus och när jag kollade på bilderna i datorn så var dom alledes suddiga. Jag körde programhjulet på A på lägesväljaren och tog en hyffsad bländare. Men kameran valde en ganska lång slutartid åt mej. Skulle jag behöva ett objektiv med VR eller skulle jag kört på mitt stativ ?
Eller hur får jag kortare slutartid om jag väljer bländaren själv ?
Måste jag höjja ISO eller nått ?

Mvh
 

Enicar

Aktiv medlem
Hyffsad bländare och ganska lång slutartid? Vad blir det uttryckt i siffror? Och vilken brännvidd var det

Vad du bör gör är att ta kommandot över kameran.
Regeln är att slutartiden skall vara 1/brännvidden.
Generellt brukar man alltså föreslå att om brännvidden är 200mm så bör slutartiden vara 1/200 eller kortare.
. Om man inte är nerlusad med pengar och köper det bästa som finns så har man förmodligen ett teleobjektiv som behöver bländas ner för att ge lite bättre skärpa så du är förmodligen inne på rätt spår när du frågar om du skall öka ISO .
 

Makten

Aktiv medlem
Regeln är att slutartiden skall vara 1/brännvidden.
Generellt brukar man alltså föreslå att om brännvidden är 200mm så bör slutartiden vara 1/200 eller kortare.
Jag vill inflika att det är en regel som kommit till när man inte hade lika hög krav på skärpa som nu. Dessutom gäller den småbildsformatet.
Jag skulle hellre rekommendera 1/(2*brännvidden) för kameror med den mindre sensor som trådskaparen gissningsvis har. Alltså 1/200 vid 100 mm brännvidd.

Togs de suddiga bilderna under dagtid så borde det räcka med att höja ISO-talet. Upp till 800 bör vara relativt brusfritt med en D90 (kikade i profilen) om man inte ska tokprocessa bilderna. 1600 är inget att vara rädd för heller, men då kommer bruset med största sannolikhet synas ordentligt.

Sen gäller det att lära sig att hålla kameran still, vilket inte alltid är det lättaste. Håll andan och krama avtryckaren, så att musklerna i avtryckararmen inte rör hela kameran. Spänn inte kroppen onödigt hårt i övrigt.
 

punchline82

Aktiv medlem
Ni vet att min slutartid var ca 1/25s när bilderna togs.
Varför valde kameran att sätta en sådan slutartid när det var mitt på ljusa dagen?
bländaren var ca f11 till f14.
Vad gjorde jag för fel ?
Måste ha begått ett misstag som jag inte tänker på?
 

kallgren

Aktiv medlem
Om du har en så pass hög bländare måste ju kameran sänka slutartiden rejält för att få in tillräckligt mycket ljus. Annars lär du höja ISO
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Hejsan alla !

Jag tog några bilder på landet idag, på ett hus och när jag kollade på bilderna i datorn så var dom alledes suddiga. Jag körde programhjulet på A på lägesväljaren och tog en hyffsad bländare. Men kameran valde en ganska lång slutartid åt mej. Skulle jag behöva ett objektiv med VR eller skulle jag kört på mitt stativ ?
Eller hur får jag kortare slutartid om jag väljer bländaren själv ?
Måste jag höjja ISO eller nått ?

Mvh
Jag tror att du behöver investera lite tid i att skapa dig en förståelse för hur exponeringen hänger ihop, och hur den påverkas av bländare, slutare och ISO-tal. Det finns en del bra guider på internet, inte minst här på fotosidan. Det kommer vara en mycket bättre investering än att köpa objektiv med VR.

