Annons

Bra bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Egil Aa

Aktiv medlem
Ska ut nu på förmiddagen med min Canon 500 D/Sigma 10-20
Ska fota hus vid havet, men jag brukar alltid få överexponerade bilder. Tips?
Bländare slutartid osv,,,
Eller ska jag safe och köra på automatik?
Brukar bli sådär det med....
Tar med min Ixus 65, det blir faktiskt lika bra bilder med den....
 

uffe46

Aktiv medlem
Vet inte hur det är med Canon, men på Nikon (d90) finns gaffling, där man kan ta tex 3 bilder med olika exp automatiskt, annars kan man ju ändra exp ett par hack
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!

Använd spotmätningen, mät förslagsvis på den soliga/ljusa sidan av en normalgrå sten eller sanden. Lås kameran på detta värde antingen med AEL eller ställ in samma slutare/bländarinställning i M-läge. Om det är växlande molnighet kan det vara bra att mäta och bara låsa med AEL mellan tagningarna annars kommer exponeringen att variera i M-läge. Sen får du kolla histogram eller markeringar för utfrätta högdagrar på skärmen.

Hans
 

Kvitung

Aktiv medlem
Ska ut nu på förmiddagen med min Canon 500 D/Sigma 10-20
Ska fota hus vid havet, men jag brukar alltid få överexponerade bilder. Tips?
Bländare slutartid osv,,,
Eller ska jag safe och köra på automatik?
Brukar bli sådär det med....
Tar med min Ixus 65, det blir faktiskt lika bra bilder med den....
Välj P
ta värdet P ger gå över till M

höj slutartiden. eller välje en mindre bländare, så ljusmätaren i kamera står på -1 istället för 0

eller använd exponeringkompensionen och som finns på kameran
 

gorse

Aktiv medlem
Varför göra krångligt? Ta en bild. Blev det blink, vrid exponeringskompensation -0.5EV och prova igen. Blink? Byt till -1EV. Funkar i alla lägen utom M (och bulb).
 

JazzBass

Aktiv medlem
Ska ut nu på förmiddagen med min Canon 500 D/Sigma 10-20
Ska fota hus vid havet, men jag brukar alltid få överexponerade bilder. Tips?
Bländare slutartid osv,,,
Eller ska jag safe och köra på automatik?
Brukar bli sådär det med....
Tar med min Ixus 65, det blir faktiskt lika bra bilder med den....
Blir bara bilderna du tar med det objektivet överexponerade? Komponerar du om mycket efter fokuseringen och låser exponeringen samtidigt?

Jag brukar köra en hel del manuellt för att kunna rikta kameran lite hur jag vill och få jämna exponeringar. Istället för att exponeringskompensera justerar jag alltså bländaren eller slutartiden (eller ISO, om det behövs). Jag kommer inte riktigt överens med matrix-ljusmätningen i min D90, den vill göra allt lite för ljust...
 
ANNONS