Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta hotellrum

Produkter
(logga in för att koppla)

jerry sjödin

Aktiv medlem
Det är så här att jag ska plåta inredning och rum i ett hotell och skulle behöva lite input från er som har lite hum om det här vilket objektiv som är bra för endamålet. Jag har aldrig tidigare plåtat inredning så jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Tack på förhand!
 
Det är så här att jag ska plåta inredning och rum i ett hotell och skulle behöva lite input från er som har lite hum om det här vilket objektiv som är bra för endamålet. Jag har aldrig tidigare plåtat inredning så jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Tack på förhand!
Se till att få vertikalerna raka.
Fota när det är dagsljus men helst inte strålande sol.
Det man brottas med hela tiden är blansen mellan inne och uteljus.
Testa både bracketing (om du behärskar det) och upplättning med blixt, ofta krävs blixt på max för att kunna ha lagom slutartid för lagom teckning i fönstren och samtidigt lyckas ljusa upp rummet väl. Undvik staka lampor (eftersom de ger fult färgstick). Studsa blixten i taket för att få ett jämnt ljus utan hårda skuggor.
Se till att få vertikalerna raka.
Du behöver en vidvinkelzoom i omfånget ca 10-24mm. Undvik de allra vidvinkligaste brännvidderna om du inte måste (badrum kan vara trånga och ibland kräva neråt 10mm).
Se till att få vertikalerna raka.
Stativ är nog nästan ett måste.
 
Vattenpass kan ara bra för att veta att man har kameran in nivå, så alt brlir rakt, med så mycket vidvinkel som kan behövas. Ta flera bilder av varje motiv , en exponering för fönster och en för rummet, så kan du sätta ihop dem sen i Photoshop och få en bra exponering av både utomhus och inomhus.
 
Ovanstående tips är bra. Om man håller kameran i ganska låg höjd brukar det inte vara något problem att få vertikala linjer. Jag brukar ha kameran någon decimeter ovanför bord och andra ytor. Om det ändå blir lutande vertikaler är det väldigt lätt att fixa det i PS. Kör med manuell inställning, välj t ex f8 och ratta in tiden. Det brukar bli relativt lång exponeringstid, men på så vis får du en snygg blandning mellan befintligt ljus och och blixten (som bör riktas rakt upp i taket). Om man kör utan blixt är det lätt att lampor m.m. blir helt utfrätta.

Stativ är ett måste!
 
Har ni några bra förslag på gluggar till det här endamålet som jag kan sätta på min 50D?

Har dålig koll på Canons sortiment, men Sigma 10-20/4.5-5.6 mm kan vara ett alternativ. Jag använde det själv för några år sedan.

Sedan måste ju inte alla bilder tas med utlravidvinkel. Det kan bli ganska trevligt med inzoomade detaljer också.

Den ena bilden togs med en brännvidd på 70 mm och den andra runt 20 mm.
 

Bilagor

  • JPG_1599.jpg
    JPG_1599.jpg
    75.2 KB · Visningar: 1,536
  • _JPG2090.jpg
    _JPG2090.jpg
    76.1 KB · Visningar: 1,510
Har dålig koll på Canons sortiment, men Sigma 10-20/4.5-5.6 mm kan vara ett alternativ. Jag använde det själv för några år sedan.

Sedan måste ju inte alla bilder tas med utlravidvinkel. Det kan bli ganska trevligt med inzoomade detaljer också.

Den ena bilden togs med en brännvidd på 70 mm och den andra runt 20 mm.

Supernice!! Tack för att du visar bilderna oxå, alltid trevligt o se. Ska kolla upp det objektivet oxå.
 
Vattenpass kan ara bra för att veta att man har kameran in nivå, så alt brlir rakt, med så mycket vidvinkel som kan behövas. Ta flera bilder av varje motiv , en exponering för fönster och en för rummet, så kan du sätta ihop dem sen i Photoshop och få en bra exponering av både utomhus och inomhus.
Bra tips med vattenpass. Se till att välja ett stativhuvud som har ett inbyggt sådant. Det finns iofs som tillbehör att placera i blixtskon men där har man ju gärna blixten. Vet inte om du enbart ska plåta själva sovrummet eller om även våtutrymmena ska visas. För våtutrymmen är blixt ofta nödvändigt, dels för att de ofta saknar ljusinsläpp från utomhus, dels för att man gärna vill ha armaturerna tända men inte vill att de ska stå för den huvudsakliga ljussättningen (det blir utbrännda blobbar runt lamporna och ett hemskt gulstick om man låter armaturerna utgöra för stor del av ljussättningen).
För utrymmen med gott ljusinsläpp har jag övergått till att nästan alltid köra multiexponering (utan blixt).

Sigma 10-20 är utmärkt för detta endamål, jag har använt det i tre år för just interiörfoto. Det är mycket raktecknande ända tills man går ut till brännvidderna 10-12mm (då blir linjerna markant böjda ute i hörnen). Den enda nackdelen är att det inte har så bra motljusegenskaper tycker jag (Fast jag vet inte om det finns extremvidvinklar som är mycket bättre. Tydligen ska till och med Nikons svindyra 14-24 vara ganska usel på just det området.)
Man behöver inget ljusstakt objektiv för interiörfoto eftersom man vill ha stort skärpedjup. Jag brukar hålla mig på bländare 8-9.
 
Den enda nackdelen är att det inte har så bra motljusegenskaper tycker jag (Fast jag vet inte om det finns extremvidvinklar som är mycket bättre. Tydligen ska till och med Nikons svindyra 14-24 vara ganska usel på just det området.)
.

Den är inte speciellt bra på motljus pga av den kraftigt välvda frontlinsen. Det problemet ligger lite i sakens natur med vidvinklar. För mig är det ytterst sällan ett problem. Objektivets övriga egenskaper överglänser allt annat jag provat när det gäller vidvinkelzoomar.
 
Tjusigt! En nyfiken fråga, är detta en exponering? Hur har du lyckats få ljuset så bra?

Kommer inte ihåg just den bilden, men jag skulle tro att det är två exponeringar (som det är för det mesta)
Annars är det som jag skrev ovan, en relativt lång exp.tid och en blixt slagen mot taket. Ofta får man lite för varma toner på det sättet, men det är ju enkelt att justera efteråt.

Jag haller just nu pa med att forsoka bli approved photographer for Starwood koncernen (Sheraton, LeMeridien, m.fl). De har en extremt detaljerad grafisk profil som fotograferna ( 10 st i hela varlden) maste halla sig till. Mycket intressant lasning som jag onskar att jag kunde visa har, men jag vet inte om jag far. Ska maila dem och fraga.
 
Senast ändrad:
Den är inte speciellt bra på motljus pga av den kraftigt välvda frontlinsen. Det problemet ligger lite i sakens natur med vidvinklar. För mig är det ytterst sällan ett problem. Objektivets övriga egenskaper överglänser allt annat jag provat när det gäller vidvinkelzoomar.

Har precis haft en mäklarfotograf här som fotade huset. Han körde med 14-24 genomgående och alla motljusbilder var katastrof. Tappade kontrast på en gång. Han frågade om mitt 16-35 var bra (sämre ljusstyrka och sämre skärpa men man kan fota motljus).

iBoat - din bild är inte rak :)
 
Ok, ska genast begå självmord :)

:)

Men allvarligt, är det mäklarfotobilder eller trivselbilder, eller...

Ska det vara rättvisande utrymmen kan man ju inte ta i med vidvinkeln, ska det se mysigt ut, ska en viss möbel se bra ut...osv osv.

Det finns några saker man måste ha klart för sig innan man börjar välja optik och ljus.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto