Nej, det gör det inte. Läget "slow" eller "slow sync" (som det kallas på Nikon såvitt jag vet) skapar denna effekt, alltså precis som du skrev: Lång slutartid och blixt. Blixtsynk på andra ridån (det som kallas Rear sync på Nikon) behövs absolut inte för att få den effekten. Däremot gör synk på andra ridån (rear) att det blir betydligt svårare att "tajma" in exponeringen (speciellt om man vill röra lite på kameran för ljusspårens skull), eftersom blixten då kommer i slutet av exponeringen. Kör man då med 1-1.5 s exponering och vill komponera bilden blir det väldans krångligt att "tajma" in exponeringen. Dessutom så föreligger det överhängande risk för att den man fotograferar uppfattar förblixten (som kommer precis innan slutaren öppnas) som att bilden är tagen, och vänder sig om. Lycka till att få med det ansiktet när blixten brinner av en sekund senare
Blixt på andra ridån lämpar sig där illusionen av en viss rörelseriktning är viktig, t.ex. när man plåtar bilar som rör sig, luciatåg, o.s.v. För mingelbilder brukar det vara av högst underordnad betydelse.
Jag rekommenderar starkt att köra med synk på första ridån, självklart i kombination med lång slutartid. Då brinner blixten av direkt när man trycker på slutaren, således inga problem med att "tajma" in när blixten kommer brinna av, inga problem med att folk uppfattar förblixten och vänder sig om innan huvudblixten, o.s.v.