Annars rekommenderar jag dig fortfarande att studera någon av de böcker du fick tips på i denna tråd för inte så länge sedan:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=123900

Mvh,
Fredrik
 

hlse

Aktiv medlem
Ni vet att min slutartid var ca 1/25s när bilderna togs.
Varför valde kameran att sätta en sådan slutartid när det var mitt på ljusa dagen?
bländaren var ca f11 till f14.
Vad gjorde jag för fel ?
Måste ha begått ett misstag som jag inte tänker på?
F8 borde räckt för att fota ett hus och då hade du fått lite snabbare tider.
Ett stativ, även ett billigt sådant hade räckt till för att få skarpa bilder. Det är nåt som alltid bör ingå i en fotografs standardutrustning.
Ett VR-objektiv hade också hjälpt och som nån annan skrev här så spelar avtryckartekniken också roll.
Tänk som en skytt. Att hålla andan och krama av skottet och inte rycka av det.
 

punchline82

Aktiv medlem
Okej, tack alla för era svar.
Ja det är lite svårt att veta vilken bländare man ska ha i vissa situationer.
Det är rätt nytt för mej men jag gör mitt bästa.
Tänkte som så att huset låg så långt bort och ville inte ha oskärpa i förgrunden. Eller tänker jag fel där ?
Valde 135mm i brännvidd.
 

Makten

Aktiv medlem
F/11-14 är extremt liten bländaröppning på en D90. Jag skulle aldrig blända ner mer än till f/8 om det verkligen inte behövs. Om ljuset inte räcker kan du gott använda största bländare (alltså en lägre kvot, såsom f/3,5 eller f/5,6) på ett relativt ljussvagt objektiv.

Du tänkte inte fel när du valde en liten bländaröppning för stort skärpedjup. Men man måste känna till vilka effekter det har. En bild med skakningsoskärpa är oftast tristare än en bild med för kort skärpedjup.
 

Ziggman

Medlem
Du kan välja en större bländaröppning och focusera 1/3 in i bilden och sedan komponera om den. Då får du också bra skärpa genom hela bilden.
 

atotowi

Aktiv medlem
För att svara på frågan så skulle jag välja stativ före VR (IS/OS/VC...) så länge som jag inte fotograferar rörliga föremål.

Så landskap, byggnader etc som har en tendens att stå still fotograferas med stativ.

Rör sig föremålen snabbt t ex sport etc så hjälper VR etc en aning vid panoreringar men inte för att frysa ögonblick.

Kontentan (som jag ser det) är att VR är bra i vissa situationer men inget som jag måste ha. Jag prioriterar bra stativ och ljusstarkare objektiv.
 

JazzBass

Aktiv medlem
1/25s är en jättelång tid för fotografering handhållet, nästan oberoende av brännvidd. Bländare f/11-f/14 funkar ofta hyfsat bra i strålande solsken på grundiso, men är det lite mulet så är det faktiskt flera gånger mörkare ute och man måste kompensera för den lägre ljusmängden genom att höja iso eller bländaren ett steg eller två. Du vet väl om att om du höjer bländarvärdet ett steg (t.ex. från f/8 till f/11) sänker du också ljusinsläppet med hälften? Bländarserien är jättebra att kunna utantill om du inte kan den:

f/
1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 - 45 osv.

För varje steg du tar till höger på serien ovan minskar du ljusinsläppet med hälften.

Jag antar att du använde iso 200 då du tog dina bilder med t.ex. f/11 och fick 1/25s slutartid. Hade du höjt till iso 400 och använt en två steg större bländare (f/5,6) - alltså totalt 3 steg mer ljus - hade du fått slutartiden 1/200s (1/25 -> 1/50 -> 1/100 -> 1/200). Alternativt kunde du ha höjt iso till 800 använt bländare f/8 eller nån annan kombination som ger samma ljusmängd.

PS: En monopod ger ungefär samma effekt som VR, och är ett bra och billigt sätt att få extra stabilitet utan att behöva släpa på ett riktigt trebensstativ.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Daniel, 1/25s är i längta laget för brännvidden 135mm. Utan vr och utan stativ borde du istället siktat på en slutartid på omkring 1/(135*1.5) =>> 1/200s. Kan du inte få denna slutartid eller kortare är det bara att höja iso och eller öppna upp bländaren.

Om du haft tillgång till VR hade du kunnat använda en ca 2-3 stop längre slutartid. Dvs det hade kunnat funka med 1/50s. Eller kanske ännu längre slutartid med lite tur...
 
ANNONS