Annons

Hjälp mitt fokus!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Micho

Ny medlem
Jag är relativt ny inom allt med fotografering, men har fotat av intresse länge. Nu har jag börjat få lite uppdrag såsom event. När jag fotar med min Canon 5d mark iii så tar det lång tid för fokuset att först hitta ansiktet och sen fokusera innan jag kan ta bilden. Man hinner liksom röra sig och saker hinner hända innan kameran hänger med. Jag vet inte vad jag gör för fel, har testat allt möjligt känns det som! Så jag frågar även här efter hjälp! Vore så tacksam om någon orkar hjälpa mig!
 
Oaktat att man kan styra själv var i bildytan som kameran foksuserar, så länge det finns fokuspunkter där, så blir frågan hur mörkt det är och vilket objektiv du har? Är det på gränsen för vad kameran klarar så blir det lätt lite segt och har du ett objektiv med långsam fokusmotor så spelar det ingen roll hur snabbt kamerahuset är. Och så långsamt borde det inte vara i sig, även om det förstås finns nyare och fräsigare saker.

Och sist, men inte minst, använder du sökaren eller skärmen på baksidan? På en så gammal modell som 5D Mk3 är skärmen en dålig idé om man har bråttom. På en spegelreflex, som din kamera, så är det olika fokussystem beroende på om man använder skärmen på baksidan eller sökaren.
 
ANNONS